Billigste mde at dmpe en 1200W ohmsk belastning p?

Jeg grubler over en styring til kafferistning.
Herunder vil jeg gerne kunne styre hvor meget effekt mit varmelegeme
afgiver.

Projektet skal være billigt og simpelt, men involverer stadigvæk en
microcontrollerstyring.

Derfor skal dæmpningen kunne styres.

Jeg forestiller mig en PWM-styring drevet af microcontrolleren.
"Frontenden" skal være et solidstaterelæ (aner dog ikke om det kan holde
til 1200W @~1-2Hz).

Andre, simplere og/eller billigere bud?

NB
En skillevario på 1200W+ er jo ikke noget man kan regne med at få kastet
i nakke alle steder ;-)

--
Steen Suder

Re: Billigste måde at dæmpe en 1200W ohmsk belastning på?

God ide, vælg et der tænder i nulgemmengang.

Du kunne vælge at styre antallet af fulde sinussvingninger du giver
varmelegmet over tid.
Del tiden op i feks. 256 enheder (fulde sinussvingninger) og skulle
give en regulering i step af omkring 0,4%.
Så ved 50% giver du strøm i 128 perioder og holder pause i 128
perioder, og så fremdeles.
Du kan også, da det jo er et varmelegme, nok bruge sekunder (eller
1/10 sek.) som tidsenhed, prøv dig frem.

Ikke noget problem, blot køb den stor nok.

/Hans

Re: Billigste måde at dæmpe en 1200W ohmskbelastning på?
Steen Suder skriver:

Hvorfor så hurtig regulering?

Du kan lige så godt lave puls/pause med en dutycycle på 20 sekunder.
Og et SSR der kan håndtere effekten, bør være ligeglad.

Re: Billigste mde at dmpe en 1200W ohmskbelastning p?

Jeg ved heller ikke om det er nødvendigt. Basis er en popcornpopper hvor
der ikke er den helt store masse til at buffe varme i. Tillige er
ristningen i den afgørende fase kritisk og selv få sekunder med for lidt
eller for meget varme kan give et helt andet (og dårligere) resultat end
det ønskede.

Som du selv skriver burde et SSR fint kunne holde til det (jeg tænkte
mest på frekvensen, men det er jo netop solid state og ikke mekanisk).

Kigger på dette SSR (eller tilsvarende):
<http://www.ebay.com/itm/Output-24V-380V-25A-SSR-25-DA-Solid-State-Relay-
For-PID-Temperature-Controller-/370812041158?
pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item56561eb7c6>

--
Steen Suder

Re: Billigste måde at dæmpe en 1200W ohmskbelastning på?
Steen Suder skriver:

Hvor lang tid skal du riste og hvor stor er massen af bønner?

Hvis massen er lille og du tilsætter en stor mass (en masse bønner om
man vil), vil din varme hurtigt afsættes. Varmer du dermod en stor masse
op (en metalklods der er skruet på varmelegmet) vil den virke som en
dæmper for udsvingningerne.

Den "helt rigtige" måde at gøre det på er med en triac og med
nulgennemgangsstyring, lad dig inspirere af:
http://www.instructables.com/id/Arduino-controlled-light-dimmer-The-circuit/

Re: Billigste måde at dæmpe en 1200W ohmskbelastni ng på?
On 11 Maj, 17:41, "Klaus D. Mikkelsen"
vor
.
id/Arduino-controlled-light-dimmer-The-c...

ka' få det hele i en pakning
http://elektronik-lavpris.dk/p107933/S202S02F_SSRZCD_4kV_600V_8A_8mA_SIP4/

-Lasse

Re: Billigste måde at dæmpe en 1200W ohmskbelastning på?
" snipped-for-privacy@fonz.dk" skriver:

Jeg er ikke sikker på om jeg læser databladet rigtigt, men for mig ser
den kun ud til at være en on/off switch og har ingen feedback til
processoren om hvornår nulgennemgangen sker.

Re: Billigste måde at dæmpe en 1200W ohmskbelastni ng på?
On 12 Maj, 08:36, "Klaus D. Mikkelsen"

korrekt, det er "bare" en on/off switch  men der er indbygget
nulgennemgangsdetektor så den tænder kun i nul

-Lasse

Re: Billigste måde at dæmpe en 1200W ohmskbelastning på?

Som jeg ser det så vil begge regulerings former skabe støj på lysnettet,
enten 50Hz Triac støj eller xHz indkoblings spiks af varierende styrke.

PWM som trådstarter er inde på, skal vel bruges i forbindelse med DC spænding
ellers giver det vel ikke nogen mening af PWM bidder af 50Hz.
jeg mener en triac er jo 50Hz PWM af 230VAC

Jan Rasmussen

Re: Billigste måde at dæmpe en 1200W ohmskbelastning på?

Kiggede lige på ovennævnte Arduino kredsløbe og nul gennemgangs detektoren.

Glem alt om Triac dæmpning og brug Hans Kjaergaard ide med styring af antallet
af fulde sinussvingninger
sammen med den nul gennemgangs detektor så er det smukt og støjfrit og kan
afspilles i winamp.

Jan Rasmussen

Re: Billigste måde at dæmpe en 1200W ohmskbelastning på?
af fulde sinussvingninger
afspilles i winamp.

Bortset fra at jeg ville ikke dele tiden op i enheder men bare tælle pulser vært
sekund.
så man får 50 trin til regulering 50% = 25 fulde svingninger pr. sek. 10% = 5.

Jan Rasmussen

Re: Billigste måde at dæmpe en 1200W ohmskbelastni ng på?
snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...
snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...
elelse
kte
sk).
..
.
p nding
en.
ntallet af fulde sinussvingninger
an afspilles i winamp.
er v rt sekund.
% = 5.

Der er sikkert overkill for en varme regularing men man kan sagten få
højere opløsning
over tid. Akkumuler det der mangler og tilføj en ekstra cycle hver
gang det bliver mere en en cycle

-Lasse

Re: Billigste mde at dmpe en 1200W ohmskbelastning p?
Den Mon, 13 May 2013 20:58:09 +0200 skrev Jan Rasmussen:

<KLIP>

Men altså i princippet stadig enten en triac, SSR el. lign., der kan
tænde og slukke for lasten - skal bare gøres ved nulovergangen?

Kunne godt være at "tælleren" skulle flyttes ud af CPUen for at undgå
ballade hvis den har travlt med at betjene andre dele af systemet.

--
Steen Suder

Re: Billigste måde at dæmpe en 1200W ohmskbelastning på?

Ja.

Langwadt skriver "Det er "bare" en on/off switch  men der er indbygget
nulgennemgangsdetektor så den tænder kun i nul"

Hvis det er korekt så behøver man vel ikke noget nul dektor, men bare
give signal og holde det højt, efter 9ms delay i vorst case tænder den så,

--Alle bruger vel triac dæmpning fordi det primært er lys der skal dæmpes
og lyskilder vil blinke ved denne metode, men et varmelægme må formodes at kunne
holde på varmen i vært fal et sekund uden ændring ved afbrydelse af strømmen,
så ingen problemer der.

Jan Rasmussen

Re: Billigste måde at dæmpe en 1200W ohmskbelastning på?
Jan Rasmussen skriver:

Enig, men det er sådan enhver lysdæmper til 230 fungerer.

Re: Billigste måde at dæmpe en 1200W ohmskbelastning på?

Alle med et for lille indbygget støjfilter, selv prof wall mounted dmx dimmers
har den skavank, Jeg er så, træt af triac støj i PA anlæg og i alt bag gear
at det nok kan spores :-)

Jan Rasmussen

Re: Billigste måde at dæmpe en 1200W ohmsk be lastning på?
Steen Suder forklarede den 11/05/2013:

Det tror jeg man skal være glad for. Det vil gøre ondt!

Leif

--
Husk kørelys bagpå, hvis din bilfabrikant har taget den idiotiske
beslutning at undlade det.

Re: Billigste ? en 1200W ohmsk belastning ?

Den kan vel sammensættes af flere "mindre" transformatorer hvor man
sætter sekundærene i serie indtil den ønskede spænding opnås.

Og - Hvis der ikke skal være "fuldt skrald" på varmelegemet hele tiden
bør en finere regulering kunne opnås ved at tænde/slukke hyppigere på en
lavere maksimal effekt.

/Lars

Re: Billigste måde at dæmpe en 1200W ohmsk bel astning på?

Det er nok ikke løsningen. Til selve reguleringen vil man normalt
bruge en triac-regulering, som du kender fra lysdæmpere.

Her en komplet regulering til max 3450 watt, der blot kræver et
potmeter og køling til 59 kr
http://www.conradelektronik.dk/TRIAC-HASTIGHEDS--OG-KRAFTREGULATOR--TRIAC-REGULATOR-230-V/50-HZ-PLASTKABINET-MED-LITZETR%C5.htm?websale7=conrad-dk&pi18%3199

Ivar Magnusson

--