bipolar kondensator

er der ikke noget med at man kan bruge to alm. kondensatorer sammen for at
"lave" en bipolar til at skære bassen væk fra mine stakkels dørhøjttalere i
bilen. hvor stor en kondensator skal man mon så bruge

mvh morten

Re: bipolar kondensator

De skal kobles antiparralel
afskæringsfrekvensen f beregnes således:
1/2*PI*f*r
hvor r = højttalerens impedans
dvs for f 50 hz og en impedans på 4 Ohm
1/2*PI*50*4 = 796 mf der kan bruges 1 på 1000  mf

--
Mvh.
Torben

Re: bipolar kondensator

 - Øøeh, HvaBa?? - Det løser da ikke pronlemet, nu har du blot en
kondensator, som springer i luften, uanset hvoardan der påtrykkes DC...

Tværtimod skal de da kobles i serie, med polariteten "hver sin vej"!! -
eventuelt med en diode tværs over hver, til at forebygge at der bliver
opbygget DC over kond. i den gale retning.

Husk, at du halverer kondensatorværdien når du seriekobler to lige store
kond.!!

   RadioMan

Re: bipolar kondensator

Du mener kapaciteten....

Re: bipolar kondensator

Doooh, selvfølgelig!

Mvh.
Torben
Re: bipolar kondensator

Nej, de skal i SERIE og vendes hver sin vej mht polaritet.

Bo //

Re: bipolar kondensator

Sikkert rigtigt, mener bare jeg har set en fungerende forstærker med en
kobling hvor de lå parralelt med polaritet hver sin vej

--
Mvh.
Torben