Blitz på digital kamera

Jeg har et HP Photosmart 935 digital kamera, hvor blitzen pludselig er holdt op med at virke.

Selve blitzpæren (hvis den hedder det) sidder på en kondensator 330V/160uF med en rød og en sort ledning. Midt på sidder en hvid ledning - kunne meget vel være noget stelforbindelse eller lign. (den sidder på reflektoren bag selve blitzen)

Jeg har to spørgsmål...

  1. Nu er det rimelig nemt at komme til, så hvordan kan jeg teste om det reelt er blitzen, der er fejlen eller om det er elektronikken derop til.

  1. Hvor kan jeg få fat i en ny blitz, hvis det er den der fejler (hvilket jeg er ret sikker på) Findes der en pusher, der sælger sådanne stumper?

Håber der sidder nogen, der kan svare på det.

Reply to
CarstenGP

Hvis den er under to år, er det jo en reklamationssag. Hvis den er mere end to år gammel, tvivler jeg på det kan betale sig at ofre en reparation.

det er fra maj 2003 så det er lige udenfor rekl.

5.2MP og nypris 4.200.- så jo, det kan godt betale sig. og kan jeg få en stump, skifter jeg den selv.
Reply to
CarstenGP

du kan jo måle om kondensatoren bliver opladet. dernæst kan du måle spændingen over røret om den bliver forsøgt udløst.

Reply to
Jacob

"CarstenGP" skrev i en meddelelse

stelforbindelse

Den Hvide ledning er fra tændtransformaoren på den er der, når blitzen tænder flere tusind volt. Tænd trafoen er et meget kritisk komponent i en blitz ( brænder let af )

--
                    Venlig Hilsen
            Michael Meidahl Jensen

"Michael Meidahl Jensen" skrev i en meddelelse news:42dd5b2f$0$184$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Dvs. at det kan være den der er brændt af og ikke selve blitzen/pæren?

Skal der være 0 ohm over pæren forresten?

Reply to
CarstenGP

"CarstenGP" skrev i en meddelelse skrev i en

Ja, selve blitz røret eller pæren er der ingen glødetråd i det er et udladnings rør .men kan selvfølig blive slidt eller punktere og så er det brændt af , men sjældent , og så er det helt sort og sodet

Ja , men det kommer an på hvordan du måler som regl sidder røret jo i et kredsløb ( Kondensatore modstand diode eks ) og så måler du jo det med. Hvis du lodder røret ud så vil der være

0 Ohm over røret men find et billigt kamera med indbyget blitz (der virker) snup dele fra det , de er sikkert mere eller mindre ens
--
[...]

Nej.

Ivar Magnusson

Reply to
Ivar

"Ivar" skrev i en meddelelse

Jo.

-- Venlig Hilsen Michael Meidahl Jensen

snipped-for-privacy@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk

Reply to
Michael Meidahl Jensen

"Michael Meidahl Jensen" skrev i en meddelelse

Undskyld Ivar jeg var for hurtig .... der er selvfølig uendligt stor ohmsk modstand over røret , da udladnings elektroderne ikke berør hinanden inde i røret , og nul ohm er jo en korslutning

--
[...]

Nej ,som Ivar meget rigtig opdagde så måler du ( på et udloddet rør ) en uendlig stor modstand altså ingen udslag på et Ohmmeter , 0 Ohm er en ren korslutning , den gamle fælde jeg der røg i (o;

--
                    Venlig Hilsen
            Michael Meidahl Jensen
www.tidsfaktoren.dk   mmj@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk
Reply to
Michael Meidahl Jensen

"Michael Meidahl Jensen" skrev i en meddelelse news:42dd6af0$0$179$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Mv.h. Børge

Reply to
Børge Larsen

Du har selvfølgelig kontrolleret at det ikke er batteriet den er gal med?

[klip]

Jeg mener at have blitzrør, reflektor og tændtrafo liggende, dog er trafoen beregnet til et 220 volt stroboskop, så ved ikke om den kan bruges.

Tomas

Reply to
Tomas Pedersen

Ja, det er Opladelige AA...

Det ved jeg ikke... men jeg vil da kigge på den omtalte trafo

Reply to
CarstenGP

"CarstenGP" skrev i en meddelelse news:42dd498d$0$18643$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

holdt

stelforbindelse

Måske de kunne findes i et 20kr`s engangskamera med blitz ;-)

mvh JBH

Reply to
JBH