bilradio i sejlbåd

Nedenstående indlæg havde jeg 10.9.07 placeret i dk.teknik.lyd.bilstereo,
men der er ikke den store respons her.
Med fare for at blive skældt ud, prøver jeg nu denne uhyre aktive gruppe.
Jeg mener, at det er noget med klasse A eller D i udgangstrinene på radioen,
eller noget i den stil.

Jeg er ikke meget for stort strømforbrug i "skivet".

------------------
Findes der en bilradio med FM og MB og CD afspiller, der ikke bruger megen
strøm, altså ikke varmer for meget.
Og kan den monteres lodret?

Kravet til lydstyrke er begrænset, men der skal tilsluttes to sæt
højtttalere.

Har en ældre Blaupunkt München RD 104, der uanset om den spiller eller står
i hvile, bruger megen strøm og bliver ret varm.
Hælder den lidt med bunden i vejret virker CD afspilleren ikke. Den kan max
spille i lodret stilling.

Jeg mener, at der findes autoradioer, der i hvilestilling kun bruger ringe
strøm og kun bruger strøm alt efter hvor højt man spiller?
Søger jeg på autoradioer, meldes der intet om
strømforbruget/varmeudviklingen, synes jeg.

Så hvis I lige har et godt tip, så....

mvh.

Jørgen A.

Re: bilradio i sejlbåd

Class D højst sandsynligt...

Find en af god kvalitet, fx Pioneer, Blaupunkt, Sony, osv. uden et stort
fancy display.

Re: bilradio i sejlbåd

Du skal simpelthen slukke for radioen med en kontakt. De fleste radioer har
desuden en ekstra indgang til "dauer-plus" eller fast + som kun bruger
ganske lidt strøm. Denne strøm bruges til at huske stationsindstillingen.

Det er næsten altid tomgangsforbrug, som dominerer strømforbruget, med
mindre du spiller meget højt. Især CD-drevet sluger strøm. Hvis du kan
klare dig uden CD spiller, så sparer du meget strøm.

Tip: Tag en MP3 afspiller med FM-sender med ud at sejle og sæt en enkel FM-
radio i skibet.

Mvh. NKJensen

Re: bilradio i sejlbåd
sony laver nogle desiderede marine radioer. Du kan finde dem på sony´s
hjemmeside.

Re: bilradio i sejlbåd

Tak for tipsene, alle tre.

Ideen med FM senderen er vist lige på lovkanten?  - Men på havet går det
måske!

Jeg har målt på min Blaupunkt, og den bruger ca 0,7 amp når den bare er
tænt. Ved stuestyrke ca 0,9 amp og hvis jeg skruer meget op ca 2 - 3 amp.
Og det er rigtigt CD. afspilleren sluger ca 0,2 amp mere.
Men den varmer en del, men det skal man nok leve med. Den skal vist monteres
"luftigt".

Men jeg søger lidt videre efter anbefalingerne.

Tak for hjælpen.

Jørgen

Re: bilradio i sejlbåd
Hej Jørgen

Det er fuldt lovligt at bruge den slags nu om dage, der kan købes
en del modeller lige til dit formål og til små penge.

http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid10%3050

Re: bilradio i sejlbåd

10 meters sendeareal, så forstår jeg det bedre.
Tja, der sker noget henad vejen.

Det giver nye muligheder.
Utroligt så klog man bliver af denne gruppe!

Tak igen

Mvh.
Jørgen

Re: bilradio i sejlbåd

En del af det til lyset i den.

Nej, tænk på at den er bygget til at sidde inde i instrumentpanelet af
en bil - også i solen - uden udluftning.