Blæse styring...?

Hey!

Jeg har fået en lille opgave for en ven.... Jeg skal lave en blæsestyring
med potmetre, det vil sige trinløs regulering mellem 5 og 12v... Så ska det
være således at blæserne altid får 12v lige når blæseren starter... (Ka godt
være det blir potmetre med abryder funktion)

Hvordan laves dette? Nogen elektronik hajer, der vil hjælpe mig?

Mvh
Aksel Spandet

Re: Blæse styring...?
Glemte lige:

Nogle af potmetrene skal der køre mere end en blæser på.... Ved ikke om det
har nogen betydning....

Mvh
Aksel Spandet

Re: Blæse styring...?
Hej Aksel,

Et potentiometer er ikke helt nok, en kraftig rheostat kan gøre det, men
det er bedre med et aktivt element styret af potentiometret (uanset om
der er en eller flere blæsere).

Det er dog meget bedre/sikrere at bruge automatisk-/thermostyring, så man
ikke brænder sin processor af.

Er du sikker på at du vil lave en manuel styring skal jeg gerne anvise et
diagram, men overvej det lige en ekstra gang - især det med en afbryder !

--
Venlig hilsen,
Søren

Jeg forstår ikke helt hva du mener, men hvis du vil hjælpe med et diagram og
en inkøbs seddel, så ska jeg nok finde ud af det....

Jeg laver det nok sådan så, cpu køleren kører på temp styrring, og resten af
blæserne kører på blæsestyringen. Havde også tænkt mig at bygge den selv....
Men nu laver jeg lige blæsestyringen først....

Har lige snakket med ham de skal ikke kunne slukkes bare sænkes til 5v....

Skal man bygge et individuelt kredsløb til hver drejeknap eller kan det
bygges sammen? (Der skal være 4 drjeknapper til styring af blæsere)

Mvh
Aksel Spandet

Re: Blæse styring...?
Hej Aksel,

OK, men jeg håber at din kammerat undgår at ødelægge noget i sin PC.

Det eneste formål er at det skal se "smart" ud, men det er altså ikke en
god løsning.

Det vil nu også afbryde en del blæsere at komme ned på 5V.

Individuelle kredsløb, men de kan godt lægges på samme
printplade/veroboard.

Et par kommentarer til de andre forslag (no offense ment, Klaus og
Flemming):
LM317 vil give et spændingsfald på 2½ til 3½ Volt og der kan derfor langt
fra komme fulde omdrejninger på blæseren med den (om det er nødvendigt kan
til gengæld ikke afgøres uden at kende den nøjagtige PC-konfiguration).
Flemmings forslag kan slet ikke bruges, dels vil den have et meget lille
reguleringsområde, dels vil den skulle tilpasses til hver enkelt blæser og
dels vil den disable den tacho-funktion der er i nyere blæsere (gul
ledning), hvilket vil forhindre motherboardet i at kende omdrejningstallet
(En PC-blæser bør styres i den positive ledning).

Du kan til gengæld bruge en emitterfølgerkobling som den nedenstående, med
omkring 0V6 til 0V7 spændingsfald over transistoren ved max. hastighed:

+12V O-----+------+------+
           |      |      |
           |   C1 |      |
           | 100µ_|_+    |
           |    [___]    |
          _|_    ---     |
      VR1 | |     |   b|/ c
      4k7 | |<----+----| Q1 BC337
          |_|          |\ e
           |             |
           |             |
     ZD1  _|_,           +---O + Blæser (rød)
     Z5V6 /_\
           |             +---O - Blæser (sort)
           |             |
           |             |
  0V O-----+-------------+

Det vil sige:
1 stk. potentiometer på 4k7 (4'700 Ohm)
1 stk. zenerdiode på 5V6
1 stk  NPN-transistor BC337
1 stk. elektrolytkondensatorpå fx. 100µF eller større (op til fx. 4700)
alt efter om den skal køre fuld hastighed et stykke tid eller blot sørge
for sikker start ved de laveste indstillinger.

(Altså 4 komponenter incl. potentiometret for hvert kredsløb).

Du kan godt lade en styring (et potentiometer) drive flere blæsere, så
længe deres samlede forbrug ikke overstiger ~500mA - eller mere ved at
udskifte transistoren med en kraftigere type (med nogenlunde lige så høj
forstærkning).

--
Venlig hilsen,
Søren

Tjaaa det er også vigtig for ham det ska se smart ud... Men ka da diskuteres
om det er smart...

Ahhh de flerste blæsere jeg har prøvet ka sagtens kører ved 5v, selv nogle
små 40mm blæsere jeg prøvede med

Ja selvfølgelig!

Vil det sige at den max ka kører 11,3-4 stykker? Det er også fint nok!

Ok... Det vil jeg prøve at bygge op!

Tusind Tak For Hjælpen!!!! (-: Vender lige tilbage med et resultat.

Mvh
Aksel Spandet

Re: Blæse styring...?

Problemet er ikke nedad, men opad, nogen, f.eks. 120 mm blæsere har meget
svært ved at køre ved lave spændinger, mit eneste eksempel er dog min 24V
120mm blæser som kun lige kan køre ved 12V hvis du skupper den igang...

Brian

Re: Blæse styring...?
Hej Brian,

Hvis du vil bruge den på 12V kan du ret let lave et "kick-start"kredsløb
der skubber den i gang for dig.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hvilken blæser er det? Og hva var den anden?

Mvh
Aksel Spandet

Re: Blæse styring...?
Hey igen Søren!

Jeg kom lige til at tænke på kan man på en let måde lave så man kan styre
hvad den mindste spæning skal være? Så man med eksempelvis et
trimmepotentiometer kan styre mindste spæningen mellem 5 og 7.... Så det
blir instillet til hver blæser....

Mvh
Aksel Spandet

Re: Blæse styring...?
Hej Aksel,

Du kan sætte et trimmepotentiometer ind som vist her:

+12V O-----+------+------+
           |      |      |
           |   C1 |      |
           | 100µ_|_+    |
           |    [___]    |
          _|_    ---     |
      VR1 | |     |   b|/ c
      4k7 | |<----+----| Q1 BC337
          |_|          |\ e
           |             |
          _|_            |
      VR2 | |            |
      2k2 | |<-+         |
          |_|  |         |
           |   |         |
           +---+         |
           |             |
     ZD1  _|_,           +---O + Blæser (rød)
     Z5V6 /_\
           |             +---O - Blæser (sort)
           |             |
           |             |
  0V O-----+-------------+

Eller også kan du øge zenerdiodens værdi (i stedet for), men det bliver så
ikke justerbart. Udgangen vil kunne varieres fra ca. 0V7 under zenerens
værdi og til 0V7 under forsyningen (de 12V).

Ved justering skal du tænke på to ting. Dels kan 12V-forsyningen variere
lidt og dels vil mange blæsere stå og "brumme" når spændingen er lige ved
at kunne starte dem - så læg dem ikke lige på grænsen, men giv dem en
lille sjat mere end minimum.

En anden måde at sikre sig rotation på er, at lade kredsløbet "lytte" med
på tacho-udgangen (på de blæsere der har sådan en) og så øge spændingen
indtil der sker noget (og give alarm hvis den slet ikke kommer i gang),
men det kræver et større kredsløb og så kan man lige så godt lave den
temperaturstyret.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hvad er det potmetrene skal bruges til ?

Med potmetre har man enten for meget eller for lidt luft.
Sidst jeg tjekkede brugte man en LM317, en almindelig modstand og en NTC
(PTC?) modstand.