bi directional ringcounter

Hej

 Jeg har ledt internettet tyndt efter en bi directional ringcounter.
( ikke johnson ).
er der nogen der har et diagram liggende.

 Jeg skal sE5%dan set bare bruge en "4 stillings dreje omskifter "  men
men kun 2 trykknapper.

hvis der er nogen andre ideer , der ikke involverer en PIC/AVR...
(fordi jeg desvE6%rre ikke kan )

Martin Eirfeldt

Re: bi directional ringcounter

En 2 bit binær tæller der kan trigges UP/DOWN ?

/Hans

Re: bi directional ringcounter
martin skreiv:

Jeg reiner med at det er en gray-teller du skal ha:
Når du dreier kodehjulet, = dreiebryteren, så skal sekvensen være:

   B1 B2
0  0  0
1  0  1
2  1  1
3  1  0

Du må bruke denne telleformen for å sikre at bare en bryter endrer seg
ad gangen.

Denne telleren har glere krav: Så lenge du dreier en veg, 0, 1, 2, 3, 0
så skal du telle opp, men når du, på et hvilket som helst tidspunkt,
altså endrer til 3, 2, 1, så skal telleren endre til nedtelling.

Videre skal telleren generere styresignal til en vanlig 4 bits opp/ned
teller.

Jeg skal love deg at dette ikke er enkelt. Du trenger faktisk en
håndfull TTL, eller en GAL, g16v8(?). Derfor koster slike kodehjul,
etter min mening mye.

Jeg tror faktisk at en liten AVR, 4 I/O er det rette, selv om du ikke
liker det.

HM

Re: bi directional ringcounter

jeg havde tE6%nkt mig noge mere retning af

    a  b  c  d
0   1  0  0  0     up
1   0  1  0  0     up
2   0  0  1  0     up
3   0  0  0  1     up
0   1  0  0  0     up
1   0  1  0  0     up
0   1  0  0  0     dn
osv

Re: bi directional ringcounter

Lyder som om det kan laves med en 74193 up/down counter og en 74138 decoder.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: bi directional ringcounter
martin skreiv:

Problemet ditt er at du skal detektere skiftet av dreieretningen, og jeg
tviler på at det er mulig uten ved bruk av gray-telling, og det er den
som gjør tingene komplisert. Både selve tellingen og oversettingen fra
gray til binær.

Jeg har selv syslet med problemet ganske grundig, og kom frem til en
AVR-løsning. Imidlertid bestemte jeg meg for en annen måte å løse
totaloppgaven på.

HM

Re: bi directional ringcounter

Net er nok også en god ide at sætte noget anti-prel på indgangene til up
& down

/Lars

Re: bi directional ringcounter
Lars Peter Larsen skreiv:

Antiprell er et problem for seg, og det må som regel løses seperat, -
alltid, og løsningen må integreres i alle prosjekt du arbeider med.

HM

Re: bi directional ringcounter

Som jeg forstod det første indlæg skulle han styre med 2 trykknapper, ikke
en rotary encoder.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: bi directional ringcounter
Ulrik Smed skreiv:

Jeg antar han hadde korigert meg dersom jeg hadde forstått det feil.

HM

Re: bi directional ringcounter

74194 bidirectional shitregister, med en delay på clk. UP knap= Shift up
+ delayed CLK (R/C led). DWN= ja gæt selv.

mvh Erik

Re: bi directional ringcounter

JA  !  Selv fF8%lgelig..   det mE5% kunne virke
  TAK Erik  :-)

Re: bi directional ringcounter

ups lige noget at tænke over: skal den preloades med 0000? skal den
resettes hvis du når 1111 for at køre fra 1111 til 0000? har ikke haft
tid til at lure datablad. Håber du swlv kan komme videre herfra, ellers
skriv.

mvh Erik

Site Timeline