Billig ventil

Er der nogen der ved hvor man får fat på nogle billige magnetventiler? Det
er til en hjemmebar, hvor der skal køre et tog under sprutflaskerne som
hænger på væggen. Toget skal stoppe under ventilerne, og have påfyldt en
specificeret mængde alkohol, hvorefter det skal køre videre til næste
ingrediens. Danfoss-ventiler er for dyre, så forhåbentligt er der nogen
der kender et godt alternativ. Jeg havde selv forestillet mig at
reservedele til hårde hvidevarer måske er løsningen.

Jeg har også tænkt på at bruge pumper i stedet for ventiler som f.eks. på:
http://barmonkey.net /
men jeg vil nu helt have flaskerne op at hænge på væggen.

Håber der er nogen der kan hjælpe.

mvh
Jan Jakob Jessen

Re: Billig ventil
En magnetventil til hårde hvidevarer er til at få fat på for små penge. Men
en sådan ventil er servostyret og kræver derfor et vist differenstryk for at
åbne, omkring 0,1 - 0,3 bar. D.v.s. at din flaske skal hænge 1 - 3 meter
over tappestedet. Brug hellere er vindeusvaskerpumpe den fås for få kroner
hos autoophuggeren.

Re: Billig ventil
Hej Jan

Husk drikkevare er også en slags fødevarer, så du skal vælge noget som er
rent og er til at gøre rent.

Måske kunne du bruge en skænkeprop eller en prop fra drikkeflasken til en
gnaver, og finde en blød slange som kunne monteres på denne.

Slangen kan du f.eks. klemme sammen mellem 2 koncentriske hjul for at lukke
den.

Eller have et hjul med to pigge på den flade side. Så kunne slangen gå
gennem dem som et S og hvis der drejes yderligere, får den et knæk, (håber
du kan følge mig).

Evt. kunne du købe en engangssprøjte på apoteket. Forbinde slangen fra
flasken til sprøjtens munding.

I sprøjten som skal ligge ned, skal der bores et hul, f.eks. midtvejs, og en
motor skal trække stemplet. Når stemplet bliver trukket forbi hulet kommer
der sprut du.

Man kunne måske også lave en løsning med to kontraventiler, som monteres på
et T for enden af sprøjten.

Således at når stemplet trækkes tilbage, trækkes der sprut ud af flasken, og
når stemplet trykkes frem kommer det ud i glasset, derved kunne man også
dosere en afmålt mængde.

En masse ideer, nu skal der så bare indkøbes noget sprut, og testes :-)

/Tom

Re: Billig ventil

hvor billigt ?  RS components har nogle til ca 400 dask stk

lyder bare rigtig fedt :)

hvad med noget pneumatik ventiler
istedet for luft er det så sprut der bliver åbnet og lukket for ,
du kan finde noget skrot et eller andet sted
på mit arbejde smider de af og til noget ud , gode sager
mange gange. jeg har en kasse med pnuematik i kælderen
hvis du er int skal jeg prøve at kigge hvad der er

Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Billig ventil

RS-components varenummer: 342-023  ca. 130 kr + moms /stk..
www.rs-components.dk

Denne ventil er lavet i plastic og godkendt til drikkevand... Hvad der sker
når du udsætter den for alkohol er der dog næppe nogen der ved..

En anden detalje.. Jeg ved ikke hvordan du har tænkt dig at styre doseringen
fra hver flaske, men du skal nok regne med at flowet fra flaskerne ikke er
konstant, men varierer altefter hvor meget der er tilbage i dem, Så det med
at styre på tid er måske ikke den smarteste løsning

Du skal nok ind i noget med at veje enten hver flaske eller hele
"togsættet".. Flowmålere er nok lige rigeligt dyre til det projekt :-).. Jeg
har set løsningen med vægten brugt flere gange i anden sammenhæng ( dog
stadig i forb. med dosering )....

Den ultimative løsning er nok enten noget med flowmåling eller endnu
frækkere: En stempelpumpe, hvor du på enelleranden måde styrer doseringen
efter hvor mange slag pumpen skal tage, f.eks ved brug af en stepmotor..

Håber dette kunne bruges til eteller andet

/peter

Re: Billig ventil

Hvad med at bruge en peristaltic pumpe den er nem at styre med hensyn
til mængde.

Mvh
Gert K.

Re: Billig ventil
Jan J. Jessen faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

Sidst jeg skulle bruge en tog jeg en skruetrækker og en vandpumpetang og en
bidetang og gik ned til den lokale renovationsstation. Spurgte pænt om jeg
lige måtte skrælle en magnetventil ud af en vaskemaskine. Fik et ja. Gjorde
det og sagde pænt tak. Kostede mig kun den tid jeg var der og det er sgu'
en go' ventil. Bosch svjh.

[...]

Med Venlig Hilsen:  Henrik Bøgh       ||        http://lagengymnastik.dk /

"Hvad fa'en ska' vi med 34.000 kartoner Grøn Look?"
Re: Billig ventil
Tak for svarene. Nu har jeg fået nogle ideer at arbejde videre med.
mvh
Jan Jakob Jessen