Billig DAC til indbygning i forstærker

jeg overvejede lidt at købe sådan en forstærker her
http://www.el-supply.dk/reklame.html til min PC...

Men jeg ville høre, om der findes et smart lille kredsløb eller byggesæt
som kan smides ind, og gøre den i stand til at modtage et digitalt PCM
signal direkte fra PCen?

Jeg har kigget lidt på www.rsonline.dk og læst datasheets for nogle af
de DACs de sælger, men den opstilling jeg kan læse mig til, kræver 2
stk. DAC kredse, en form for demultiplexer, en clockgenerator og nogle
filtre... lidt mere end jeg havde forestillet mig at ofre på dette.
Findes der en lille chip som ikke koster alverden, og som bare skal
forbindes, evt. med nogle eksterne komponenter, og så kan bygges ind i
ovenstående forstærker?

Re: Billig DAC til indbygning i forstærker
Hej,

Jo :)

Jeg ville tage ind på det lokale bibliotek - forudsat de fører
tidsskriftet "Elektor" og læse i års-fortegnelsen for hver årgang. Nogle
gange har de haft SPDIF-DACs med som byggesæt til en fornuftig penge.

Desværre har jeg ikke selv nogen "opskrift" på sådan et kredsløb
liggende i min stak af lettere krøllede blade og diagrammer.

/Thomas

Re: Billig DAC til indbygning i forstærker

hvis det er de tyske blade biblioteket  har så er her en artikel database
http://www.smial.prima.de/elektor.html

 Elektor har også fået ny side hvor man nu kan finde artikler
http://www.elektor-electronics.co.uk/Default.aspx?tabid28 %

--
  Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Ahh ... tak for den link :)

Der kan vi eksempelvis se at juli-udgaven i 2002 på side 46 havde en
S/PDIF til analog adapter beskrevet.

Og minsandten om den artikel ikke er i præcist den samme udgave af den
engelske Elektor :)

Det skal så lige siges at Segor (segor.de) godt nok har kredsen til en
fornuftig pris (ca. DKK 50,-), men ikke i det rigtige footprint.

/Thomas

Re: Billig DAC til indbygning i forstærker
Hvor læser man artiklen? Jeg kan se den er på side 46 men kan ik se andet

Kan du vise mig et link til selve artiklen? kan ik rigtig finde den ved
at søge på s/pdif i den alfabetiske oversigt

Det var netop noget i størrelsen 50-100 kr jeg tænkte på, men ikke noget
hvor man skal lave et print med 100 andre komponenter

Re: Billig DAC til indbygning i forstærker
Hej Esben,

På biblioteket :)

Det er fordi der ikke er noget direkte link til artiklen. Du kan prøve,
ligesom jeg at spørge pænt ved redaktionen om de vil lede en mail videre
til forfatteren, hvori du så beder om den pdf-udgave han (forhåbentlig)
har liggende. Det virkede for mit vedkommende med DRM-modtager artiklen.

Der er ikke _for_ mange komponenter, men du kommer nok til at sidde en
time eller to med en meget rolig hånd - den IC der anvendes er i
SMT-udgaven. Du kan evt. også finde en flinker fyr i nærheden der vil
lodde det for dig.

/Thomas

Re: Billig DAC til indbygning i forstærker

Hvor i landskabet er det?

-jeg kan godt være flink, når det tager mig :-)

Bo //

Re: Billig DAC til indbygning i forstærker

Det ved jeg ikke - jeg vil gerne gøre det for en kop kaffe.

Skal jeg advare det? :)

/Thomas

Site Timeline