bil batteri hvordan skal det oplades ?

hej folkens.
Jeg har en lille hjemmebygget vindmF8%lle. og et bilbatteri.60 Ah 12 V
Jeg har lavet regulatoren til at lade indtil spE6%ndingen er 13,2 V.
Min begrundelse er at lader man et batteri til 14,4 -sE5% falder
spE6%ndingen meget hurtigt (5-10 minutter ) til 13,2 V.
fra 13,2 falder spE6%ndingen langsommere (et par timer ) til 12,6 V.. og
herefter falder spE6%ndingen meget langsomt(mE5%neder ) fra 12,6 v
(batteriet holder ,teoretisk, de 12,6 volt uendeligt.)
dette er hvad jeg ved fra litteratur og mE5%linger har bekrE6%ftet det.
Jeg valgte sE5% at lade til 13,2 V ud fra betragtningen at der ikke
kunne vE6%re samlet ret meget energi i batteriet over 13,2 V.- risiko
for gasning var ogsE5% elimineret .
Nu har jeg sE5% set at batteriet har vE6%ret helt fladt efter en uge uden
vind. der har vE6%ret et forbrug pE5% en 50 mA dF8%gnet rundt.( ca 14 Ah
forbrug ) Men det er ikke sket fF8%r at batteriet er gE5%et ned til 10
V.som nu.
Hvis der er nogle der virkelig ved noget om emnet , ville jeg gerne
hF8%re om der skal bruges hF8%jere opladespE6%nding ..og hvorfor ........De=
er meget ydmygende at slE6%be batteriet hjem til opladning fra en
vindmF8%lle..
Desuden ..hvor mange Ah skal man kunne tappe fra et 60 Ah
batteri  ...fF8%r spE6%ndingen er gE5%et feks fra 12,6 til 12,0 V   Dette
ville vE6%re interesant at vide, da der jo intet opgives om hvad man kan
tappe fra et xx Ah batteri..

Og for at plage jer rigtig.. hvad er modstanden i et godt batteri ,
feks hvad falder spE6%ndingen , nE5%r man bruger 1 -5- eller 10 Ampere ?
Alex

Re: bil batteri hvordan skal det oplades ?

Hvilket er alt for lidt. Faktisk under halv kapacitet på akku'en :-/

Det er egentlig ganske enkelt, for at kemien i akkumulatoren kan reagere,
så skal ladespændingen være over akkumulatorens hvilespænding, og ved så
lav en ladespænding som 13,2 volt flyder der ingen strøm.

For fuld opladning skal ladespændingen være 14,2 volt, eller endog højere
for visse typer som GEL-akkuer. Efter opladning kan akku'en holdes vedlige
med en ladespænding på 13,8 volt. Det bruges eksempelvis i alarmsystemer,
hvor denne "hvileladespænding" forhindrer afladning af akkumulatoren, og et
minimum af "gasning".

Google på Exide, der er masser af blyakku info.

Orla Pedersen
Re: bil batteri hvordan skal det oplades ?
On 19 Sep., 21:46, Orla Pedersen

Ja det fornemmede jeg , men vidste det ikke fF8%r nu..
SE5% jeg takker dig ,Orla ,for et godt svar.
alex

Re: bil batteri hvordan skal det oplades ?
Alex skreiv:

Husk bare, den indre motstanden i et bilbateri er nær 0 ohm!

HM

Re: bil batteri hvordan skal det oplades ?

Ikke i afladet tilstand, der er den høj,(relativt). Til gengæld er
"hvilespændingen" en smule lavere, dvs. kemien reagerer ved en lidt lavere
spænding.

Orla Pedersen
Re: bil batteri hvordan skal det oplades ?

hej folkens.
Jeg har en lille hjemmebygget vindmølle. og et bilbatteri.60 Ah 12 V
Jeg har lavet regulatoren til at lade indtil spændingen er 13,2 V.
Min begrundelse er at lader man et batteri til 14,4 -så falder
spændingen meget hurtigt (5-10 minutter ) til 13,2 V.
fra 13,2 falder spændingen langsommere (et par timer ) til 12,6 V.. og
herefter falder spændingen meget langsomt(måneder ) fra 12,6 v
(batteriet holder ,teoretisk, de 12,6 volt uendeligt.)
dette er hvad jeg ved fra litteratur og målinger har bekræftet det.
Jeg valgte så at lade til 13,2 V ud fra betragtningen at der ikke
kunne være samlet ret meget energi i batteriet over 13,2 V.- risiko
for gasning var også elimineret .
Nu har jeg så set at batteriet har været helt fladt efter en uge uden
vind. der har været et forbrug på en 50 mA døgnet rundt.( ca 14 Ah
forbrug ) Men det er ikke sket før at batteriet er gået ned til 10
V.som nu.
Hvis der er nogle der virkelig ved noget om emnet , ville jeg gerne
høre om der skal bruges højere opladespænding ..og hvorfor ........Det
er meget ydmygende at slæbe batteriet hjem til opladning fra en
vindmølle..
Desuden ..hvor mange Ah skal man kunne tappe fra et 60 Ah
batteri  ...før spændingen er gået feks fra 12,6 til 12,0 V   Dette
ville være interesant at vide, da der jo intet opgives om hvad man kan
tappe fra et xx Ah batteri..

Og for at plage jer rigtig.. hvad er modstanden i et godt batteri ,
feks hvad falder spændingen , når man bruger 1 -5- eller 10 Ampere ?
Alex

Bortset fra, at ladespændingen skal være op til 16,8 V indtil gasspændingen
på 2,26 V. pr. celle er opnået - brug evt. syrevægt - så bør du til dit brug
anvende rørcelleakku'er i stedet for pladecelleakku'er som et
bilbatteri=startbatteri. Et bilbatteri er beregnet til en kortvarrig stor
strømbelastning, i starttilfælde op til måske 200 A. for et 60 Ah batteri i
modsætning til et mere konstant strømtræk over længere tid. Et
rørcellebatteri må til gengæld ikke anvendes som startbatteri.

Rørcellebatterier er væsentlig dyrere end pladecellebatterier.
Pladecellebatterier anvendes bl.a. i el-trucks.

I øvrigt er afladeforløbet, som du skriver det, helt normalt.

For hel korrekt dimensionering af batteristørrelse/kapasitet til lige dit
tilfælde bør du nok henvende dig til en af de kendte pruducenter for bl.a.
industribatterier - f.eks. Exide.
--

Ha' det rart
Karsten

Re: bil batteri hvordan skal det oplades ?

Få din news reader til at sætte > foran linjerne. Det er umuligt at læse
og skelne din tekst fra det du besvare!

Re: bil batteri hvordan skal det oplades ?

Så må du forklare hvordan! Det er OE der ikke sætte > foran når indlæg
kommer fra enkelte andre newsreadere...

Re: bil batteri hvordan skal det oplades ?

Mon ikke der er lidt støj på linjen, hvad angår citatteknik???
Karsten H. (7870)
Re: bil batteri hvordan skal det oplades ?

Nøhh, egentlig ikke. Det er blot OE, der ikke kan citere "quoted
printable", og så opstår rodet som i dit svar til Alex :-/

Må jeg foreslå 40tude Dialog, et fremragende, gratis, mail/news program,
som kán finde ud af det. :-)

Orla Pedersen, som med glæde har smidt OE ud.
Re: bil batteri hvordan skal det oplades ?

Det kan OE hvis man installerer OE-Quotefix
http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix /
og kører OE sammen med OE-Quotefix.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

....og det er netop det, jeg anvender.
Karsten H. (7870)
Re: bil batteri hvordan skal det oplades ?

http://www.batteryuniversity.com/partone-13.htm

Jan Rasmussen

Re: bil batteri hvordan skal det oplades ?
JA tak til deltagerne for info.. og batteriuniversitetet.. der sku jeg
ha haft et kursus fF8%r  jeg lavede mit laderelE6% ,men jeg havde ikke tid
da jeg stF8%bte vindmF8%lle.
jeg er igang med at finde anden modstand.. en simulering hvor jeg
ender pE5% : oplader indtil 14,2 V +/-0,1 V og starter opladning nE5%r
batteriet er faldet til 12,9 +/-0,15 V.
Kan I  godkende dette ???
JEg ville da gerne have nogle bedre batterier, men det mE5% jo ikke
koste noget ! jeg er blevet lovet nogle batterier fra pensionist
skF8%jter.. eller en truck..
alex

Re: bil batteri hvordan skal det oplades ?

Hvorfor vil du ikke bare lade hele tiden ?

Re: bil batteri hvordan skal det oplades ?

JA tak til deltagerne for info.. og batteriuniversitetet.. der sku jeg
ha haft et kursus før  jeg lavede mit laderelæ ,men jeg havde ikke tid
da jeg støbte vindmølle.
jeg er igang med at finde anden modstand.. en simulering hvor jeg
ender på : oplader indtil 14,2 V +/-0,1 V og starter opladning når
batteriet er faldet til 12,9 +/-0,15 V.
Kan I  godkende dette ???
JEg ville da gerne have nogle bedre batterier, men det må jo ikke
koste noget ! jeg er blevet lovet nogle batterier fra pensionist
skøjter.. eller en truck..
alex

Du er så nødt til at have en lader, der automatisk lader efter behov og
holder batteriet på toppen. Prøv at henvende dig her:

http://www.fn-elektro.dk/dansk.htm

Ved alt, hvad der er værd at vide om den ting.

Jeg har været i forbindelse med dem flere gange rent erhvervsmæssigt.
Karsten H. (7870)
Re: bil batteri hvordan skal det oplades ?
ja jeg var heldig og finde manualerne til at bygge mF8%llen.. det enste
der ikke er med er tE5%rn og hale ..men ellers komplet
gE5% hertil
http://unjobs.org/authors/hugh-piggott
og kun lidt nede pE5% siden er der to files i pdf  generator
konstruktion og blade konstruktion.
hent disse to og der kan fremstilles bE5%de generator og blade.
Jeg ville ,hvis jeg laver flere, lave bladene i trE6% og bruge den
udgave med to blade.. jeg har faktisk lavet dem i trE6% og de kan fE5%
gang i det hele..nE5%r man gE5%r lidt over 2 meter alsE5%.. men sE5% er der=
 et
regulativ som man overtrE6%der.

om at bruge en bilgenerator.. jo det kan man finde mange eksempler pE5%
ogsE5%.. problemet er at generatoren skal op pE5% noget som 2000 rpm for
at give strF8%m.. og sE5% skal der alsE5% et gear ind imellem propellen og
generator. og det stF8%jer.. sE5%dan som den er konstrueret vil jeg sige
at man kan ikke hF8%re den .. vinden og sus i trE6%er giver mere stF8%j end
mF8%llen..

IF8%vrigt har jeg ladet batteriet op pE5% et ladeapparat. og nu har den
holdt 13 volt hele dagen..samtidig er laderegulator pE5% igen med ca
14,2 volt max og den ,mF8%llen har ladet et par microampere idag.. sE5%
jeg tror virkelig pE5% fagfolkenes udsagn fra nu af.
alex

Re: bil batteri hvordan skal det oplades ?

Hvornår er kieleremme og hjul begyndt at støje ?

Re: bil batteri hvordan skal det oplades ? OT

Ku man få at vide hvordan du har lavet den vindmølle? går selv med
lignende tanker.

pft Erik

Site Timeline