Billig temperatur afhængi kontakt

Hejsa, jeg har et problem. jeg har et ældre (læs GAMMELT) varme anlæg, som
jeg fyrer op med pind. mit største problem er vandvarmeren. Jeg skal ha
fundet en måde at kontrolere flowet igennem den, og jeg vil ha lavet det
sådan at der kun kører "fyrvand" igennem den når vandet fra fyret er varmere
end det der er i vandvarmeren, da jeg har konstateret at hvis jeg fyrer
vandvarmeren op, og så lukker for hanen til den så holder den fint vandet
varmt, men hvis jeg ikke lukker for hanen så falder temperaturen i
beholderen sammen med fyret når den brænder ud, altså skal jeg enten manuelt
lukke for hanen, eller fyre døgnet rundt for at holde vandet varmt!
Der kan naturligvis købes dimser beregnet til formålet, men de er efter hvad
jeg kan finde temmelig kostbare, så jeg tænkte i retningen af noget
elektronik, og så en motorventil....

Jeg har grublet lidt over det, og har ikke meget forstand på elektronik, men
hvis man tager en målesonde fra et stegetermometer så falder modstanden
igennem den jo efterhånden som den bliver varmere, så kan man ikke udnytte
det...
hvis man nu putter en sonde i begge tanke, så må man vel ku lave noget
simpelt elektronik der kan tænde/slukke når den ene modstand er
mindre/størrer end den anden, og så lade det styre et relæ til ventilen,
eller noget i den stil... Kan I følge mig?
Er jeg helt ude i hampen eller lyder det som en fornuftig løsning.
Mit mål er jo at systemet kan passe sig selv, tænkte først på at lave noget
hvor den bare åbner for flowet når fyrvandet er over eks 55 grader, men det
vil jo stadig skære toppen af varmen i tanken, da den jo så bliver trukket
med ned til 55 igen. Og samtidig gi problemer hvis der bruges meget vand
mens fyret er på vej ned, det er jo bedre at køre 45 grader vand igennem
varmeren, end ingenting hvis den nu selv er nede på 30 grader...

Håber der sidder nogen kloge hoveder der kan hjælpe, over vinteren var
problemet ikke så stort, der fyrede jeg jo heletiden aligevel, men det vil
jeg jo gerne undgå når det bliver varmere, det er jo lidt tåbeligt...

På forhånd tak Tonni Madsen

Re: Billig temperatur afhængi kontakt

Hvorfor ikke?

Det er netop det stegetermometret gør.....

Ja, sagtens.

Find ud af, hvad dine temperaturgrænser skal være. Find evt lige ud af,
hvordan du let (og billigt) får en temperaturmåler ind i kedlerne (mit
gæt er at det slet ikke er så billigt)

Re: Billig temperatur afhængi kontakt

Det var nu også det jeg mente, glemte bare et ? tegn...

temperaturgrænser... Tja, fyret svinger jo mellem en 12-15 grader når den er
koldest, og op til 110 når den bliver proppet for godt... ;-)
Jeg roder lidt med sonden fra mit webertermometer, den ligger omkring 500k
ohm ved stuetemp, og faldt ca 100k da jeg lige hurtig prøve at hælde varmt
vand over den.

Jeg har allerede følere i begge tanke, har 2 trådløse stegetermometre til at
stå i køkkenet så jeg kan følge med i temperaturene uden at gå ned i
kælderen, så det er ikke noget problem, der kan sagtens komme et par stykker
mere i... :-)

mvh Tonni Madsen

Re: Billig temperatur afhængi kontakt

Okay

Find ud af ved hvilke grænser der skal lukkes op og lukke sigen.....

Du skal nok regne med at der sidder en diodestrækning der, ikke en
modstand.....

Men det er let at måle på.

Okay, det var faktisk det jeg fandt mest besværligt......

Re: Billig temperatur afhængi kontakt

tja, grænser og grænser, jeg vil jo gerne ha det lavet sådan så hvis føler 1
er varmere end føler 2, skal ventilen åbne. Hvis føler 2 er varmere end
føler 1 skal den lukke, altså sådan at den altid kun er åben hvis fyret er
varmere end vandvarmeren og ikke omvendt.
Hvor de ligger på temperatur skalaen er ligegyldig, men skal kun bekymre sig
om forholdet mellem de to følere hvis du forstår?
Temperaturen på fyret ændre sig hurtigere end i vandvarmeren, så jeg regner
ikke med at der bliver problemer med at følernemålingerne kommer til at
følges ad og ventilen kommer til at stå og åbne og lukke heletiden, men der
skulle måske laves noget med at den kun måler engang i minuttet eller sådan
noget for at sikre at det ikke går galt når målingerne mødes, altså når
fyret er på vej op eller ned.

øh ok, hvad betyder det rent praktisk?

Det er som sagt intet problem, det er mere elektronikdelen jeg er i tvivl
om...

Mvh Tonni Madsen

Re: Billig temperatur afhængi kontakt

Det er nemt, du skal have fat i en komparator.

Her en let gennemgang (på engelsk)
http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/Comparators.html

At du sætter en 10kohms modstand i serie med forsyningen til de 2
måleprober og så måler du med komparatoren på punktet mellem modstand og
probe (ved begge prober).

Re: Billig temperatur afhængi kontakt

Humm... tak for hjælpen, det vil jeg prøve at kikke lidt på...
Er som sagt ikke så hård til elektronik, men skal det forståes sådan at jeg
bare skal ha fat i en LM311. 2stk 10korms modstande, og en 5v forsyning?
eller har jeg overset noget?

Mvh Tonni Madsen

Re: Billig temperatur afhængi kontakt

Ja, at du sådan set lige så godt kan klare dig med en 12 volts forsyning
og at du nok skal se lidt på at lave hysterese......

I første ombæring ville jeg finde en DC forsyning, sætte en 10kohm i
serie med de 2 måleprober og så ellers give mig til at måle spændinger
set i forhold til dine nuværende trådløse.

Måske det skal være en 100k der skal i serie med dine prober.....

Herefter ville jeg begynde at se på en komparator (der findes læssevis
af forskellige kredse, du kan sågar beygge det af transistorer , hvis du
vil).

Når inputs og komparator er på plads, ville jeg sætte en lysdiode på
udgangen, så jeg kunne se det fungere.

Herefter ville jeg så begynde at spekulere på hysterese og noget der
skal efter udgangen, så det kan drive en magnetventil.

Re: Billig temperatur afhængi kontakt
Piv, jeg kan slet ikke få skidtet til at du... der skulle vel ikke bo en
elektronik fætter i nærheden af Holstebro, som kunne drikke en pilsner eller
to... ;-)

Mvh Tonni Madsen

Re: Billig temperatur afhængi kontakt

Ikke lige i den nærhed (Holstebro), men hvad går der galt?