Blitz på digital kamera

Jeg har et HP Photosmart 935 digital kamera, hvor blitzen pludselig er holdt
op med at virke.

Selve blitzpæren (hvis den hedder det) sidder på en kondensator 330V/160uF
med en rød og en sort ledning.
Midt på sidder en hvid ledning - kunne meget vel være noget stelforbindelse
eller lign.
(den sidder på reflektoren bag selve blitzen)

Jeg har to spørgsmål...

1. Nu er det rimelig nemt at komme til, så hvordan kan jeg teste om det
reelt er blitzen, der er fejlen eller om det er elektronikken derop til.

2. Hvor kan jeg få fat i en ny blitz, hvis det er den der fejler (hvilket
jeg er ret sikker på) Findes der en pusher, der sælger sådanne stumper?

Håber der sidder nogen, der kan svare på det.

Re: Blitz på digital kamera

Hvis den er under to år, er det jo en reklamationssag. Hvis den er mere
end to år gammel, tvivler jeg på det kan betale sig at ofre en reparation.

Bo //

Re: Blitz på digital kamera

det er fra maj 2003 så det er lige udenfor rekl.
5.2MP og nypris 4.200.- så jo, det kan godt betale sig.
og kan jeg få en stump, skifter jeg den selv.

Re: Blitz på digital kamera

du kan jo måle om kondensatoren bliver opladet.
dernæst kan du måle spændingen over røret om den bliver forsøgt udløst.

Re: Blitz på digital kamera

stelforbindelse

Den Hvide ledning er fra tændtransformaoren
på den er der, når blitzen tænder flere tusind volt.
Tænd trafoen er et meget kritisk komponent i
 en blitz ( brænder let af )

--
                    Venlig Hilsen
            Michael Meidahl Jensen

Dvs. at det kan være den der er brændt af og ikke selve blitzen/pæren?

Skal der være 0 ohm over pæren forresten?

Re: Blitz på digital kamera

Ja, selve blitz røret eller pæren er der ingen glødetråd i
det er et udladnings rør .men kan selvfølig blive slidt
eller punktere og så er det brændt af ,
men sjældent , og så er det helt sort og sodet

Ja , men det kommer an på hvordan du måler
som regl sidder røret jo i et kredsløb ( Kondensatore modstand diode  eks )
og så måler du jo det  med. Hvis du lodder røret ud så vil der være
0 Ohm over røret
men find et billigt kamera med indbyget blitz (der virker)
snup dele fra det , de er sikkert mere eller mindre
ens

--
                    Venlig Hilsen
            Michael Meidahl Jensen

Nej.

Ivar Magnusson

Re: Blitz på digital kamera

Jo.

http://repairfaq.ece.drexel.edu/sam/strbfaq.htm#strbpoo

--
                    Venlig Hilsen
            Michael Meidahl Jensen

Undskyld Ivar
jeg var for hurtig ....
der er selvfølig uendligt stor ohmsk modstand
over røret , da udladnings elektroderne ikke berør
hinanden inde i røret , og nul ohm er jo en korslutning

--
                    Venlig Hilsen
            Michael Meidahl Jensen

Mv.h.
Børge

Re: Blitz på digital kamera

Nej ,som Ivar meget rigtig opdagde så
måler du ( på et udloddet rør ) en uendlig stor modstand
altså ingen udslag på et Ohmmeter , 0 Ohm er en
ren korslutning ,
den gamle fælde jeg der røg i (o;

--
                    Venlig Hilsen
            Michael Meidahl Jensen

Du har selvfølgelig kontrolleret at det ikke er batteriet den er gal med?

[klip]

Jeg mener at have blitzrør, reflektor og tændtrafo liggende, dog er
trafoen beregnet til et 220 volt stroboskop, så ved ikke om den kan
bruges.

Tomas

Re: Blitz på digital kamera

meddelelse

Ja, det er Opladelige AA...

Det ved jeg ikke... men jeg vil da kigge på den omtalte trafo

Re: Blitz på digital kamera
holdt
stelforbindelse

Måske de kunne findes i et 20kr`s  engangskamera med blitz ;-)

mvh
JBH

Site Timeline