Blæser 120 mm med 4 ledninger

Jeg har fundet mig en fin 120mm blæser, men den har 4 ledninger, på den
lille printplade står der;
Sort ledning: -
Rød ledning: +
Gul ledning: S
Brun ledning: C

De to første er stel og +24V, men hvad er de to sidste, den ene er sikkert
til at måle omdrejningerne, men hvilken, og hvad er den anden til?

Jeg har ikke noget modelnr eller fabrikant så jeg kan ikke finde et datablad
:)

Brian

Re: Blæser 120 mm med 4 ledninger
Den gule er som regel til at måle omdrejninger
men hvad den brune er til, ved jeg ikke

datablad

Re: Blæser 120 mm med 4 ledninger
Hej Brian,

Bare et gæt...
Gul:  S for signal (Tacho)
Brun: C for Common (stel) til samme.

Mål først mellem - og S og se om der kommer noget ud af den.
Ellers kan du prøve at måle over C og S mens blæseren kører og hvis der
stadig intet kommer ud af den, så prøv med en modstand på fx. 47k fra S
til en positiv spænding (evt. de 24V).

--
Venlig hilsen,
Søren