Blæser / PWM / Tacho

Nogle der har nogle fif til at få tacho signalet ud af en blæser til at se
fornuftigt ud når den styres af et pwm signal ?

Kasper

Re: Blæser / PWM / Tacho
Kommer tacho-signalet ikke fra en selvstændige føler?

Hvis det er fra motorens strømforbrug, det stammer, er der nok ikke store
chancer.

Mvh Kurt

Re: Blæser / PWM / Tacho

Du kunne nøjes med at måle på tacho'en når der er tændt på power.

Alternativt kunne et lavpas filter spise pwm frekvensen for dig.

Hvis det skal være fancy kan du lave noget med en latch så din tacho
udgang bliver sat til den tilstand den havde sidst power var høj.

Re: Blæser / PWM / Tacho

Jeg syntes at jeg på et tidspunkt så nogle blæsere med 4 tilledninger,
hvor den ene var strøm til tacho signalet.

Re: Blæser / PWM / Tacho

Ja, jeg har også set nogle med fire ledninger, hvor den ene var pwm
indgang... men det giver jo i bund og grund det samme... :)

Ideen som en anden kom med at lade den være on hele tiden, imens der kommer
en hel omgang på motoren gør vel når den kære langsomt den spinnder lidt
op...

Jeg har et rc filter på, men det er som der nogle gange kommer en lidt støre
puls efter den positive puls mener jeg det er, og det er den jeg for talt
extra med :(

Kasper

Re: Blæser / PWM / Tacho

Nej, du har konstant strøm på pwm indgangen, og pulser kun strømmen til
motoren, så vil pwm udgangen passe hele tiden.

Re: Blæser / PWM / Tacho

http://www.pavouk.org/hw/fan/en_fan4wire.html

PWM indgangen er en ttl input, så 12V er fast forsyning og pwm transistoren
er i blæseren, som jeg læser det

Kasper

Re: Blæser / PWM / Tacho

Du har ret, så er det endnu lettere, du skal bare levere et oc pwm
signal ved den specificerede frekvens og tacho signalet vil altid passe.

Re: Blæser / PWM / Tacho

Jeg havde nu bare regnet med fra starten det skulle være en "standard"
blæser

Kasper

Site Timeline