Bestemmelse af rotationshastighed

Hej,

Jeg skal lave noget der minder om en surre-top. Hvordan bestemmer jeg
lettest rotationshastigheden?
Anordningen skal kunne sidde "inde" i snurretoppen, og snurretoppen
skal kunne rotere frit - dvs. prE6%cis som man normalt kender en
surretop.
Den kommer til at rotere med imellem 3 og 30rpm.
Nogen ideer?

Jonas Jalling

Re: Bestemmelse af rotationshastighed

Et digitalt kompas, nej jeg hved det ikke.
Hvordan vil du udlæse tallene?

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: Bestemmelse af rotationshastighed

En af menuerne viser N-S-E-W, og det er ganske rigtigt kompas retningen
(plus minus ret meget ;-).

Koster vel 20-30 kroner hos fætteren.

--
Christen Fihl
http://HSPascal.Fihl.net /

Re: Bestemmelse af rotationshastighed

Cool :-)
Nogen der ved hvilken IC der sidder i sådan en?

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: Bestemmelse af rotationshastighed

En lille oscillator inde i toppen, en arm med et lod hiver
spolekernen op alt efter omdrejningshastigheden, så
er dt bare at aflæse frekvensen på oscillatoren og det
kan jo g√łres udefra uden kontakt med toppen.

Re: Bestemmelse af rotationshastighed

Hej Max,

Ja, det var en ide. Jeg har egentlig ikke behov for at udlE6%se
omdrejningshastigheden - blot har jeg brug for at vide hvornE5%r der er
kF8%rt en omgang.
Det skal bruges til et roterende LED-skilt.

Jonas Jalling

Re: Bestemmelse af rotationshastighed

Sådan en:?
http://www.microsyl.com/clock/clock.html

Han bruger en hall effekt sensor.

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: Bestemmelse af rotationshastighed
Hej Jonas

Hvis du kender omdrejningshastigheden, ja så kender du jo også
tiden p√• en omgang. Men m√•ske kan en magnetf√łler, en s√•kaldt
Hall sensor l√łse opgaven for dig.

Hvorfor fortalte du ikke det som det f√łrste, det forklare jo meget
mere pr√¶cist hvad det er du eftersp√łrger end alle andre ord.

Re: Bestemmelse af rotationshastighed

Skiltet sidder vel på en aksel, og så har du jo omdrejningerne, eller
hvordan ?

Erling

Re: Bestemmelse af rotationshastighed
Hej Erling

Sp√łrg Jonas, jeg aner det ikke, men der er jo ingen fast aksel
i en snurretop.

Re: Bestemmelse af rotationshastighed

Det du vil er vel egentlig ikke at måle omdrejningstallet, men at få et
trigger signal på en given akselposition?

mvh
Kåre

Site Timeline