Billigste mde at dmpe en 1200W ohmsk belastning p?

Jeg grubler over en styring til kafferistning. Herunder vil jeg gerne kunne styre hvor meget effekt mit varmelegeme afgiver.

Projektet skal være billigt og simpelt, men involverer stadigvæk en microcontrollerstyring.

Derfor skal dæmpningen kunne styres.

Jeg forestiller mig en PWM-styring drevet af microcontrolleren. "Frontenden" skal være et solidstaterelæ (aner dog ikke om det kan holde til 1200W @~1-2Hz).

Andre, simplere og/eller billigere bud?

NB En skillevario på 1200W+ er jo ikke noget man kan regne med at få kastet i nakke alle steder ;-)

--
Steen Suder
Reply to

God ide, vælg et der tænder i nulgemmengang.

Du kunne vælge at styre antallet af fulde sinussvingninger du giver varmelegmet over tid. Del tiden op i feks. 256 enheder (fulde sinussvingninger) og skulle give en regulering i step af omkring 0,4%. Så ved 50% giver du strøm i 128 perioder og holder pause i 128 perioder, og så fremdeles. Du kan også, da det jo er et varmelegme, nok bruge sekunder (eller

1/10 sek.) som tidsenhed, prøv dig frem.

Ikke noget problem, blot køb den stor nok.

/Hans

Reply to
Hans Kjaergaard

Steen Suder skriver:

Hvorfor så hurtig regulering?

Du kan lige så godt lave puls/pause med en dutycycle på 20 sekunder. Og et SSR der kan håndtere effekten, bør være ligeglad.

   Forum om modeltog og tog i 1:1: http://www.baneforum.dk

Den Sat, 11 May 2013 14:03:06 +0200 skrev Klaus D. Mikkelsen:

Jeg ved heller ikke om det er nødvendigt. Basis er en popcornpopper hvor der ikke er den helt store masse til at buffe varme i. Tillige er ristningen i den afgørende fase kritisk og selv få sekunder med for lidt eller for meget varme kan give et helt andet (og dårligere) resultat end det ønskede.

Som du selv skriver burde et SSR fint kunne holde til det (jeg tænkte mest på frekvensen, men det er jo netop solid state og ikke mekanisk).

Kigger på dette SSR (eller tilsvarende):

--
Steen Suder
Reply to

Steen Suder skriver:

Hvor lang tid skal du riste og hvor stor er massen af bønner?

Hvis massen er lille og du tilsætter en stor mass (en masse bønner om man vil), vil din varme hurtigt afsættes. Varmer du dermod en stor masse op (en metalklods der er skruet på varmelegmet) vil den virke som en dæmper for udsvingningerne.

Den "helt rigtige" måde at gøre det på er med en triac og med nulgennemgangsstyring, lad dig inspirere af:

   Forum om modeltog og tog i 1:1: http://www.baneforum.dk

Steen Suder forklarede den 11/05/2013:

Det tror jeg man skal være glad for. Det vil gøre ondt!

Leif

--
Husk kørelys bagpå, hvis din bilfabrikant har taget den idiotiske
beslutning at undlade det.

vor

.

ka' få det hele i en pakning

-Lasse

Reply to
langwadt

" snipped-for-privacy@fonz.dk" skriver:

Jeg er ikke sikker på om jeg læser databladet rigtigt, men for mig ser den kun ud til at være en on/off switch og har ingen feedback til processoren om hvornår nulgennemgangen sker.

   Forum om modeltog og tog i 1:1: http://www.baneforum.dk

Den kan vel sammensættes af flere "mindre" transformatorer hvor man sætter sekundærene i serie indtil den ønskede spænding opnås.

Og - Hvis der ikke skal være "fuldt skrald" på varmelegemet hele tiden bør en finere regulering kunne opnås ved at tænde/slukke hyppigere på en lavere maksimal effekt.

/Lars

Reply to
Lars Peter Larsen

Steen Suder skrev:

Det er nok ikke løsningen. Til selve reguleringen vil man normalt bruge en triac-regulering, som du kender fra lysdæmpere.

Her en komplet regulering til max 3450 watt, der blot kræver et potmeter og køling til 59 kr

Ivar Magnusson

--
Har vi mere smør?
www.harvimeresmør.dk

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Som jeg ser det så vil begge regulerings former skabe støj på lysnettet, enten 50Hz Triac støj eller xHz indkoblings spiks af varierende styrke.

PWM som trådstarter er inde på, skal vel bruges i forbindelse med DC spænding ellers giver det vel ikke nogen mening af PWM bidder af 50Hz. jeg mener en triac er jo 50Hz PWM af 230VAC

Jan Rasmussen

Reply to
Jan Rasmussen

"Jan Rasmussen" skrev i en meddelelse news:5191318e$0$303$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Kiggede lige på ovennævnte Arduino kredsløbe og nul gennemgangs detektoren.

Glem alt om Triac dæmpning og brug Hans Kjaergaard ide med styring af antallet af fulde sinussvingninger sammen med den nul gennemgangs detektor så er det smukt og støjfrit og kan afspilles i winamp.

Jan Rasmussen

Reply to
Jan Rasmussen

"Jan Rasmussen" skrev i en meddelelse news:5191381d$0$279$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

news:5191318e$0$303$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

af fulde sinussvingninger

afspilles i winamp.

Bortset fra at jeg ville ikke dele tiden op i enheder men bare tælle pulser vært sekund. så man får 50 trin til regulering 50% = 25 fulde svingninger pr. sek. 10% = 5.

Jan Rasmussen

Reply to
Jan Rasmussen

korrekt, det er "bare" en on/off switch men der er indbygget nulgennemgangsdetektor så den tænder kun i nul

-Lasse

Reply to
langwadt

snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

elelse

kte

sk).

..

.

p nding

en.

ntallet af fulde sinussvingninger

an afspilles i winamp.

er v rt sekund.

% = 5.

Der er sikkert overkill for en varme regularing men man kan sagten få højere opløsning over tid. Akkumuler det der mangler og tilføj en ekstra cycle hver gang det bliver mere en en cycle

-Lasse

Reply to
langwadt

Den Mon, 13 May 2013 20:58:09 +0200 skrev Jan Rasmussen:

Men altså i princippet stadig enten en triac, SSR el. lign., der kan tænde og slukke for lasten - skal bare gøres ved nulovergangen?

Kunne godt være at "tælleren" skulle flyttes ud af CPUen for at undgå ballade hvis den har travlt med at betjene andre dele af systemet.

--
Steen Suder
Reply to

Jan Rasmussen skriver:

Enig, men det er sådan enhver lysdæmper til 230 fungerer.

   Forum om modeltog og tog i 1:1: http://www.baneforum.dk

"Steen Suder" skrev i en meddelelse news:51914a9e$0$32105$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Ja.

Langwadt skriver "Det er "bare" en on/off switch men der er indbygget nulgennemgangsdetektor så den tænder kun i nul"

Hvis det er korekt så behøver man vel ikke noget nul dektor, men bare give signal og holde det højt, efter 9ms delay i vorst case tænder den så,

--Alle bruger vel triac dæmpning fordi det primært er lys der skal dæmpes og lyskilder vil blinke ved denne metode, men et varmelægme må formodes at kunne holde på varmen i vært fal et sekund uden ændring ved afbrydelse af strømmen, så ingen problemer der.

Jan Rasmussen

Reply to
Jan Rasmussen

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Alle med et for lille indbygget støjfilter, selv prof wall mounted dmx dimmers har den skavank, Jeg er så, træt af triac støj i PA anlæg og i alt bag gear at det nok kan spores :-)

Jan Rasmussen

Reply to
Jan Rasmussen