Blinkende diode i bil...

Hejsa...

En kammerat var interesseret i at få mig til at lave en blinkende diode til
hans bil - 12V batteri - nogen der lige har et diagram eller noget -
formodstanden til dioden skal I ikk tænke på, der skal bare være en udgang
der går høj og lav... - Helst sådan at den slår fra når man starter bilen -
altså sætter tændingssprænding på...

Håber nogle kan hjælpe mig...

Mvh
Michael Rosendahl Andreassen

Re: Blinkende diode i bil...

til
bilen -

bygge ?
der findes LED'er med indbygget blinker.  Husker ikke hvem, der laver dem.

Bo //

Re: Blinkende diode i bil...
Hej

Kan det ikke lade sig gøre at bruge en FET ell. lign. som en slags relæ, Som
går "ON"/gennemgang, når den ikke får 12 v på indgangen ??

Se ill. (Hvis det blir vist ordentligt.)

             12v

12V  _/__/\   FET     ( __/__ som er vist, skulle ill. Tændingen)
                \/

                _
                \/    Blinkdiode

             stel

Dette var dog kun en tanke/teori, men hvis der er nogen der ved mere om
"kontruktions" elektronik, så skriv gerne alternativ forslag.

Mvh
Lui

udgang

Re: Blinkende diode i bil...

Hvorfor ?
Det er slet ikke nødvendigt med andet end en diode og en modstand.

Re: Blinkende diode i bil...

til
bilen -
Brinck.dk har : VR100 Bilsnydealarm

Re: Blinkende diode i bil...
Hej NG.

Jeg har gået og tænkt lidt over det samme til min bil, Men et af
spørgsmålene fra Michael går oxo på hvordan man får den diode til at
"slukke" når der er tænding på.
Er der nogen der kan komme med en nem og billig løsning til det. ???

Mvh
Lui

udgang

Re: Blinkende diode i bil...

Ja, du monterer den mellem + på batteriet og tændingen.

Re: Blinkende diode i bil...
Ja, så blinker den når jeg har sat tænding på bilen - så jager den biltyve
væk når han kører i den og ikk når den står parkeret... Det skal nok lige
laves lidt anderledes...

Re: Blinkende diode i bil...
Hej Lars

Læs lige vejledningen 1 gang til :)

Mvh Max

Re: Blinkende diode i bil...

Læs lige mit forslag igen og tænk så lige lidt over det og skriv så lige
igen, når du har fundet ud af at det virker modsat af, hvad du lige har
beskrevet !

Re: Blinkende diode i bil...
Jeg tror slet ikk jeg forstår dig, du har helt sikkert ret...

Man montere den mellem konstant + og stel på tændingen?

Det jeg har fundet ved at rode i bilens net er en masse stel og så ellers
konstant + eller tændings +...

Vil du ikk være sød lige at forklare nærmere... Nu har jeg så ikke lige en
blinkdiode, men almindelige dioder (med tilhørende formodstand)...

Mange tak... :)

biltyve
lige

Re: Blinkende diode i bil...

Nej, + på batteriet er god nok, men minus på dioden skal du montere der,
hvor du får + når tændingen er slået til.

Det er de to du skal have fat i

Skal du have en almindelig diode til at blinke, kræver det noget
elektronik. Køber du en blinkdiode (kig hos nærmeste elektronikpusher)
kræver det kun 1 modstand.

Re: Blinkende diode i bil...

Så er der + på begge ben...

ellers
en

Re: Blinkende diode i bil...
Hej Lars

Så lyser den ikke når der er tænding på, men kun når tændingen er slået fra,
så er der nemlig - på stedet.

Mvh Max

Re: Blinkende diode i bil...

Netop, er det ikek også meningen at dioden skal være slukket, når bilen
er tændt ?

12 volt minus 12 volt er 0 volt og ingen lys !

Re: Blinkende diode i bil...

"float'er" den ikke når den er off ? jeg er ikke sikker ?

Kasper

Re: Blinkende diode i bil...

Jo, du har kun forbruget af alle de enheder der skal spændingsforsynes
gennem tændingen. De virker tilsammen som en rimeligt solid forbindelse
til stel.

Man kan alternativt bruge ladelampen/udgang fra relæ i stedet for
tændingen.

Re: Blinkende diode i bil...

Hey..

Efter jeg havde inbrud i min bil for nogle år siden lavedede jeg en noget
lignenene denne :

http://www.visionics.ee/curriculum/Experiments/Astable/Astable%20Multivibrator1.html

for at starte og slukke den lavede jeg et lille trick med at montere en
modstand fra -(stel) til stel på den amv, og således kunne man ligge de 12V
fra tændingslåsen ind over den modstand, så når den var høj var der 12V over
AMV'en = ingen blink, når tændingen er off, så er der float(mener jeg) på
tændingen og amv'en kan trække strøm igennem modstanden...

modstanden skal dog være så lille at amv'en kan køre...

+ kredsløbet bruger sikkert mest strøm i off position, men jeg kunne leve
med det da generatoren oftest kører der...

mvh

Kasper

Re: Blinkende diode i bil...

Prøv at google på 3099

BTW: der findes blink dioder, der skal forsynes med noget der ligner
4,5V
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

<URL:http://www.ElektronikTeknolog.dk/UseNet/LED-Blinker/

Bare monter den som Klaus beskriver (plus til B+ og minus til tændingen).

--
Venlig hilsen,
Søren