billig data-logning til PC? - Page 2

Re: billig data-logning til PC?
Hej Preben,

disse "AVR" lyder jo tiltalende, men i skyndingen glemte jeg helt at
spørge om hvad AVR egentlig står for? (:-)

Mange af dem har "self-programming Flash Program Memory Card", og det
lyder jo yderst tiltalende at den programmerer sig selv (så tager jeg
lige en kop kaffe imens... :-) Men hvad skal vi software-ingeniører så
leve af ?!? :-)

"Plejer"?? "Hmm, 5 minutter tilbage af kaffe-pausen, hvad skal jeg lave?
Jo, jeg programmerer lige en AVR!" :-)
Hvad har du brugt AVR-chips til? Fortæl, fortæl!

Jeg skal først have skruet en ny PC sammen til erstatning for denne
veteran, så lyder det her som et projekt, jeg skal bruge lidt tid på.
Faktisk kunne mit CV godt trænge til lidt embedded programmering, så
dette kunne jo være en kærkommen anledning til lidt øvelse på det felt!

Tak for alle de gode links og info!

Mvh
Johan

Re: billig data-logning til PC?

Aner det ikke, mon ikke Atmel har det sående et eller andet sted på
deres hjemmeside? :-)

Ja, det tager stort set ikke længere tid når du først har fået sat det
hele op. Se f.eks. http://slacy.com/avr/blink/mirror.c for hvor lille et
C-program (der heller ikke kan noget specielt) kan være. I
http://www.avrfreaks.net/AVRGCC/Download/gcctest.zip kan du finde
eksempler på A/D konverteringer, timere, eeprom-skrivning/læsning, osv,
osv...

Hvis det er noget du vil videre med kan jeg anbefale at købe et
udviklingskit eller selv lave noget tilsvarende. Jeg startede med en
"lednings programmer" og fik senere en STK500, og når jeg ser tilbage
ville jeg nok i dag have valgt et kit til at starte med; men sådan er vi
alle forskellige. :-)

Det seneste i privat regi var en lille robot-controller; i arbejdsmæssig
regi var det til at time/monitorere GPS-signaler. Men de kan jo bruges
til stort set alt; det eneste de mangler er en ordentlig FPU; emulering
af FPU instruktioner er _så_ sløvt...

Med venlig hilsen Preben

Re: billig data-logning til PC?
For lige at summere op, så ser jeg tre muligheder:
1) En Vellemann, hvis der kan findes Linux-drivere.
2) En kopi af en logger fra Picotech baseret på en motorola-chip
MC145051. Picotech's Linux-drivere skulle frit kunne bruges under
GPL-licencen.
3) En AVR microcontroller som byggesæt eller som byg-selv.

Tak for alle jeres kommentarer!

Mvh
Johan

Site Timeline