Billedet klapper sammen

Hejsa

Jeg har en monitor som efter at have været tændt i ca 5 min. klapper
billedet sammen på midten fra siderne. Billedet starter med stille og roligt
at gå mod midten hvorefter det først stopper og derfter klapper helt sammen
så der kun er en ca 1 cm lodret steg på midten. Skyldes det en kondensator ?

Jesper

Re: Billedet klapper sammen
Hej Jesper...

Der er tale om en vertikal fejl ... "normalt" er det vertikal kredsen der er
defekt ...
skild dín skærm ad og undersøg vertikal kredsens support kompoenter ...
måske er du heldig det er en defekt lyt ...

m.v.h
l. madsen

roligt
sammen
?

Re: Billedet klapper sammen

Jeg har haft mere eller mindre alle lytter ude og har ikke kunnet finde
nogen som så ualmindelig ud.

Jesper

Re: Billedet klapper sammen
Så må du jo give dig til at fejlsøge lidt i apparatet ...
det er selvfølgelig også muligt uden et diagram ...  find et datablad på
vertikal kredsen og mål før, under og efter fejlen indtræder så burde det
give en ide om hvad der kunne være galt ... det lyder jo åbenlyst som en
vertikal fejl ... tag evt. noget køle spray og giv vertikal kredsen et
ordentligt skud når fejlen indtræder ...

når fejlen er kommet sluk apparatet i 10min ... varm din loddekolbe op til
max temperatur ...
tænd så (sørg for at fejlen ikke er indtrådt) så varmer du lytterne op (på
toppen af deres hus) med din kolbe en efter en omkring vertikal kredsløbet
... sådan kan man tit afsløre dårlige lytter ...

m.v.h.
l. madsen

Re: Billedet klapper sammen
Det kan da aldrig være en fejl i vertikalkredsløbet, når det eneste der er
tilbage er en lodret streg.Lad dog vær med at lede den stakkels mand på
vildspor.
Mit gæt er at det er en kold lodning ved forbindelserne ti afbøjningsspolen.

MVH Lars Arup

Re: Billedet klapper sammen

afbøjningsspolen.

Jeg har gennemgået det vertikale kredsløb og har heller ikke her kunnet
finde en fejl. Fejlen kommer efter at monitoren har været tændt i ca 5 min.
Slukker jeg skærmen og tænder den igen er fejlen væk, men kommer igen efter
kort tid. Det skal siges at når fejlen ikke er der, kan jeg ikke få billedet
til at fylde hele skærmen, der mangler omkring 1 cm i begge sider.

Jesper

Re: Billedet klapper sammen
Davs Jesper.

Hvilken type monitor er det? hvad mærke er det? det kan være jeg har et
diagram, det hjælper lidt når man skal fejlfinde.

Med venlig hilsen   Thias Russell

er
min.
efter
billedet

Re: Billedet klapper sammen

Det er en Daewoo 17" den hedder 712D. På stellet står der CMC-712D. Det
ville være dejligt med et diagram. Håber du har noget liggende.

Jesper

Re: Billedet klapper sammen
Hej!

Følg hellere Arups råd mht. løse forbindelse(r)...

Re: Billedet klapper sammen

Åhh for h..... mange gange undskyld .... havde lige byttet om på lodret og
vandret
det må du altså undskylde ....

Jeg tror Lars har ret i at tro at det måske er koldlodninger ... prøv at
tage en stor isoleret skruetrækker
og giv apparatet nogle tæsk mens fejlen ikke er tilstæde (med det isolerede
håndtag) simpelthen bank på alle komponenter
i højsp. og support ....

Undskyld igen !

M.v.h.
Lasse Madsen

Re: Billedet klapper sammen

isolerede

Dette har jeg prøvet og der er ingen løse forbindelser. Når jeg starter
skærmen mangler der ca 1-2 cm. Og nu er den begyndt på at gå hurtigere mod
midten, inden for 1 min har den trukket billedet sammen fra siderne, hvor
efter den går i sort skærm og begynder at hyle. Slukker jeg skærmen og
tænder den igen efter kort tid, er der igen billede på skærmen og så
begynder den forfra. Jeg har ingen anelse længere hvor fejlen kan ligge.

Jesper

Re: Billedet klapper sammen

Noget der bliver varm, eventuelt en forsyning til horisontalafbøjningen
der svigter.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Billedet klapper sammen

 ikke hvad jeg sådan lige kan mærke, men jeg har fundet en komponent som
hedder k2671, den sidder på en køleplade, jeg kan kun måle en diodestrækning
på den. Den har tre ben og ligner en transistor. Er der nogen der ved hvad
det er for en fætter ?

Jesper

Re: Billedet klapper sammen
diodestrækning

K2671 = 2SK2671 det er en mosfet transistor.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Den har jeg nu også prøvet at skifte men det har ikke hjulpet. Er der nogen
der har andre ideer til hvad jeg kan gøre, jeg er fuldstændig tom. Er der
evt. en der vil hjælpe mig med at kigge på den, den befinder sig i
sønderjylland. Jeg ved snart ikke mere hvad jeg skal gøre, det er lidt træls
at skulle sidde foran en 14".

Jesper

Site Timeline