Bil loftlampe soft tænd / sluk ?

Hej allesammen

Jeg har en ældre bil hvor loftlyset tænder på fuld drøn lige så snart man
åbner døren, og ikke som i de nye biler hvor den fader op og ned.

Jeg ved godt at man kan få en lille kondensator dims hos bilxperten, der
fader ned når man lukker døren, men det vigtigste er faktisk fadeop
funktionen der er meget mere rar for øjenene når man er i bilen i den mørke
tid.

Loftlamperne har fast +12V, så det er stelforbindelsen der skal variere.

Så er der en herinde der kender et diagram, eller kan lave en simpel
konstruktion der opfylder følgende :

Forsyning : fast +12-14volt
Stel
Signal : stilforbindelse via dørkontakt
output : en udgang der giver mere eller mindre stel

Tid : 2-4 sekunder fra 0-100% lys og fra 100-0%

Funktion:
Når der kommer stel på input via dørkontakten, skal modstanden mellem output
og stel falde mod 0ohm
Når der ikke er stel på input, stiger modstanden til meget høj
Udgangen skal kunne lede 4ampere til stel

Jeg er mekanik mand- så jeg håber min lidt kluntede forklaringe kan forstås
herinde...

Mvh Steffen

Re: Bil loftlampe soft tænd / sluk ?

Du kan prøve at sætte en NTC modstand i serie med ledningen.

Re: Bil loftlampe soft tænd / sluk ?
Den giver mig vel ikke fade out, kun fade in ?

-Steffen

Re: Bil loftlampe soft tænd / sluk ?

Jo, troede egentlig at det var det du efterlyste, sorry.

Re: Bil loftlampe soft tænd / sluk ?

Kan du så ikke kombinere den med dimsen fra bilxperten?

/Morten

Re: Bil loftlampe soft tænd / sluk ? - Nyt Diagram

Det blev noget bøvl, det virker ikke sammen.

Jeg har fundet følgende på nettet :

http://www.mp3car.com/vbulletin/hardware-development/62668-dome-light-dimmer-delay.html

Diagrammet er ikke mere avanceret end jeg tør gå igang, men hvis nu jeg vil
have "fade-in" også, skal der vel en modstand i serie med dioden, så
kondensatoren lades langsomt op eller ?

Alle forslag er velkomne

på forhånd tak

Steffen

Re: Bil loftlampe soft tænd / sluk ? - Nyt Diagram

Hvis du kan bruge ca. samme tid på fade-in som fade-out, så fjern D1 og flyt GND
enden af SR2 op på IC1 ben 1.

--
  Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
  Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav

OK, men hvad aflader så C2 for fade out ?

-Steffen

Re: Bil loftlampe soft tænd / sluk ? - Nyt Diagram

Udgangene på den serie op-amp trækker aktiv høj og lav, så C2 kan, med den
ændring jeg beskriver, både op- og aflades gennem SR2 + 470 Ohm modstanden.

Jeg vil lige nævne et par ting:

Det er sikkert nemmere at finde en LM358 istedet for de marginalt bedre LM158 og
LM258.

Der mangler forsyningspændingstilslutnig af IC1 (GND til 4, BATT til 8) og jeg
ville lave lidt beskyttelse på sammme forsyning.

--
  Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
  Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav
Re: Bil loftlampe soft tænd / sluk ? - Nyt Diagram

Tak for dine tips, det virker overskueligt at finde LM358'eren i skuffen...

Hvad tænker du på af beskyttelse på forsyning ?, jeg sætter selvf en sikring
på +12V, men det er nok ikke det du mener... (dooh, jeg er ikke så spids til
elektronik...)

-Steffen

Re: Bil loftlampe soft tænd / sluk ? - Nyt Diagram

Diode og modstand (1N4007 og 100 Ohm - gerne trådvikled) i serie med BATT, og
elektrolyt + folie/keramisk kondensator (100uF/35V og 100nF/50V) og zenerdiode
(24V 1W) parallel over kredsløbet.

R2 vil jeg ændre til 10K med en diode (1n4148 - anode mod ACC) i serie med og på
T2 pladsen vil jeg sætte en BC337.

--
  Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
  Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav
Re: Bil loftlampe soft tænd / sluk ? - Nyt Diagram

Hej Ole

Så nu har jeg med kyndig hjælp fra en prof lavet et nyt diagram, hvis du
vil, må du meget gerne checke om det ser rigtigt ud..

http://gallery.schmidt-edition.dk/albums/userpics/10001/domelight-v2.jpg

mvh

Steffen

Re: Bil loftlampe soft tænd / sluk ? - Nyt Diagram

Det ser rigtigt ud - held og lykke med projektet.

--
  Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
  Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav
Re: Bil loftlampe soft tænd / sluk ? - Nyt Diagram

Hej Ole

Nu er jeg jo helt oppe at køre, men kom til at tænke på om lyset slet ikke
vil tænde hvis motoren kører samtidigt med man åbner døren, for så længe der
er +12v på ACC indgangen vil T1 vel trække pin2 på opamp høj ? Er der noget
jeg har overset ?

-Steffen

Re: Bil loftlampe soft tænd / sluk ? - Nyt Diagram
der
noget

Det har du jo tilsyneladende ikke overset længere, så du kan ikke tænde
lyset når der er "tænding" på bilen.

--
Peteropfinder
Peter N. Petersen

Hej Peter

Tak for dine input. Nu er jeg ikke nogen haj til elektronik, især ikke vedr
opamp, så her kommer lige et dummy spørgsmål.

Opamp'en har en positiv indgang og en negativ indgang, og så selvf. en
udgang, fungerer der sådan her ?

Så længe den negative indgang har en lavere spænding énd den positive så er
udgangen lav, og omvendt når den negative indgang får en højere spænding end
den positive, går udgangen høj ikke ?

Kan man så ikke lade dør signalet gøre noget ved den negative indgang, og
lade "tænding" flytte på den positive referance ?

Det er ikke helt gennemtænkt men... hvis nu dørkontakten trækker den
negative indgang ned på f.eks 3V når man åbner døren, og referencen på den
positive indgang er 5V, så burde udgangen gå lav ,...  hvis man så ændre den
positive reference til at være 1,5V med signal fra tænding ,så vil udgangen
vel gå høj,selv om døren er åben, og omvendt

Eller er det totalt langt ude det her...

-Steffen

Re: Bil loftlampe soft tænd / sluk ? - Nyt Diagram
Lige en tanke mere

Principielt er det forkert at kortslutte timere med "tænding". Det der skal
ske er bare at dør åben/luk skal "luses uden om" timer delen, så at lyset
direkte følger dørkontakten så længe der er tænding på, og have delay på,
når der ingen tænding er.

Så nu skal jeg prøve at finde ud af hvordan jeg kan sende signalet rundt om
timer funktionen, principielt kan jeg vel bare placere et NC-relæ mellem
dør-signalet og så knudepunktet mellem pull-up modstanden og delay
kondensatoren, når relæet er trukket er der ingen forbindelse til delay
kredsløbet.

Jeg prøver lige at tegne et nyt diagram.

Måske kan jeg erstatte relæ'et med en eller flere transistore ?

-Steffen

Re: Bil loftlampe soft tænd / sluk ? - Nyt Diagram

Det ser da fint ud men.

T1 ser ud til at få et kort liv hvis C1 er afladet og T1 tændes, der er ikke
noget til at begrænse strømmen (mangler en modstand i serie med E).

Du bør have en afkoblings kondensator 1-100nF fra D1 Anode til stel for at
begrænse følsomhed for HF støj.

Der bør være en sikring på T2 C.

R8 ser ud til at være for stor, en mje3055 har en HFE på 20-100 så lad os
regne lidt på det
Forsyning til IC1B 12V giver ca. 10V out. så skal vi lige have T2 B-E = 0.6V
det giver en rest spænding på 9,4V over R8 39K = 241uA det skal så ganges
med T2's HFE på 20 = 4,82mA. det er lige lidt nok til at trække en pære på
5W ved 12V.

R9 Bør være en flammesikker modstand og muligvis mindre.

--
Peteropfinder
Peter N. Petersen

Så er jeg tilbage med et nyt diagram

http://gallery.schmidt-edition.dk/albums/userpics/10001/domelight-v3.jpg

Jeg har ændret det sådan at jeg tror ACC signalet vil få t3 til at trække
R11 til GND og dermed få T1 til at stoppe med at lede, og derved skulle
delay kondensatoren være sat ud af spil... eller ?

Den anden ændring er output, Jeg kan godt se at en MJE3055 skal have omkring
2-400mA for at lede 4A (som er mit ønske 4x10W + margin) og mine BC337 har
en HFE på 100 samt opamp'en maks kan levere 20mA output. Så derfor håber jeg
man kan lave en eller anden kobling af to BC337 for at få strømmen op, er
det korrekt sådan som jeg tegner det ?

endnu engang tak for hjælpen, det er egentligt lidt sjovt, og slet ikke så
svært med elektronik (Er uddannet maskin ingeniør...)

Og som du skriver bør jeg vel sætte en 20-30ohm modstand i serie med
kondensatoren så transistoren ikke overstiger 5-600mA når døren åbner og
kondensatoren kortsluttes til stel - det har jeg glemt på diagrammet

-Steffen

Re: Bil loftlampe soft tænd / sluk ? - Nyt Diagram
lidt mere læseligt
http://gallery.schmidt-edition.dk/albums/userpics/10001/domelight-v4.jpg

-Steffen

Site Timeline