billig data-logning til PC?

Hej,

Findes der en billig og enkel måde at logge diverse målinger til en PC?

Det behøver ikke at være high-end, men skal blot kunne switch'e mellem
forskellige sensorer og aftaste en spænding eller modstand. Sensorerne
kunne være temperatur-føler og tryk-måler, etc.
Der er ikke krav om specielt høj hastighed eller præcision.

Jeg har googlet lidt tilbage i gruppen, men har ikke rigtig fundet det,
jeg søger, så jeg håber nogen har et par ideer.

Mvh.
Johan

Re: billig data-logning til PC?
Hej Johan

Måske en Velleman K8047, koster omkring en 300 kr.

http://www.velleman.be /

http://store.qkits.com/moreinfo.cfm/K8047

http://www.vejle-rc.dk/web-shop.asp?showGroup34%&subGroup=VELLEMAN

Mvh Max

Re: billig data-logning til PC?

Hej Max,

Tak for links!
Eneste problem er, at den kræver Win98, og den skal gerne virke med
Linux :-(
Ellers ser den fin ud. Den er billig, kan logge 4 indgange op til 100
gange i sekundet, og kobles til PC med USB. Så hvis der kan findes et
Linux-interface/-drivere til den ville den være fin.

Men qkits.com har også et par andre kort, som måske kan bruges:

http://store.qkits.com/moreinfo.cfm/QK108A :
QK108A: Isolated Serial I/O Module, $60:
                          Assembled module. For remote control and
                          sensing applications. Provides 8 Relay
                          outputs and 4 optically isolated inputs.
                          Easy to use text commands to control the
                          device from any TTY program or write your
                          own software.

http://store.qkits.com/moreinfo.cfm/QK118 :
QK118: 12 Bit PC Based DAQ (Data Acquisition) kit, $50:
                             Eight analog inputs, four digital outputs
                             all controlled by a PC using Win95
                             software. 12 bit accuracy MAX186
                             based.

Jeg kigger lidt videre, men sig frem, hvis nogen har flere forslag.

Mvh
Johan

Re: billig data-logning til PC?
Hej Johan

Det havde jo været en god ide at starte med at oplyse at OS
var et krav.

Mvh Max

Re: billig data-logning til PC?

Ja, men selvom de skriver Win98, så er det ikke utænkeligt at man kan
finde noget open source software til Linux et sted. Så kortet er ikke
helt afskrevet.

Mvh
Johan

Re: billig data-logning til PC?
Hej Johan

Det er nok også den mest prisbillige løsning der er på markedet sådan
lige umiddelbart, måske du skulle overveje at skifte oS.

Mvh Max

Re: billig data-logning til PC?

Jeg ved godt at man også kan få Solaris til PC, og vist endda gratis.
Men nej, jeg er egentlig ret godt tilfreds med Linux :-)

Men det _ville_ være rart, hvis alle hardware producenter understøttede
alle gængse OS, eller i det mindste leverede tilstrækkelig med
dokumentation til, at fans af diverse OS selv kan skrive den nødvendige
software.

Jeg kan godt lide mangfoldighed, dvs. flere leverandører indenfor alle
områder af HW og SW. Jeg tror det fremmer udviklingen. (Sikkert også
prisudviklingen :-)
Selv bruger jeg skam også Windows ind imellem.

Mvh
Johan

Re: billig data-logning til PC?

Der medfølger Linux driver til Pico´s små PC-loggere, så måske var det en
mulighed (www.picotech.com).
De forhandles i Danmark bl.a. af MicroTec (www.shop.microtec.dk).

Re: billig data-logning til PC?

Og ADC11 består at en motorola MC145051 11ch 10bit så hvis du bygger
selv... og den virker med picolog. Nej det er ikke software pirateri -
det er hardware kopiering.
Har selv et par stykker (og en original) og de virker også med
linuxdriverne.

/carsten

Re: billig data-logning til PC?

Det var nu deres USB udgave af ADC-11 jeg havde i tankerne. Den er vist ikke
så let at bygge selv, da den nødvendigvis må indeholde noget firmware til
USB kommunikationen.

Du har vel læst de licensbetingelser du kvitterer for under installationen
af PicoLog, bemærk især afsnittet "Usage" ;-)

<---------------- SNIP ---------------->
Grant of license
The material contained in this release is licensed, not sold. Pico
Technology Limited ('Pico') grants a license to the person who installs this
software, subject to the conditions listed below.

Access
The licensee agrees to allow access to this software only to persons who
have been informed of and agree to abide by these conditions.

Usage
The software in this release is for use only with Pico products or with data
collected using Pico products.

Copyright
Pico claims the copyright of and reserves the rights to all material
(software, documents etc) contained in this release.

Liability
Pico and its agents shall not be liable for any loss or damage, howsoever
caused, related to the use of Pico equipment or software, unless excluded by
statute.

Fitness for purpose
No two applications are the same, so Pico cannot guarantee that its
equipment or software is suitable for a given application. It is therefore
the user's responsibility to ensure that the product is suitable for the
user's application.

Mission Critical applications
Because the software runs on a computer that may be running other software
products, and may be subject to interference from these other products, this
license specifically excludes usage in 'mission critical' applications, for
example life support systems.

Viruses
This software was continuously monitored for viruses during production,
however the user is responsible for virus checking the software once it is
installed.

Support
No software is ever error-free, but if you are unsatisfied with the
performance of this software, please contact our technical support staff.

<---------------- SNIP ---------------->

Re: billig data-logning til PC?

Det er nu rimeligt let at lave; brug f.eks. FTDI-chips eller moduler.

Med venlig hilsen Preben

Re: billig data-logning til PC?

Nu har jeg ikke sagt at det var lovligt... men linuxdrivere og eksempler
er udgivet under GPL

/****************************************************************************
* Pico ADC11/ADC22 example program
* Copyright 2001 - 2004 Pico Technology Limited
*   This program is free software; you can redistribute it and/or modify
*   it under the terms of the GNU General Public License as published by
*   the Free Software Foundation; either version 2 of the License, or
*   (at your option) any later version.
*

/carsten

Re: billig data-logning til PC?

Hvordan harmonerer de to ting?
Hvis driverne er udgivet under GPL, må man vel modificere dem og i
øvrigt bruge dem som man vil?
F.eks. tage Pentium-optimeret GPL-software og bruge det til en
AMD-processor, for nu at tage et lignende eksempel.

Mvh
Johan

Re: billig data-logning til PC?

Det harmonerer ganske fint, for Carsten skriver om to forskellige ting.

Først skriver han "... og den virker med picolog. Nej det er ikke software
pirateri".
PicoLog er et færdigt Windows program, der medfølger loggeren og dette
program må *kun* bruges sammen med PICO´s produkter jf. licenbetingelserne
(hvordan Carsten så kan påstå at det "ikke software pirateri" og senere sige
"Nu har jeg ikke sagt at det var lovligt" forstår jeg ikke).

Ud over PicoLog medfølger der også driver og programeksempler til Linux og
der er ganske rigtig frigivet udgivet under GPL, som Carsten citerer fra i
det sidste indlæg, så dem du frit bruge selv om du vælger at kopierer PICO´s
hardware.

Re: billig data-logning til PC?

Jeg kan se, at der er fire versioner af ADC-11: 10/12 bit og
USB/parallel-port.
Jeg har ikke noget specielt krav til interface. USB-versionen har den
fordel at den så ikke optager parallel-porten fra en printer, som evt.
bruger den.
Parallel-port-versionen, har den fordel, at mange små PC-på-kort
(Linux-box) har en parallel-port.

Mvh
Johan

Re: billig data-logning til PC?

Og det er der vel ikke noget ulovligt i, så længe det er til eget
private brug?

Hvad koster MC145051-chippen?
Og hvor kompleceret er det alt-i-alt?
Pico's bokse er meget små, så det må være begrænset, hvor mange
komponenter, der er i dem.

Mvh
Johan

Re: billig data-logning til PC?

De ser jo fine ud, og lette at gå til.
Men prisen er ikke så "let at gå til"... :-/
De ligger desværre i 1000 kr-klassen svj kan se.

Mvh
Johan

Re: billig data-logning til PC?

Jeg plejer at bruge en AVR mikrocontroller til den slags (du kan få
flere A/D-kanaler, DIO, serielt I/F etc i en sådan en til 50 kr eller
mindre). Men det kræver naturligvis at du laver et lille program og
laver en programmer til at uploade det til AVR'en samt propper det på et
print. Alt i alt kommer det nok til at tage lidt mere tid end hvis du
køber et byggesæt, men til gengæld vil du have et brugbart værktøj
fremover.

Med venlig hilsen Preben

Re: billig data-logning til PC?

Det lyder spændende!
Hvad kan sådan en AVR-fætter helt præcist ? :-)
Er det en enkelt chip med A/D-konvertere, MUX(?), controller, RAM, og
det hele?
Findes der print-layout til den?
(jeg har vist noget jern-et-eller-andet-oxid liggende et sted til at at
ætse print med :-)
Det tiltaler mig, at man selv kan programmere den. Men hvordan foregår
det mere præcist? Ikke noget maskin-kode vel? :-) Jeg har mest erfaring
med lidt mere abstrakte sprog som C++.
Hvis der findes en håndfuld program-eksempler til den, tror jeg dog ikke
jeg kommer helt galt afsted.
Og der findes vel Linux-software til at uploade til AVR'en?
Og Linux-drivere, så et Linux-program kan snakke sammen med den?

Mvh
Johan

Re: billig data-logning til PC?

Du kan få dem i alle mulige forskellige former. Se
http://atmel.com/dyn/products/devices.asp?family_id60%7

Jeps.

Adskillige.

Du kan programmere den i forskellige sprog. gcc virker til avr'en, søg
på google efter avr-gcc. Jeg plejer at lave assembler og c (til
tids-kritiske ting er asm fint, men det har du jo ikke brug for, så C
vil være fint til dig). Når man har lavet programmet (og evt. simuleret
det for at være sikker på om det virker) uploader man det til AVR'en med
en simpel programmer (der er også adskillige, søg efter "avr
programmer"; det er ikke sværere end at lave en et stykke ledning og
lidt modstande + et stik til PC'en; eller man kan købe en færdig).

Masser. F.eks. på avrfreaks.net

Naturligvis; et par stykker endda. Jeg bruger uisp til linux, men der er
mange andre.

Det nemmeste er nok at benytte den indbyggede uart der er i mange af
AVR'erne; det kræver så at man konverterer signalet til RS232 eller
bruger et USB-modul.

Med venlig hilsen Preben

Site Timeline