Bliver dioder slidt? - Page 2

Re: Bliver dioder slidt?

Jeg har nu målt på den defekte diode og viser mindre end 1 ohm (kan
ikke måle den præcis) Og den har ihvertfald ikke nogen spærreretning
længere, så nær en kortslutning i den.

De andre 3 dioder  virker fint, som de skal.
Nå I med en ny diode, og sikring på 1,6 A,  puf  sikring gik igen.
Måle videre, "ingen" fejl,  i med en 4 A sikring, så holder den, men
transformator knitrer lidt og noget giver sig, slukker for strømmen.
Så viser det sig at spolen på primær side 230 V bliver lun.

Så kan en diode som har fejlet, lave så meget ravage og brænde noget
lak af i transformator på ledningerne, inden den tager sikringen,
eller omvendt rækkefølge?

men så kan en diode til 8A vel holde til mere varme end en til 3A?

Torben

Re: Bliver dioder slidt?

Okay, kortsluttet.

Skift nu alle 4.

Altså er der flere fejl. Som ejg skrev, overvej om fejlen der fik dioden
til at brænde af er andetsteds.

Nu skal du til at lave fejlsøgning.

Så er sikringen forkert dimensioneret.

Ikke nødvendigvis. De kan holde til samme opvarmning, hvis de er i samme
hus.

Re: Bliver dioder slidt?

Hele printet kan tages op og ud af en holder, og så er der kun ledning
ind, sikring, tænd/sluk og transformator.  Resten er der ikke
forbindelse til.

Så enten diode, transformator, sikring,    eller transformator, diode,
sikring. Om en tør kondensator kan have haft indflydelse ved jeg ikke.

Tja 1 A sikring  er jo ikke ret meget, egentlig skulle der have siddet
2 A i.

Ok
Må overveje hvad jeg gør.  Det undrer mig bare med dioden og skuffer
mig.
Må prøve at lave endnu flere luft køle huller, og ekstra
overdimentionere dioderne.

Torben

Re: Bliver dioder slidt?

Jeg formoder at din 1A sikring er på 230 volt siden.

Det er 230W der kan afsættes og din transformer er på 67W
(25V/2,5A+4,5V/A1) altså trækkes der 3 gange så meget effekt ud af den,
end den er dimessioneret til

Rolig nu, find fejlen frem for at få hele lortet til at brænde sammen.
Hvis du alligevel kun strømforsyner en switch der bruger maksimalt
400mA, trækker du maksimalt 500mA gennem dioderne.

Re: Bliver dioder slidt?

Ja

Ja  jeg skal finde diagrammet/bygge vejledning  for mener der skulle
være en 2A sikring.  Og hvis transformator havde lavet en ordentlig
kortslutning så skulle sikringen nok gå alligevel.  Nu er der jo nok
kun brændt en anelse lak af en tråd, og laver så bare en defus
kortslutning som varmer.
Ja. Men det irriterer mig at dioderne er det svage punkt i dette
byggesæt, og så har jeg netop lavet en dobbelt helgradering med køling
ekstra ledning til aflastning for mindre varme,  og så at det netop er
en diode som bliver træt og kortslutter.  Og ja 4-500 mA så skulle
dioden have holdt.

Vil en brokobling i en 4 kantet blok være bedre til køling?

Jeg spurgte også elektroniklæreren som har stået for bygge at disse i
vel ca 20 år.  Hans eneste svar var:  Dioder kan uden forvarsel "stå
af" så jeg har ingen logisk forklaring

Så noget må da tyde på at dioder kan blive slidt, eller fremskabe en
defekt, selvom I skriver det er sjældent?

Torben

Re: Bliver dioder slidt?

Som sidder derinde og varmer lakken godt op så den kan brænde.
Den situation du ridser op er værre end en god gedigen kortslutning.

Du kunne jo få fat på dioder fra en gammel bil generator, de kan klare
mosten.

Al elektronik bliver slidt.
Mere varme medfører mere slid.

--
mvh Uffe

Re: Bliver dioder slidt?

Så prøver du at pille transofrmatoren fra resten af strømfosyningen og
måler tomgangsstrøm på den.

Jo, men er dioderne det svage punkt ?

En af de store med metalplade i enden  - ja, det vil den.

Re: Bliver dioder slidt?

selvsving?
Karsten H. (7870)