Bil-ombygger hævder en batterilevetid på 30 år - men hvem var det?

Jeg så en udsendelse i fjernsynet hvor en virksomhed byggede almindelige
biler om til eldrevne. Det var vist i TV2 Fyn nyhederne at de sendte det.

Det er vel et par uger siden de sendte udsendelse, men jeg er ikke
sikker på hvornår! Ombyggervirksomheden hævdede at de her batterier
levede bilens levetid, som de i Danmark estimerede til 30 år (nok også i
overkanten).

De viste batterierne på TV og det var sådan nogle (jeg vil tro på
størrelse med min 24" skærm) store tynde plader som blev lagt ind hvor
benzintanken havde ligget.

Spørgsmålet er nu - hvad er det for nogle lithium celler? Om det er
optimistisk eller ej, så hvis de bare holder 10 år er det jo godt - mod
dem jeg kender der max holder 5 år.

Er der nogle der kan huske udsendelse og huske hvad det var for en
virksomhed?

- Preben

Re: Bil-ombygger hævder en batterilevetid på 30 år - men hvem var det?

Måske Lithium Balance, eller Clayton power.

Orla Pedersen
Re: Bil-ombygger hævder en batterilevetid på 30 år - men hvem var det?

Måske var det http://www.afuture.dk som laver ombygninger af Nissan. og lige
har været i TV2 øst.
ellers har der også været noget gøgl med en af de amerikanske custom bygger
udsendelser.

Alternativt så kig på http://www.danskelbilkomite.dk/ 's forum

Og er du tekniker så kig på http://www.metricmind.com Siemens har et system
til busser som ser lovende ud, men ellers er det rigtig nok batterierne der
er det store dilemma.
Personligt ser jeg frem til en Volvo V70 med www.pmlflightlink.com motorer.

Mvh Peter

Re: Bil-ombygger hævder en batterilevetid på 30 år

Jep jeg tror det var dem...

Ja, det projekt ser da spændende ud. Måske man skulle få fat i sådan
nogle motorer og sætte i sin ikke-eksisterende bil.

Undrer mig dog lidt over, at der ikke er nogen der har valgt at ombygge
f.eks. en Yaris eller noget andet mindre køretøj til en el-bil. Den skal
næppe have en så kraftig motor, mindre dc-dc converter mv. - så alt i
alt må den da kunne laves noget billigere.

Men måske det stadig er for dyrt at fremstille dem, så folk vil vælge et
sådan køretøj.

- Preben

Re: Bil-ombygger hævder en batterilevetid på 30 år

Du kan bestille en Lightning GT med nav motorer, og Volvo lavede en koncept
bil for nogle år siden, hvor motorene også var bremser.
http://www.lightningcarcompany.com

http://www.youtube.com/watch?v=kmJTsHcZMFQ

En el bil baseret på yaris kan du få her: http://www.hybridtechnologies.com
den hedder bare "LiV WISE" den har selvfølgelig samme problem som alle de
andre, nemlig at batterierne er dyre hvis de skal kunne række lige så langt
som med en forbrændings motor.
De fleste modeller på markedet har batteri pakker på 10-15kWh og hvis du
bruger 200wh/km uden regenerering og 100wh/km med regenerering så kommer du
max 150km på en ladning.

Iøvrigt mener jeg at det er forkert at forvente at elbiler skal være små og
billige, Der bør istedet laves eksklusive og sikre biler hvor den ny
teknologi udnyttes til sit bedste, f.eks kan Volvoen have aktivt
firehjulstræk indbygget, idet alle fire hjul kan trække/bremse uafhængigt af
hinanden