Boring af Print

Jeg har nu fået ætset et par små print og skal til at have dem boret.

Hvor få jeg en billig printboremaskine?, jeg synes kun jeg kan finde
meget meget dyre maskiner. Da jeg var knægt havde vi på ungdomsskolen
nogle meget små plastic boremaskiener til 12-14v i et lille simpelt
stativ.

--
Karsten Ulrich Krambs
Ba.Sc.Eng (hons) & Stud.Theol

Re: Boring af Print
Hej!

Har du kigget hos Harald Nyborg og evt. Silvan e.lign.?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"God bless the american smallblock"

Re: Boring af Print
On Tue, 08 Nov 2005 16:40:51 +0100, Kim Voss Schrader

Jeg har set diverse dremel og proxxon kopier, men hver gang er det
uden et stativ. Finder jeg så endelig et stativ koster de typist 5-6
gange af hvad maskinen koster. Jeg har allerede en dremel kopi, men at
foretage printboring i fri hånd med 0.8mm bor kan blive et dyr affære.

Har du evt link? måske har jeg overset noget hos Harald Nyborg.

--
Karsten Ulrich Krambs
Ba.Sc.Eng (hons) & Stud.Theol

Re: Boring af Print

Mener jeg så et dremel-søjleboremaskinestativ til 495 kr. hos Centerbyg
i Odense i dag. Om man kan montere en kopi i den afhænger nok af, hvor
meget kopien ligner :-)

Jeg selv har købt proxon, der tilsyneladende er lidt billigere, og jeg
er meget tilfreds.

Vh. KJ
--
http://www.cetus.dk
http://www.kjlab.dk

Re: Boring af Print

Har du da parkinson, jeg har boret mange 0,8 mm hul1er med en håndholdt
bormaskine uden at knække bor.

JJ

Re: Boring af Print
Hej JJ

Bruger du karabid bor ?

Mvh Max

Re: Boring af Print

Dem skal man ikke engang stange tænder med. Er det i øvrigt ikke wolfram?
Har i øvrigt et sæt af dem, hvor de 3 af dem endte i min (ene) tommelfinger
i flere stykker. Det var ikke sjovt, nå men op til tandlægen i en fart og få
ham til at tage et par røngenbilleder og så derefter op til doktoren, så han
kikkede lidt på billederne, stak en sprøje i og begyndte at skære lidt i det
og hive stumperne ud.
Karsten H. Jensen

Re: Boring af Print

Måske wolframkarbid
http://dk.wikipedia.org/wiki/Wolframkarbid

Karbid bruges i lamper, og er ikke egnet til at lave bor af ;-)
-eller var det kalciumkarbid ?

Bo //

Re: Boring af Print
Hej Bo

Det man brugte i lamperne var også karbid, ordet karbid
betyder en forbindelse mellem et grundstof og kulstof,
nogle af disse forbindelser er ekstremt hårde, minder om
diamanter, derfor kan de bruges til at sinter til bor.

Mvh Max

Re: Boring af Print

Har i mangel af bedre boret huller i print med en almindelig håndholdt
boremaskine og synåle. Når nålen klippes over i nåleøjet danner de to
flanger omkring nåleøjet et udmærket fræsejern. Desuden er en synål ganske
fleksibel og knækker ikke så let.

Større huller for montage af større elektrolyt-kondensatorer, printspyd,
loddeflige etc blev efterfølgende boret op med et almindeligt HSS-metalbor.

--
TA

Re: Boring af Print
Hej Karsten

Man kan købe små bænkboremaskiner i supermarkeder, Harald Nyborg
Jem og Fix og sådanne steder, de kan fås til omkring 248 kr. på tilbud
og er særdeles velegnet til print og andet hjemmefusk.

Mvh Max

Re: Boring af Print

Dem kan man ikke bruge til boring af print med 0,8-1mm huller.
Der er så meget slør i dem, at borene vil knække eller i bedste fald bliver
0,8mm hullerne til 1,5mm huller.

Jeg har selv et eksemplar stående fra Harald Nyborg

Re: Boring af Print
Hej Allan

bliver

Det er noget vrøvl, den jeg har er absolut slørfri og borepatronen
løber faktisk. Hvis din ikke er det, så returner den og bed om
at få en der dur.

Og jeg har forøvrigt boret adskillige tusinde ø0,8 huller med
min uden problemer.

Ps: alle de print du ser her http://www.sandcastle.dk/index.htm
er boret med den maskine, ja alt hvad der er huller i er lavet
på den maskine.

Mvh Max

Re: Boring af Print

Jeg vidste ikke at den også kan slæbe de store kopbor ???

http://www.sandcastle.dk/pages/MJJ-TLS-PIC.htm

Klaus (kunne ikke lade være :-)
Re: Boring af Print
Hej Klaus

Tålmodighed er en god ting, men helt korrekt er de store lavet med
overfræser. Men et kopbor på 80 mm. kan den faktisk godt klare
i både træ og alu.

Han kunne garanteret godt, men ville ikke :)

Ps: det glæder mig da at jeg ikke smed de bøger ud.

Mvh Max

Re: Boring af Print

Og jeg er overvældet af din godhed :-)

Re: Boring af Print

Hvordan har du for øvrigt lavet de print? nogle af dem er grumsede i siderne
af printbanerne så det ligner du har eksperimenteret med et eller andet...?

--
vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: Boring af Print
Hej Peter

siderne
andet...?

De er også lavet med en alternativ metode jeg og andre har udviklet, læs
beskrivelsen her

http://www.sandcastle.dk/Artikler/Printfremstilling.pdf

Mvh Max

Re: Boring af Print

Det ser interessant ud! det papir der anvendes ligner noget i retning af
madpapir, men det er altså fotopapir til udprint af billeder på en
blækprinter e.l.? hvad er prisen på sådan noget?

--
vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: Boring af Print
Hej Peter

Det specielle ved det er at det er fotopapir til en "blæk" printer der
bliver
skrevet på i en "laser" printer. Jeg kender kun den ene type der giver
gode resultater som er beskrevet i artiklen, nemlig Epson SO41126,
den koster ca. 100 kr. for 20 stk. A4 ark. Typem kan være lidt svær
at finde, men sælges bl.a. her http://www.cabishop.dk /