Billig fuktighetsføler

Jeg er ingen gartner, men jeg ønsker en "lysdiode", eller to(?), for å
varsle når potteplantene trenger vanning. (Det gjelder krydderplanter på
kjøkkenet) Der stilles små krav til pressisjon og slike ting. Jeg
trenger forslag til en meget enkel og brukbar målesonde.

HM

Re: Billig fuktighetsføler

Det enkleste og billigste er vel å kjenne etter med en finger? :-))

Re: Billig fuktighetsføler

Ja, og så en lommelygte i den anden hånd :-) -Harald vil jo gerne have
et lyssignal...

I "gamle dage" tog man et stykke printplade med et par fritlagte baner
på og stak ned i krukken. Hertil en 74HC14 (CMOS med Schmitt trigger).
Så justerede man en passende modstand på indgangen, så den
spændingsdelte med jordmodstanden, og triggede en alarm.

Jeg er gået tilbage til den gamle metode med at kigge på planterne, og
stikke fingeren i jorden. Det er faktisk hyggeligt at gå en tur i
drivhuset om morgenen og følge udviklingen.

Bo //

Re: Billig fuktighetsføler

En hurtig og billig løsning må være noget i stil med denne, der kan drives
af to batterier;
Brug eks. to papirklips som elektroder - og mål lige modstanden mellem dem,
for at vurdere en passende værdi af R1.
Uden at vide hvilken modstand der vil være i en potteplantes jord, vil jeg
tro at en passende værdi til R1 vil være et potentiometer på ca. 220K. Hvis
du måler modstanden først, kan du eventuelt erstatte potentiometeret med en
fast modstand (så bliver den samlede pris højst et par kroner, plus
batterier).

+3V >----------+-----------+
               |           |
           +---+           |
           |  +-+         +-+
           +->| | R1      | |  ~100-270 Ohm
              | |         | |
              +-+         +-+
               +           |
               |           |
               |          \ /  ->  Lysdiode
               |          _V_  ->
               |           |
               |______/__|/     \  BC547B el.lign.
               |      \  |\.    /
               O       \   \   /
           Elektroder   ---|---
           til plante      |
               O           |
               |           |
0V  >----------+-----------+

--
Thomas Demant

Re: Billig fuktighetsføler
Thomas Demant skreiv:

Takk. Den er akuratt passe enkel. En eller flere sonder til hver potte.

HM

Re: Billig fuktighetsføler

Denne konstuktion sender en tone til din radio (hvis den trimmes til
rette frekvens).

http://www.edn.com/contents/images/179579f1.pdf

--
Karl Erik.

Re: Billig fuktighetsføler
Karl Erik Christensen skreiv:

Ja, men jeg synes sonden er dyr, og et lyssignal er tilstrekkelig for meg

HM

Re: Billig fuktighetsføler

Eller anskaf dig en kone. Kvinder er helt vilde med at amme, så når
børnene er mætte ammer de videre på potteplanterne :-)

--
Karl Erik.

Re: Billig fuktighetsføler
Karl Erik Christensen skreiv:

Og du mener at en kone er billigere en fire små elektronikkomponenter?
Jeg tror du lever i en drømmeverden.

HM