Bildynamo

På trimsykkelen min har jeg montert en modifisert bildynamo som belastning:
Regulatoren er tatt bort, og magnetiseringen er en (variabel)
strømgenerator. Den er innstillt på 0,7A.Utgangen fra dynamoen er
belastet med 4 ohm. Når jeg  er ute og "sykler, har jeg tilloplet et
voltmeter på utgangen av dynamoen.

Dist "sykletur" atartet med -0,4V, og spenningen steg meget sakte. Etter
10 min. var den steget til 4V, og etter 20 min til 5,5V.

Jeg undres om der kan være er en "restmagnetisme" i statorviklingene,
slik at jeg må ha rett polaritet på magnetiseringen og rett omdreining
på rotoren.Jeg har tydeligvis for lite kunnskap om bildynamoet.

HM

Re: Bildynamo

Det er formentlig mange år siden at biler var forsynet med dynamo. Jeg
husker ikke at have set en siden 1960'erne. (En dynamo leverer jævnstrøm)

Nyere biler end det, har en generator, den leverer vekselstrøm, som
sendes gennem en ensretter for at få den ønskede jævnstrøm til at lade
akkumulatoren og forsyne bilens forbrug.

En generator består af en roterende magnet, og nogle viklinger
kobbertråd, som fra magneten inducerer strøm i.

Tricket er, at magneten er i virkeligheden en elektromagnet, som
forsynes fra laderegulatoren, så der leveres netop den strøm (og
spænding) der er behov for. Man kalder den en stator.

Min tanke er, at du har frakoblet laderegulatoren, så statoren ikke
forsynes med en til formålet defineret strøm. Magnetismen vil være et
produkt af nogle tilfældige faktorer, derfor dine tilfældige målinger.

Du skal finde ud af hvordan du får tilført statoren en konstant
spænding, (måske bare tilslutte 12 V direkte) så vil udgangsspændingen
fra generatoren være proportional med omdrejningerne.

Er der derimod stadig en indbygget laderegulator i generatoren, som du
ikke har fået neutraliseret, vil du ikke kunne få en fornuftig udlæsning
på dit instrument.

/Claus

Re: Bildynamo

Ensretteren er som regel indbygget i generatoren, derfor forvekslingen.

Jeg tror mere på at det kaldes en rotor.
Modstanden i rotoren er konstant.

Uffe

Re: Bildynamo

Statoren skal ikke forsynes med en spænding. Den leverer generatorens
output. Rotoren, der med et par slæberinge forsynes med en strøm,
leverer magnetiseringen. Mere strøm, større felt, og dermed større
effekt kan statoren aflevere til den trefasede ensretter.

Ved at styre strømmen i feltviklingen, kan man styre den spænding, der
ligger over belastningen. Ud over feltet er udgangsspændingen
proportional med omdrejningstallet. Højere omdrejningstal, højere
spænding. Derfor regulerer man feltstrømmen, så man uanset omdrejninger
kan have en konstant spænding i bilen. Og fejlagtigt er der stadig nogle
mekanikere, der kalder den indretning for et "laderelæ".

Bo //

Re: Bildynamo
Sorry, det er selvfølgelig rotoren der styres fra laderegulatoren, ikke
statoren, som i rigtigt skriver. Skal man have variabel spænding ud af
sådan en er man nødt til at sætte en konstant spænding på rotoren, i
stedet for den styrede spænding fra regulatoren.

/Claus

Site Timeline