Billig DAC til indbygning i forstærker

Hej

jeg overvejede lidt at købe sådan en forstærker her

til min PC...

Men jeg ville høre, om der findes et smart lille kredsløb eller byggesæt som kan smides ind, og gøre den i stand til at modtage et digitalt PCM signal direkte fra PCen?

Jeg har kigget lidt på

og læst datasheets for nogle af de DACs de sælger, men den opstilling jeg kan læse mig til, kræver 2 stk. DAC kredse, en form for demultiplexer, en clockgenerator og nogle filtre... lidt mere end jeg havde forestillet mig at ofre på dette. Findes der en lille chip som ikke koster alverden, og som bare skal forbindes, evt. med nogle eksterne komponenter, og så kan bygges ind i ovenstående forstærker?

Reply to
Esben von Buchwald

Jo :)

Jeg ville tage ind på det lokale bibliotek - forudsat de fører tidsskriftet "Elektor" og læse i års-fortegnelsen for hver årgang. Nogle gange har de haft SPDIF-DACs med som byggesæt til en fornuftig penge.

Desværre har jeg ikke selv nogen "opskrift" på sådan et kredsløb liggende i min stak af lettere krøllede blade og diagrammer.

/Thomas

Reply to
Thomas Skyt

"Thomas Skyt" skrev i en meddelelse

hvis det er de tyske blade biblioteket har så er her en artikel database

Elektor har også fået ny side hvor man nu kan finde artikler

  Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen
www.tidsfaktoren.dk   mmj@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk
Reply to
Michael Meidahl Jensen

Ahh ... tak for den link :)

Der kan vi eksempelvis se at juli-udgaven i 2002 på side 46 havde en S/PDIF til analog adapter beskrevet.

Og minsandten om den artikel ikke er i præcist den samme udgave af den engelske Elektor :)

Det skal så lige siges at Segor (segor.de) godt nok har kredsen til en fornuftig pris (ca. DKK 50,-), men ikke i det rigtige footprint.

/Thomas

Reply to
Thomas Skyt

Hvor læser man artiklen? Jeg kan se den er på side 46 men kan ik se andet

Kan du vise mig et link til selve artiklen? kan ik rigtig finde den ved at søge på s/pdif i den alfabetiske oversigt

Det var netop noget i størrelsen 50-100 kr jeg tænkte på, men ikke noget hvor man skal lave et print med 100 andre komponenter

Reply to
Esben von Buchwald

På biblioteket :)

Det er fordi der ikke er noget direkte link til artiklen. Du kan prøve, ligesom jeg at spørge pænt ved redaktionen om de vil lede en mail videre til forfatteren, hvori du så beder om den pdf-udgave han (forhåbentlig) har liggende. Det virkede for mit vedkommende med DRM-modtager artiklen.

Der er ikke _for_ mange komponenter, men du kommer nok til at sidde en time eller to med en meget rolig hånd - den IC der anvendes er i SMT-udgaven. Du kan evt. også finde en flinker fyr i nærheden der vil lodde det for dig.

/Thomas

Reply to
Thomas Skyt

Hvor i landskabet er det?

-jeg kan godt være flink, når det tager mig :-)

Det ved jeg ikke - jeg vil gerne gøre det for en kop kaffe.

Skal jeg advare det? :)

/Thomas

Reply to
Thomas Skyt