Blanding af NIMH i forskellige størrelser

Har netop købt en lader incl 8 stk NIMH  2100ma/h.
Nu viser det sig så at de ikke er lige store, 4 stk 2400ma/h og 4 stk
2100ma/h.

Er der nogen som har erfaringer med om det er et problem, altså når de skal
bruges i samme apparat ?
(Batterierne er i serie)

Mit eget gæt er at det blot vil betyde at jeg ikke kan udnytte de sidste 300
af de store, fordi de andre dør først.

mvh/JS

Re: Blanding af NIMH i forskellige størrelser

Helt korrekt såfremt apparatet på "intelligent" vis selv slukker når
spændingen når et vist niveau. Men det kræver at apparatet afbryder ved
korrekt spænding (der er en regel, kan ikke lige huske den 100%), men
risikoen for polvending (= ødelæggelse) af nogle af cellerne er væsentlig
større end hvis de alle var ens. Det der kan ske er at de svage celler
aflades og når spændingen når 0 volt, "lades" cellen "baglæns" af de
friskere celler og dermed ødelægges cellen.

Den bedste måde at bruge cellerne på er at parre dem sæt af ens mærke,
kapacitet og alder (og helst også brugshistorie). Af samme årsag er mine
parret 4 stks og skal der kun bruges 2 batterier, bruges enten x.1 & x.2
eller x.3 & x.4 i et sæt, aldrig x.2 & x.3 eks. Besværlig, tja, jeg synes
ikke, nogen vil sikkert mene noget andet, men man udnytter dem i hvert fald
optimalt og får de optimale ud af dem.

Mvh
Morten

Re: Blanding af NIMH i forskellige størrelser
Så længe du ikke lodder batterierne sammen og lader dem enkeltvist Burde der
ikke være noget problem.
Men da 50% af dine batterier indeholder mere energi skal du være opmærksom
på at du ikke overaflader de fire "små" batterier.
Du skal lige være opmærksom på at mange billige batteriladere lader
batterierne to adgangen. så skal de være med samme kapasitet.

Re: Blanding af NIMH i forskellige størrelser

Få dem byttet til ens batterier, så slipper du for at parre dem hver gang de
skal oplades.

Hilsen Aksel

Re: Blanding af NIMH i forskellige størrelser
Hej,

Det er det.

Der er også lige en ting som indre modstand at tænke på og det kan være
slemt nok med forskellene i et matched sæt med tiden, så din blanding vil
være at tigge om polvending af de svageste celler på relativt kort tid.

Hvad er det for et apparat de skal bruges i ?

--
Venlig hilsen,
Søren

MFJ Antenneanalyzer, faktisk er det 10 stk. Jeg har 6 stk 2100 og 4 stk
2400.
Den er ret så bøvlet at skille ad så det skal helst kunne lade mens de
sidder i, så jeg må heller sikre at de er ens.

Jeg nåede jo desværre at flå laderen med de 4 stk 2400ma/h ud af emballagen
inden jeg opdagede det.
Men det er lidt irriterende, det er et samlet tilbud hos www.batterier.dk
for lader incl 8 stk 2100 ma/h batterier, og så var de ikke ens.

Jeg køber 4 stk 2100 mere, jeg finder sikkert noget at bruge de andre til
.-)

mvh/JS

Re: Blanding af NIMH i forskellige størrelser
Hej,

God idé :)

Øv!

Bare for god ordens skyld, vær sikker på at dem du sætter sammen også er af
samme mærke (og helst omtrentlig samme produktionstid).

Og ja, i vore dage finder man hurtigt noget at bruge 4xAA til :)

--
Venlig hilsen,
Søren