Billigt CPLD design?

Hej alle, jeg er igang med at kigge på CPLD'er til nogle
hobby-projekter. Hvad er den billigste måde at komme igang? Mine designs
er ikke voldsomt store og kræver heller ikke voldsomt mange I/O-ben.

Umiddelbart skal jeg vel bruge:
- S/W til generering af designet (Xilinx har vist noget gratis)
- En måde at programmere CPLD'erne (ved intet om dette)
- En nem måde at sætte kredsene på printene (sokler til ikke-DIL's er da
frygteligt dyre)
- Nåja, og selve CPLD'erne... :-)

Er der nogen der har nogle gode forslag til dette?

Med venlig hilsen Preben

Re: Billigt CPLD design?

Bruger selv xilinx komponenter. Ingen sokkl, de programmeres efter at du har
monteret dem. Software til design og programmering er grat-is og jeg har
diagram til incircuit programmeren. Komponenterne er ikke kostbare. Jeg har
XC9572 på lager, og de ligger omkring 30 kr.

Bo //

Re: Billigt CPLD design?

Det lyder alt sammen rigtig godt... Lige et spørgsmål: Hvordan monterer
du dem på printet? Uden brug af professionelt udstyr? Jeg prøver lige at
google efter incircuit programmeren, men du har måske et link til den?

Med venlig hilsen Preben

Re: Billigt CPLD design?

Jeg fandt denne:
http://toolbox.xilinx.com/docsan/3_1i/data/common/jtg/dppb/appb.htm

Med venlig hilsen Preben

Re: Billigt CPLD design?

Jeg har en loddeovn, og kan gøre det prof. MEN: hvis du vælger PLCC pakken,
så er det let at håndlodde den. Det kræver en spids termostatstyret
loddekolbe, et gost syn og en rolig hånd. Hvis du bor i Østjylland, skal jeg
gerne lære dig håndværket.

-Du fandt JTAG programmeren med google.

Bo //

Re: Billigt CPLD design?

Takker for tilbuddet, desværre bor jeg i Østsjælland... :-) Jeg må prøve
at øve mig lidt på SMD-lodning, har googlet lidt og der er et par gode
sider om det rundt omkring.

Lige endnu et dumt spørgsmål: Hvad gør en loddeovn? Jeg har en idé om
det, men kunne godt tænke mig at få det forklaret af en ekspert... :-)

Med venlig hilsen Preben

Re: Billigt CPLD design?

Brug en spids termostatstyret loddekolbe, der smelter tinnet hurtigt, men
ikke brænder flusmidlet.

Når man lodder SMD komponenter bruger man printplader, der har en
loddestopmaske. Det er en beskyttelse af printet, og ofte er den grøn.
Masken har åbninger, hvor der er øer på printet. Formålet er, at den dels
skal beskytte printet mod fugt/iltning, men i denne sammenhæng er det lige
så vigtigt, at den afgrænser loddestedet, så tinnet ikke flyder bort.

Tinnet er pulveriseret og blandet med en bæreolie, der også indeholder
flusmiddel. Denne tinpasta trykker man på printpladen gennem en stencil, der
har huller, der hvor der skal tin på. Tykkelsen af stencilen afgør mængden
af tin. Herefter sætter man komponenterne oveni tinpastaen. Det sker ofte på
maskine med høj hastighed, men til mindre serier kan det gøres med en pincet
og en rolig hånd.

Sidste del af processen er at lodde det i en ovn, og der findes flere
forskellige typer. Den mest almindelige ovn er et transportbånd, der kører
langsomt gennem en lang ovn. Hen gennem ovnen er der forskellige varmezoner,
således at tempearaturen først kommer op på ca 160 grader i 1-3 minutter.
Her fordamper bæreolien og flusmidlet udfører sin mission, men tinnet
smelter ikke. Desuden sikrer man, at alle komponenter og printet har samme
temperatur. Det er med til at udligne mekaniske spændinger senere. Herefter
kommer loddezonen, der øger temperaturen til lodde temperatur. Tinnet
smelter ved ca 220 grader (afhængigt af legering). Efter en kort tid i denne
zone kommer en afkølingszone, der i de fleste ovne kan styres til en bestemt
kølehastighed (grader/sek), for at sikre at mekaniske spændinger ikke skader
resultatet.

Min ovn er ikke en  produktionsovn, men en prototypeovn, der kan klare ca 4
europakort ad gangen. Den har et stort varmelegeme og en blæser. Den ligner
lidt en almindelig varmluftsovn, hvor printene ligger stille på en rist i et
helt lukket rum. En computer styrer cirkulation og varmeeffekt, så jeg kan
programmere samme temperaturforløb, som i den store ovn. Jeg trykker ikke
tinpasta med en stencil, men har en tryklufts dispenser, der presser en nøje
aftalt mængde tinpasta ud gennem en kanyle, så jeg skal rundt og pege på
hver enkelt ø. Komponenterne sætter jeg på med pincet. Det er dog MEGET
hurtigere, mere præcist og giver en bedre loddekvalitet, end med en
loddekolbe. Det er ikke produktivt, men jeg sender altid større serier ud ad
huset.

Hjemmelavede prinplader, med loddelak kan ikke bruges i ovn, da lakken fuser
af, og tinnet flyder ud over store arealer, og ikke bliver, hvor det skal
gøre gavn.

Bo //

Re: Billigt CPLD design?

Damn!
Så har jeg mestret det umuliges kunst i snart ti år!
Hjemmelavede print med SK10 loddelak, loddepasta og finepitch
komponenter lodder fint i loddeovn her hos mig.

/Bo.

Re: Billigt CPLD design?

jeg ser sq osse op til dig ;-))

jeg har prøvet det få gange, med det resultat at  tinnet spredte sig så
meget, at en del lodninger var tørre. Herefter skulle jeg alligevel igennem
det med kolben.

Hvor høje temperaturer tåler lakken, uden at den ryger?

Bo //

Re: Billigt CPLD design?

Små slag, små slag. De store koster penge :o)

Jeg skal også gå det efter med kolben, men det er som regel for, med
sugetråd, at fjerne tinbroer på finepitch pins, pga. den manglende loddemaske.
En S1206 afkobling med den ene pad på/i en 100mill bane løber ikke ud på
banen, men bliver ved afkoblingens terminal (tinnet løber ikke...).

Ovnens tre zoner er stillet til: 240C, 320C, 380C; bæltet kører 0,35m/s,
hvilket giver knapt 1 min i hver zone.
Det er den "skånsomme" profil, som jeg bruger til hjemmelavede print,
og print (prof.) med få komponenter på.
<slag på tasken>
Jeg ved ikke rigtig hvor meget lak der er tilbage efter lodning, men
inspektion af et par print indikerer at der stadig er så meget tilbage
at kobberet ikke korroderer (anløber, whatever) mere end håndloddede
print med SK10 på.
</slag på tasken>

/Bo.

Re: Billigt CPLD design?
[snip - god beskrivelse af loddeovn]

Takker mange gange... :-) Det ser ud til at en almindelig toast-ovn
(eller hvad det nu hedder på dansk) kan bruges... :-) Det må jeg prøve...

http://www.seattlerobotics.org/encoder/200006/oven_art.htm

Med venlig hilsen Preben

Re: Billigt CPLD design?

Der er lidt læsning om emnet her: