Blæser problem i bærbar

Hej NG

Jeg håber det sidder nogle speciaister derude, der kan hjælpe mig med et
lille teknisk problem.
Det drejer sig om en bærbar computer, hvor cpu'ens varme-føler er "brændt"
af. Maskinen går koldt (fryser) efter nogle minutter, da den bliver for
varm. Blæseren går simpelthen ikke igang... Den virker dog, når man starter
maskinen op til en BIOS opdatering. Så blæseren fejler ikke noget. Min plan
er at få blæseren til at køre konstant. Men først fra maskinen startes, og
altså ikke allerede fra man sætter stikket/bateriet i den. Laderen leverer
15V / 5A. Og blæseren skal have 5V / 250mA.

Jeg har målt ved det lille stik hvor blæseren er sat til bundkortet.
Der er 3 ledninger:
Brun: 3,5V blæser kører ikke.
Rød: Ingen strøm. Kommer først når maskinen tændes op til bios opdatering.
5V.
Sort: Nul/stel...

Så hvordan løser jeg det problem? Er det helt hen i vejret, eller er det
nemt at lave? Hvad skal jeg bruge til det?

Nu er jeg ikke så teknisk, at jeg ved hvad alle de små komponenter på
printpladerne hedder, men med en beskrivelse af fremgangsmåden til at
reparere den, er jeg ikke helt ved siden af med en loddekolbe.

Er nemlig træt af at have maskinen stående på køleelementer fra fryseren....
Hvilket faktisk virker meget fint :)

På forhånd tak

/Martin

Re: Blæser problem i bærbar

Hvilken bærbar? Gerne, hvilken CPU den har, da alle nye har en
temperatursensor integreret i CPU kernen (og den brænder ikke sådan lige
af).

Re: Blæser problem i bærbar
Det er en Toshiba Satellite Pro 6000
Cpu: 1,06Ghz Mobile Intel Pentium III-Processor. med SpeedStep teknologi

Jeg ved ikke om føleren er indbygget i denne cpu. Eller hvordan føleren ser
ud på bundkortet...
Hvis man nu kunne finde føleren på bundkortet, vil der så være de 5V før
føleren? Kan man så bare lodde en ledning på før føleren, og så direkte på
køleren så den kører konstant?

Hvis føleren er indbygget i cpu'en, så slår den til for sent... kan man
ændre på det i bios eller evt med et program?

Re: Blæser problem i bærbar

Nej, føleren taler sikkert serielt til processoren, der så regulerer
hastigheden.

Hvornår er fejlen opstået ?

Du skriver selv at den virker i BIOS, kan du da se en CPU temperatur ?

Re: Blæser problem i bærbar
Nu har jeg omsider fået tid til at kigge nærmere på den igen. Og man kan
ikke se temperaturen i bios. Desuden har jeg nu opdateret bios'en med den
nyeste version jeg kunne finde. Stadig kan temperaturen ikke aflæses...
Jeg har så installeret programmet Speedfan, som jeg kan styre blæseren med.
Det er ret smart, og virker fint. Programmet finder 3 følere i maskinen, og
holder temperaturen på 30-35grader. Men så snart jeg lukker programmet,
stopper blæseren, temperaturen stiger, og maskinen går kold i varmen.

Måske jeg bare skulle slagte den, og sælge den i stumper...

Re: Blæser problem i bærbar

Du kan sikkert også snilt sælge den som defekt. Så er der sikkert en
eller anden nørd der tager sig sammen og fikser problemet.
Den er nok mere værd sådan, end som løse stumper.

/Morten %-)

Re: Blæser problem i bærbar

Det er da mulig. Jeg prøver at sætte den til vurdering på et senere
tidspunkt.

Site Timeline