Binært ur vha. LPT - vurdering

Hej,

Jeg er i gang med et projekt, hvor jeg vil lave et binært ur (som viser
måned, dato, time, minut og sekund). Det skal styres igennem en LPT-port.
Jeg tror jeg har styr på det hele, men vil lige høre om jeg har forstået den
hardwaremæssige del helt rigtigt, inden jeg går i gang med at lave et print.

LPT-porten har 8 dataoutputs (D0-D7)  samt 4 kontroloutputs (C0 - C3).
Jeg vil benytte 4 stk:
74HC374N (IC1) (datasheet:
http://www.standardics.philips.com/products/hc/pdf/74hc374.pdf )
C0 - C3 vil være koblet på hver deres IC1, på CP-benet (clock input).
D0-D7 vil være koblet på alle datainputs på IC1'erne.

Outputtet fra hver IC1 går nu til LEDs, som viser det binære ur.
For at opdatere outputtet på en af IC1'erne, vil jeg først sætte den nye
binære værdi på D'erne, og derefter slukke og derefter tænde den respektive
C. Derved laver jeg et "clock", og IC'en vil nu give den nye værdi på sine
output pins, indtil næste gang jeg giver den et "clock".

Lyder ovenstående korrekt?
Før jeg begynder at lave mit print, vil jeg lige være sikker på at jeg har
forstået ICen helt rigtigt.

Alle LEDs vil dele den samme ground, og få 5V som input (fra IC1).
Hvis jeg smider en 2V Zenerdiode ind mellem ground og dioderne, vil dioderne
ende med at modtage 3V, korrekt?
Det er ganske normale røde LEDs, så 3V er så vidt jeg husker det de skal
have for at lyse max (correct me if I'm wrong).

Til sidst et lille "bonusspørgsmål".
LPT-porten har nogle input-controlpins. Jeg ville godt kunne benytte dem, i
form at foreksempel en knap.
For at give dem et logiskt 1, skal jeg så bare connecte dem direkte til +5V,
og bryde forbindelsen for 0?

Jeg håber i kan/vil hjælpe mig med ovenstående. Jeg har styr på
programmeringen fra computeren, men vil lige være sikker på hardwaren før
jeg begynder på dét. Jeg tegner printet i hånden, så det er noget der tager
en halv dag hvis jeg laver der forkert :/

MVH
Casper Bang

Re: Binært ur vha. LPT - vurdering

Strømmen i LED'en skal begrænses. Så finder spændingen selv det niveau,
der passer. Så hvis du regner med at der kommer 5V ud ad kredsene, og
dioden skal bruge 3V, er der 2Volt tilbage. Dem lægger du af i en
modstand, så strømmen bliver f.x. 20mA. Det giver en 100 Ohms modstand.

Glem den med z-dioden.

Bo //

Re: Binært ur vha. LPT - vurdering

Det går desværre ikke helt.
Som nævnt er det et binært ur - derfor vil alle dioderne ikke være tændt på
samme tid; nogle gange vil 27 dioder være tændt, andre gange vil kun én
f.eks.
Jeg ville helst være fri for at bruge 27 modstande, hvis det er muligt.
Derfor ville jeg benytte en fælles ground, som gik over den nævnte z-diode.

Hvorfor? Hvad er problemet med at benytte en sådan?

Tak
Casper

Re: Binært ur vha. LPT - vurdering
On Tue, 14 Jun 2005 16:35:06 +0200, "Casper Bang"

Lysdioderne skal strømstyres og det bliver de ikke ved at give dem en
bestemt spænding. Men ... 74hc udgangen begrænser stømmen til vel max
20ma, så hvis de potentielt 8*20mA*(5-lysdiodedrop) ~ 400mW ikke
ødelægger kredsen kan dioderen vel bare lægges til stel. Og - omend
uortodoks ville spændingsbegrænsning nok virke begrænsende på hvad en
74hc udgang trækker af strøm. Prøv!

Men traditionelt ville man bruge 27 modstande. Hvor kommer den 27
forøvrigt ind i billedet? Du vil vel ikke have sådan noget til at stå
og blinke!

Mvh Benny Andersen

Re: Binært ur vha. LPT - vurdering

Så er der da noget jeg totalt har misforstået... har LEDen ikke en bestemt
modstand ved f.eks. 2.3V? Derved bliver strømstyrken vel begrænset af dét...

Igen, vil LEDen ikke brænde af hvis den får 5V?
Men klart, hvis kredsen ikke kan levere en højere strøm, må spændingen vel
falde tilsvarende...

Ubehageligt... Jeg kan godt se at det er en kønnere løsning - men synes det
er lidt lidt at skulle bestille hjem for. Der er ingen
elektronikforretninger i nærheden, så kan ikke bare gå ned og hente det jeg
skal bruge :(
Derfor prøver jeg så vidt muligt at benytte det jeg nu har liggende... og 27
ens modstande er ikke én af tingene :p

Men igen, jeg kan ikke helt se hvorfor en z-diode ikke kan benyttes til at
sænke spændingen, uafhængigt af hvor mange af dioderne der er tændt.

måned: 4 bits
dato: 5 bits
time: 5 bits
minut: 6 bits
sekund: 6 bits

Så 26 da :)
Det bliver kun "sekundviseren" der kommer til at  blinke... og regner da med
at indbygge en funktion så jeg kan slukke for det ;)
Projektet er mest for at have lidt afveksling i det jeg ellers går og
laver - synes det virker som et meget interessant projekt at gå i gang med.
Jeg vil bygge det ind på en drev-plads i min computer, så den kan stå dér og
blinke når det er slået til.

Jeg er glad for at jer i gruppen vil bruge tid på at hjælpe :)

MVH
Casper

Re: Binært ur vha. LPT - vurdering
On Tue, 14 Jun 2005 23:38:16 +0200, "Casper Bang"

Det er en diode - forspændt i lederretningen. Hvis maksimum stømmen
overskrides, futter dioden af. Det er effektafsættelsen som brænder
noget af - derfor kan dioder ofte tåler højere peakstrømme end
kontinuerlig strøm.
Jo - den kortslutter de 5V indtil den øjeblikkeligt afgår ved døden.
Ja - spændingsfaldet ligger over transistorerne i kredsens udgang

Også alt for dyrt at købe modstande på den måde!

Nåe .. jeg købte for nyeligt en enkelt ic kreds hos ELV i Tyskland og
var overrasket over hvor lille ekspeditionsgebyret var. Så medsendte
de mig, uden beregning, deres flere kilo tunge katalog.

Det kan den også - sammen med 74hc udgangen.
Prøv og bikse en fuglerede sammen og vuder om en enkelt lysdiode får
for meget strøm ved forbindelse direkte fra 74hc udgangen til stel
eller plus. Mål strømmen ved serieforbindelse med en 4R7 modstand.
Hvis lysdioden ikke får mere end den ifølge specifikationerne kan tåle
og ikke lyser mere end du vil have, behøver du ingen zenerdiode. Et
spændingsfald kan laves med zenerdide eller blot serieforbindelse af
alm dioder (1n4001) i lederretningen (0,7v pr. stk)
Hvis det lykkes med lysdiode og 74hc udgang direkte så bereg lige at 8
konstant lysende dioder ikke afsætter for meget effekt i 74hc kredsen
Det er et sjov lille projekt.

Det er en fornøjelse at beskæftige sig konstruktioner.
OT: Hvis du står og mangler en enkelt modstand skulle det sikkert ikke
betyde noger for mange af læserne i denne gruppe, lige at smide den i
en kuvert.

--
Mvh Benny
(læser ikke dk.markedsplads.*)

Re: Binært ur vha. LPT - vurdering

ja, det er jo dét... ufatteligt at en by som Næstved ikke har
elektronikforretninger.
Jeg har heller ikke på nettet kunne finde nogle forretninger som sælger
disse ting, uden at sende det som pakker. Hvis de bare sendte som alm. brev
ville det jo ikke være det store problem :)

Det kunne være jeg skulle kigge på dem så.
Tak!

Ok, det vil jeg så forsøge.

Ok, det vil jeg så prøve mig frem med.

Igen, mange tak for hjælpen til jer allesammen.
Jeg har fået bekræftet at det nok ikke var helt forkert med det jeg var
kommet frem til, men at jeg nok skal prøve opstillingen lidt mere, før end
jeg laver print m.v.
Glæder mig dog ikke til jeg skal til at lave printet - er ikke nemt at tegne
det i hånden, når "ledningerne" skal være så små :p Men hva' - der er jo
heller ikke nogen der har sagt det skal være nemt :)

MVH
Casper Bang

Re: Binært ur vha. LPT - vurdering
hvad med at bruge eagle til at tegne det i, og så lave det som fotoprint ?
det kan da klare lidt selv i freeware udgaven

Mvh
René

Re: Binært ur vha. LPT - vurdering

Jeg prøvede for noget tid siden at lave et print i eagle... det lykkedes mig
aldrig at finde ud af det :(
Men det kan da godt være at det er besværet værd at jeg sætter mig ind i
det... vil da i hvert fald blive noget pænere.

Re: Binært ur vha. LPT - vurdering

Er du interesseret i at prøve et andet produkt :-) ? (Autotrax).

Re: Binært ur vha. LPT - vurdering

Er det da nemmere/mere praktisk at bruge?
Har lagt mærke til at de fleste her i gruppen taler om Eagle... det er vel
valgt fordi det er det bedste?

Re: Binært ur vha. LPT - vurdering

Nej, det billigste :-)

Bo //

Re: Binært ur vha. LPT - vurdering
Selv bruger jeg bare freeware versionen.. den kan det den skal kunne hos
mig.. det er klart hvis man vil op i større print er det nok en god ide at
købe den færdig.. der kan der så også autoroute og lave større print.

Mvh
René

Re: Binært ur vha. LPT - vurdering

Jeg vil så benytte Eagle... hvis demoen kan bruges, vil jeg gøre dét :)

Tak!

Re: Binært ur vha. LPT - vurdering

Nemmere ? hmm vist en religions sag :-).

Eagle demo'en er gratis.

Men AutoTrax har jeg brugt siden 91, så det har EN skavank :-), det er
et DOS produkt. Men indtil dato har jeg aldrig fundet andre
begrænsninger end felter er besværligt, alt det fansie som de nye kan
kan AT også.

Og Zippet fylder den en floppy :-). Med et mini menusystem 4 Mb
(menuen er hjemme fusket ud af WP Office som også er med :-)).

Mvh
  Klavs.

Re: Binært ur vha. LPT - vurdering

Ja

Kan IC 1 levere så meget strøm ?

Ja, forudsat at IC1 kan levere den rigtige strøm.

2,3 volt....

Det er lidt noget rod du er ude i, for din IC1 kan sikkert ikke forsyne
dine dioder, overvej, hvor varm den bliver......

Jeg ville smide en driver ind i mellem, enten et transistortrin, eller
en ULN2001. Så kan du altid lave en positiv spændingsforsyning til
dioderne.

Jeg ville "tøjre" med en modstand.
10K til stel eksempelvis.

Re: Binært ur vha. LPT - vurdering

Jeg ved det ikke :/
Hver IC1 skal kun levere strøm til max 8 LEDs; én på hver output-port.
Lyder det urealistiskt? Jeg er ikke så god til at læse datasheets, så kan
det evt. ses ud fra:
http://www.standardics.philips.com/products/hc/pdf/74hc374.pdf
Det skal nævnes at den ikke får en særligt høj clockfrekvens... max 5 Hz
eller deromkring (det er jo kun et ur :) )

Det må jeg prøve at få stillet op så.  Jeg går ud fra at det er OK så længe
jeg ikke brænder mig på den?

Grunden til at jeg har valgt en 74HC374 er at jeg har en hel stak af dem
liggende... ville helst være fri for at skulle bestille komponenter hjem.
Har dog transistorer hvis dét skal til. Jeg må nok prøve først og fremmest
at få smidt 1 diode på hver output, og så se hvor varm den bliver efter et
stykke tid.

Vil du "tøjre" den sådan for at give 0 eller for at give 1?
Altså:
1 = +5v
0 = 10K -> GND

Mange tak for hjælpen.
Jeg er glad for at høre at jeg ikke er helt på afveje.

~Casper Bang

Re: Binært ur vha. LPT - vurdering

Jeg ville ikke gøre det.

Der er der kun timing, du skal også læse på:
http://www.semiconductors.philips.com/acrobat_download/various/HCT_FAMILY_SPECIFICATIONS.pdf

Der står godt nok 25mA per output. Hvor "hårdt" har du tænkt dig at
drive dine dioder ?
Der er oftest meget lidt forskel på lysstyrken ved 10 og 20 mA

Du må maks smide 750mW i kredsen, bliver den over håndlun tærer det på
levetiden.

Det kan du jo prøve....

Gør nu det "trælse" og sæt en modstand i serie med hver enkelt
diode.....

Jeg ville sætte en 10 kohms modstand til stel og så have kontakten
derefter med forbindelse til plus.

Re: Binært ur vha. LPT - vurdering

Jamen så bliver det jo nok ikke det store problem... Men må lige prøve mig
frem, og finde ud af hvor meget jeg skal give dioderne.

Jeg vil først og fremmest lige prøve mig frem med dioder og zener-dioder, og
se om jeg ikke kan skabe et brugbart spændingsfald på den måde.
Ellers ender det nok med en masse modstande :/

Ok, tak. Det vil jeg så gøre.

Mange tak!
Casper Bang

Re: Binært ur vha. LPT - vurdering

Jeg bruger altid 10mA eller mindre....

Jeg ville ikke bruger zener metoden..... så hellere smide en modstand
i serie med et ben på en diode.