Bil loftlampe soft tænd / sluk ? - Page 2

Re: Bil loftlampe soft tænd / sluk ? - Nyt Diagram

R11 kan undværes

I stedet for at bruge 3 transistore i output delen kunne det muligvis laves
med en TIP125 eller en IRF540.

--
Peteropfinder
Peter N. Petersen
Re: Bil loftlampe soft tænd / sluk ? - Nyt Diagram
stedet for at bruge 3 transistore i output delen kunne det muligvis laves
Hej Peter

Skal det ikke være en TIP120 som er NPN lige som MJE3055, på TIP125 vender
pilen den forkerte vej..

Da den jo skal fade in og ud, ændre det sig så alt efter hvor mange
loftlamper der er tilsluttet ?

Det som transistoren gør er vel "bare" at lede 1000 (Hfe)gange så mange mA
gennem, som der kommer ind via basis ?

Så hvis jeg sender 1mA gennem basis, så trækker den 1A gennem loftlampen og
alt efter hvor mange loftlamper der er, vil de lyse mere eller mindre.

Så kan jeg ikke indsætte et potentiometer i serie med R8 og så trimme det
ind, eller betyder det ikke et klap ? Opamp'en laver vel en spændingsændring
på output, og ikke en strømændring vel ?

mvh Steffen

Site Timeline