Billig SMPS

Nogle der har en ide til en virkelig prisbillig ikke isoleret 230V ind 15V
ud smps ?
effekten skal ca cære 50-200mA ud.

Jeg har selv kigget på tiny switch og ST viper12...

Nogle der kan komme med bedre inputs?

Kasper

Re: Billig SMPS
Hej Kasper.

Jeg går ud fra, at du mener 230VAC ind og 15VDC/200 mA ud?
Hvis den fysiske størrelse ikke er et problem, vil en ganske alm. 4-5VA
nettrafo kunne gøre det. Eller endnu bedre, en godkendt netadaptor. Så
er du ude over problemet - både med hensyn til lavspændingsdirektivet og
andre uhyggelige ting. Hvis dette ikke kan realiseres, eksisterer der -
såvidt jeg husker - application notes fra Unitrode - UCC18xx-serien -
(Texas Instruments). En anden mulighed er en application fra Motorola
fra "yngre stenalder", hvor der anvendes en SCR til at løse dette
problem (den har jeg dog ikke lige i arkivet).

Hvis det virkelig skal ned i størrelse (noget i stil med arealet af 4
stk. sukkerknald) er der kun en vej tilbage: SMPS og høj switchfrekvens
med deraf følgende pris og problemer med HV-MOS, flankstejlhed, lyt med
lavt ESR, en spole og trans, der kan klare 330Vpeak etc. En ting man
ikke kommer ud over er en lyt i begge ender ,hvor mindst en kan klare
belastningsstrømmen ved 50 Hz, med mindre man ikke lige har 230VDC,
rimelig ripple-fri, til rådighed.

Og så lige et par ting til sidst.
    Spændinger over 48V er ret voldsomme ting at arbejde med. Jeg              har
set en del apparater, hvor serietransistoren kortsluttede.          Inden
for-sikringen reagerede(den er selvfølgelig træg for at              klare
indkoblingsstrøm), havde de fleste lytter løftet låget og      resten af
kredsløbet var værdig til den nærmeste genbrugsplads.
      Jeg har ikke lige et foto i nærheden, men den indvendige side
lignede nærmeste en reportage fra berlin 1945.

      Offline SMPS'er til lavspændings halogen og andet er ganske
udmærkede indtil de brænder af. Så drejer det sig kun om at
udskifte enheden og en evt. loftsplade, hvis brandvæsnet ikke           lige
har været på besøg.

      Og endelig - personsikkerhed. 15mA og derover er nok til at lave      en
pacemaker om til en peacemaker!

Det er et langt indlæg og det kan være er jeg er temmelig
"hysterisk" m.h.t. offline systemer, men jeg prøver blot at
vidergive en rimelig langvarig erfaring

M.v.h.
Bjarne

Re: Billig SMPS

Brug NCP1011 fra Onsemi. Nem og meget billig. Tiny switch fra Power
Integrations er dyr og voltage mode. Derudover bruger power-
integrations beskidte tricks. Da Onsemi kom frem med deres part
sagsF8%gte power integrations for at fjerne deres part (patent
stridigheder). Ingen hold i deres klage, blot en desperat handling da
de mister markedsandele.

Forresten NCP101x - x til forskellige power levels. Kreds klarer
700VDC ind