billig data-logning til PC?

Hej,

Findes der en billig og enkel måde at logge diverse målinger til en PC?

Det behøver ikke at være high-end, men skal blot kunne switch'e mellem forskellige sensorer og aftaste en spænding eller modstand. Sensorerne kunne være temperatur-føler og tryk-måler, etc. Der er ikke krav om specielt høj hastighed eller præcision.

Jeg har googlet lidt tilbage i gruppen, men har ikke rigtig fundet det, jeg søger, så jeg håber nogen har et par ideer.

Mvh. Johan

Reply to
Johan Andersen

Hej Johan

Måske en Velleman K8047, koster omkring en 300 kr.

Hej Max,

Tak for links! Eneste problem er, at den kræver Win98, og den skal gerne virke med Linux :-( Ellers ser den fin ud. Den er billig, kan logge 4 indgange op til 100 gange i sekundet, og kobles til PC med USB. Så hvis der kan findes et Linux-interface/-drivere til den ville den være fin.

Men qkits.com har også et par andre kort, som måske kan bruges:

: QK108A: Isolated Serial I/O Module, $60: Assembled module. For remote control and sensing applications. Provides 8 Relay outputs and 4 optically isolated inputs. Easy to use text commands to control the device from any TTY program or write your own software.
: QK118: 12 Bit PC Based DAQ (Data Acquisition) kit, $50: Eight analog inputs, four digital outputs all controlled by a PC using Win95 software. 12 bit accuracy MAX186 based.

Jeg kigger lidt videre, men sig frem, hvis nogen har flere forslag.

Mvh Johan

Reply to
Johan Andersen

Hej Johan

Det havde jo været en god ide at starte med at oplyse at OS var et krav.

Jeg plejer at bruge en AVR mikrocontroller til den slags (du kan få flere A/D-kanaler, DIO, serielt I/F etc i en sådan en til 50 kr eller mindre). Men det kræver naturligvis at du laver et lille program og laver en programmer til at uploade det til AVR'en samt propper det på et print. Alt i alt kommer det nok til at tage lidt mere tid end hvis du køber et byggesæt, men til gengæld vil du have et brugbart værktøj fremover.

Med venlig hilsen Preben

Reply to
Preben Mikael Bohn

"Johan Andersen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@stofanet.dk...

Der medfølger Linux driver til Pico´s små PC-loggere, så måske var det en mulighed

De forhandles i Danmark bl.a. af MicroTec

Peter Sørensen

Og ADC11 består at en motorola MC145051 11ch 10bit så hvis du bygger selv... og den virker med picolog. Nej det er ikke software pirateri - det er hardware kopiering. Har selv et par stykker (og en original) og de virker også med linuxdriverne.

/carsten

Reply to
Carsten Holck

"Carsten Holck" skrev i en meddelelse news:42fc5f3c$0$185$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Det var nu deres USB udgave af ADC-11 jeg havde i tankerne. Den er vist ikke så let at bygge selv, da den nødvendigvis må indeholde noget firmware til USB kommunikationen.

Du har vel læst de licensbetingelser du kvitterer for under installationen af PicoLog, bemærk især afsnittet "Usage" ;-)

Grant of license The material contained in this release is licensed, not sold. Pico Technology Limited ('Pico') grants a license to the person who installs this software, subject to the conditions listed below.

Access The licensee agrees to allow access to this software only to persons who have been informed of and agree to abide by these conditions.

Usage The software in this release is for use only with Pico products or with data collected using Pico products.

Copyright Pico claims the copyright of and reserves the rights to all material (software, documents etc) contained in this release.

Liability Pico and its agents shall not be liable for any loss or damage, howsoever caused, related to the use of Pico equipment or software, unless excluded by statute.

Fitness for purpose No two applications are the same, so Pico cannot guarantee that its equipment or software is suitable for a given application. It is therefore the user's responsibility to ensure that the product is suitable for the user's application.

Mission Critical applications Because the software runs on a computer that may be running other software products, and may be subject to interference from these other products, this license specifically excludes usage in 'mission critical' applications, for example life support systems.

Viruses This software was continuously monitored for viruses during production, however the user is responsible for virus checking the software once it is installed.

Support No software is ever error-free, but if you are unsatisfied with the performance of this software, please contact our technical support staff.

Reply to
Peter Sørensen

Det er nu rimeligt let at lave; brug f.eks. FTDI-chips eller moduler.

Med venlig hilsen Preben

Reply to
Preben Mikael Bohn

Nu har jeg ikke sagt at det var lovligt... men linuxdrivere og eksempler er udgivet under GPL

/****************************************************************************

  • Pico ADC11/ADC22 example program
  • Copyright 2001 - 2004 Pico Technology Limited
  • This program is free software; you can redistribute it and/or modify
  • it under the terms of the GNU General Public License as published by
  • the Free Software Foundation; either version 2 of the License, or
  • (at your option) any later version.
  • ...

/carsten

Reply to
Carsten Holck

Hvordan harmonerer de to ting? Hvis driverne er udgivet under GPL, må man vel modificere dem og i øvrigt bruge dem som man vil? F.eks. tage Pentium-optimeret GPL-software og bruge det til en AMD-processor, for nu at tage et lignende eksempel.

Mvh Johan

Reply to
Johan Andersen

Det lyder spændende! Hvad kan sådan en AVR-fætter helt præcist ? :-) Er det en enkelt chip med A/D-konvertere, MUX(?), controller, RAM, og det hele? Findes der print-layout til den? (jeg har vist noget jern-et-eller-andet-oxid liggende et sted til at at ætse print med :-) Det tiltaler mig, at man selv kan programmere den. Men hvordan foregår det mere præcist? Ikke noget maskin-kode vel? :-) Jeg har mest erfaring med lidt mere abstrakte sprog som C++. Hvis der findes en håndfuld program-eksempler til den, tror jeg dog ikke jeg kommer helt galt afsted. Og der findes vel Linux-software til at uploade til AVR'en? Og Linux-drivere, så et Linux-program kan snakke sammen med den?

Mvh Johan

Reply to
Johan Andersen

Ja, men selvom de skriver Win98, så er det ikke utænkeligt at man kan finde noget open source software til Linux et sted. Så kortet er ikke helt afskrevet.

Mvh Johan

Reply to
Johan Andersen

De ser jo fine ud, og lette at gå til. Men prisen er ikke så "let at gå til"... :-/ De ligger desværre i 1000 kr-klassen svj kan se.

Mvh Johan

Reply to
Johan Andersen

Og det er der vel ikke noget ulovligt i, så længe det er til eget private brug?

Hvad koster MC145051-chippen? Og hvor kompleceret er det alt-i-alt? Pico's bokse er meget små, så det må være begrænset, hvor mange komponenter, der er i dem.

Mvh Johan

Reply to
Johan Andersen

Jeg kan se, at der er fire versioner af ADC-11: 10/12 bit og USB/parallel-port. Jeg har ikke noget specielt krav til interface. USB-versionen har den fordel at den så ikke optager parallel-porten fra en printer, som evt. bruger den. Parallel-port-versionen, har den fordel, at mange små PC-på-kort (Linux-box) har en parallel-port.

Mvh Johan

Reply to
Johan Andersen

Hej Johan

Det er nok også den mest prisbillige løsning der er på markedet sådan lige umiddelbart, måske du skulle overveje at skifte oS.

Jeg ved godt at man også kan få Solaris til PC, og vist endda gratis. Men nej, jeg er egentlig ret godt tilfreds med Linux :-)

Men det _ville_ være rart, hvis alle hardware producenter understøttede alle gængse OS, eller i det mindste leverede tilstrækkelig med dokumentation til, at fans af diverse OS selv kan skrive den nødvendige software.

Jeg kan godt lide mangfoldighed, dvs. flere leverandører indenfor alle områder af HW og SW. Jeg tror det fremmer udviklingen. (Sikkert også prisudviklingen :-) Selv bruger jeg skam også Windows ind imellem.

Mvh Johan

Reply to
Johan Andersen

Du kan få dem i alle mulige forskellige former. Se

Jeps.

Adskillige.

Du kan programmere den i forskellige sprog. gcc virker til avr'en, søg på google efter avr-gcc. Jeg plejer at lave assembler og c (til tids-kritiske ting er asm fint, men det har du jo ikke brug for, så C vil være fint til dig). Når man har lavet programmet (og evt. simuleret det for at være sikker på om det virker) uploader man det til AVR'en med en simpel programmer (der er også adskillige, søg efter "avr programmer"; det er ikke sværere end at lave en et stykke ledning og lidt modstande + et stik til PC'en; eller man kan købe en færdig).

Masser. F.eks. på avrfreaks.net

Naturligvis; et par stykker endda. Jeg bruger uisp til linux, men der er mange andre.

Det nemmeste er nok at benytte den indbyggede uart der er i mange af AVR'erne; det kræver så at man konverterer signalet til RS232 eller bruger et USB-modul.

Med venlig hilsen Preben

Reply to
Preben Bohn

Hej Preben,

disse "AVR" lyder jo tiltalende, men i skynd> Du kan få dem i alle mulige forskellige former. Se

Mange af dem har "self-programming Flash Program Memory Card", og det lyder jo yderst tiltalende at den programmerer sig selv (så tager jeg lige en kop kaffe imens... :-) Men hvad skal vi software-ingeniører så leve af ?!? :-)

"Plejer"?? "Hmm, 5 minutter tilbage af kaffe-pausen, hvad skal jeg lave? Jo, jeg programmerer lige en AVR!" :-) Hvad har du brugt AVR-chips til? Fortæl, fortæl!

Jeg skal først have skruet en ny PC sammen til erstatning for denne veteran, så lyder det her som et projekt, jeg skal bruge lidt tid på. Faktisk kunne mit CV godt trænge til lidt embedded programmering, så dette kunne jo være en kærkommen anledning til lidt øvelse på det felt!

Tak for alle de gode links og info!

Mvh Johan

Reply to
Johan Andersen