Blå lysdioder?

Hej.

Nogen der ved hvor man kan købe disse til billig penge, skal bruge 50 stk.

Mvh. Vega.

Re: Blå lysdioder?
Prøv http://stores.ebay.co.uk/uBiditnow-LED-Shop

Jeg fik 50 stk 5000mcd til £8 og 50 hvide 10000mcd til £13, det tog ca en
uge fra jeg havde betalt med PayPal og de virker fint...

/carsten

Re: Blå lysdioder?

Hej Carsten.

Virker de på 12 volt, skal bruge dem i min pc'er.

Mvh. Vega.

Re: Blå lysdioder?
Med en modstand i serie så gør de ;-)

/carsten

Re: Blå lysdioder?

Ok, er det så nok med en modstand på + siden? Når jeg nu har 42 dioder i
serie hvor står skal den så være ved du det?

Mvh. Vega.

Re: Blå lysdioder?

Hvis du sætter 42 lysdioder i serie skal du nok sætte dem direkte til 230V
stikket for at få lys i dem! (Lad være med det...)

Det bedste du kan gøre er at sætte en modstand til hver enkelt lysdiode, du
kan dog godt sætte to eller tre i serie ad gangen hvis du sætter dem til 12V
fra din PSU...

Mht udregning af hvor stor modstand du skal bruge siger du blot, (12V -
Vled)/A
Altså 12V fra din PSU minus f.eks. 3,6V (spændingsfald over din LED)
divideret med strømforbruget, typisk 20 mA (0,02A)
(12-3,6)/0,02 = 420 ohm

Hvis du har flere lysdioder i serie skal du selvfølgelig lægge deres
spændingsfald sammen, (12-7,2)/0,02 = 240
(2 lysdioder, 2*3,6 = 7,2)

Grunden til at du ikke vil få lys i dem hvis du sætter mere end 3 lysdioder
til, er at dit spændingsfald over lysdioderne så bliver større end hvad du
faktisk har at gøre godt med, det bliver jo lidt svært at få lys i noget der
kræver f.eks. 15V, hvis du kun har 12 ;)

Med det sagt kan der også være forskel på spændingsfaldet over
lysdioderne! - Du kan finde spændingsfaldet i databladet for lysdioderne,
for blå lysdioder er det typiskt mellem 3V og 3,6V mens røde og grønne
normalt ligger under 2V...

Brian

Re: Blå lysdioder?

Hvilken type skal jeg vælge af dem, synes der står "flash" ved nogen af dem,
blinker de så, det skal de nemlig ikke.

Mvh. Vega.

Re: Blå lysdioder?
Dem der hedder noget med flash er nogen der blinker (selv) de andre er alm
dioder
/carsten

Re: Blå lysdioder?
Hvis du vælger nogen af dem der står "buy it now" så er det ikke auktion -
og "free s/h" betyder at porto en includeret (vist kun 100 stk, men
alligevel stadig billigt imo)
f.ex
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category26%207&item38%11977741&tc=photo

(100 stk for USD20.-  ~ 1,30kr /stk )

/cartsen

Re: Blå lysdioder?

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category26%207&item38%11977741&tc=photo

Det er da meget billigt!! Det bliver vel kun 120 kr.
Lyser de kraftigt? Ved du hvor stor modstand jeg skal sætte foran dem, for
at de kan køre på 12 volt, og det er nok med en ikke?

Mvh. Vega.

Re: Blå lysdioder?
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category26%207&item38%11977741&tc=photo
Ja, der er ret meget lys i dem.
Spændingen over dem er  ca 3.2V  og med 20mA og 12V gir det
ved 1 diode 470ohm
ved 2 dioder i serie 270ohm
ved 3 dioder i serie 120ohm (sådan ca. )

/carsten

Re: Blå lysdioder?

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category26%207&item38%11977741&tc=photo

Ok, vil det så sige at jeg ikke kan sætte dem alle i serie, det ville jo
være det rareste hvis jeg kan?

Mvh. Vega.

Re: Blå lysdioder?
Hejsa

Ja det vil det sige.

Har også en anden link du/i kan kikke på, der står en rasende masse gode
informationer:

Mvh Hauge

Re: Blå lysdioder?
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category26%207&item38%11977741&tc=photo

Hvad betyder HB51 der er også nogen der står DB51 ved.

Eks.
     100x 5000mcd 5mm LED Lamp - OCEAN BLUE DB51 Free S/H

Mvh. Vega.

begin 666 s.gif
M1TE&.#EA`0`!`)'_`/___P```,# P ```"'Y! $```(`+ `````!``$```("
$5 $`.P``
`
end

Re: Blå lysdioder?
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category26%207&item38%11977741&tc=photo

Hvis du kigge på beskrivelsen kan du se at der er en lille forskel på
bølgelængden(farven)
HB: 470 ~ 478 nm
DB: 465 ~ 470 nm
svjks er det dem eneste forskel

5 tallet ser ud somom det er 5mm
1 tallet aner jeg ikke hvad betyder
hvis der står F imellem 5 og 1 ligner det en blinkdiode

MEN - det er bare mine gæt  - du ku jo prøve at spørge ham ( klik på "ask
seller a question")

/carsten

Site Timeline