Beskyttelse mod starter?

Jeg har lavet en simpel og godt beskyttet strømforsyning (troede jeg da
selv!)

http://www.electro-logic.com/psu.gif

Ben 1 og 2 i JP5 stikket er koblet parallelt ind over en bil's akkumulator
(ben 2 til stel. self)
Ben 3 og 4 er forbunden til et ekstra backup batteri (+12V) som oplades
igennem D6+R9 fra bilens akkumulator.

Efter F1 sidder min SMPS strømforsynings kreds...

Jeg troede (og håbede) at F1 ville springe når der kom en led transient fra
bilens starter fordi D9 (33V tranzorber) ville "kortslutte" og nakke
sikringen (sikringen er en automatisk polyfuse)
Jeg er usikker på om F1 afbrudte som det var planen men min strømforsyning
sprag ihvertfald i luften samt alt elektronik efter denne da jeg prøvede at
køre med starteren i 10 sekunder på en ældre bil.... Min SMPS kreds kan
klare 39V ind derfor har jeg "overdimentioneret" tranzorberen til 33V og
håbede at denne ville slå F1 ihjæl længe før SMPS kredsen skulle brænde
af...

Man kan sige at jeg blev klogere men på en 2500kr's bekostning føler jeg mig
ikke særlig heldig over min opdagelse !
Hvad kan jeg gøre for at sikre at de sure transienter fra en bil's starter
ikke på nogen måde kan springe min psu i luften ?
jeg ville helst undgå spoler i et evt. beskyttelses kredsløb hvordan virker
MOV ? er det ikke en tranzorber ?

M.v.h.
Lasse Madsen

Re: Beskyttelse mod starter?

mig
virker

prøv at søre på google efter "load dump protection" og "load dump transient"

En bil har et meget elektronik fjendtligt miljø...

Bo //

Re: Beskyttelse mod starter?

Biler ER miljøfjendtlige!  ;-)

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Re: Beskyttelse mod starter?
Hej Bo

Jeg fandt nogle spændne artikler vedr. transil dioder som jeg lige vil læse
lidt op på, tak for referencen.

/lasse

Re: Beskyttelse mod starter?

fra
at
mig
virker

De er slet ikke hurtige nok til sådanne transienter. Du skal bruge en
transildiode

http://www.st.com/stonline/bin/sfidx.exe?type=query&db=apptree&level0=Automo
tive&level1=Car%20Entertainment&level2=TVS%20-%20CLAMPING%20(DIODES)%20(ST)

http://makeashorterlink.com/?V37A55369

mvh
JBH

Re: Beskyttelse mod starter?
http://www.st.com/stonline/bin/sfidx.exe?type=query&db=apptree&level0=Automo
tive&level1=Car%20Entertainment&level2=TVS%20-%20CLAMPING%20(DIODES)%20(ST)

Han bruger en SMBJ33CA - og det er en transil ... men jeg opdagede lige at
den (CA udgaven altså) er bidirektional dvs den også tillader 33V+ i
reverse...
ST skriver  69,7V @ 57A (8/20uS) puls for 33Vtypen
16V typen har 32,5V @ 123A (8/20uS), det har nok større chance for at virke
og hvis det så er unidirektional versionen ( uden C) slipper han for en
diode ekstra

/carsten

Re: Beskyttelse mod starter?
Det var vel bedre at gå den anden vej - der er vel maks 16V på bilens net så
en 16-20V tranzorb + en stor diode (schottky) den anden vej må vel sikre
bedre.
Det kan også være reverse transient det slagter din elektronik.
En SMBJ33A har en maks breakdownspænding på 40,6V ved 1mA og maks clamping
voltage på 53,3V ved 11,3A så der er ikke noget at sige til at der blev lidt
svedent ;-(

/carsten

Re: Beskyttelse mod starter?
Hej Carsten

Jeg havde håbet på at kunne benytte printet på lastbiler med +24V derfor
valgte jeg en lidt større TranZorber end jeg håbede jeg fik brug for...

Lidt irreterende at jeg for en uge siden købte gud ved hvor mange stænger
hjem af SM6T30CA (33V udgaven kunne jeg ikke få fat på)
http://www.st.com/stonline/books/pdf/docs/3082.pdf

Jeg har lidt svært ved at læse databladet på den ovennævnte kreds (fungere
de ikke som zener dioder?) så vidt jeg kan se betyder SM6T30 at den begynder
at lede ved 30V (korrekt?) men først ved 53,5V begynder den at gå i
"mætning" dvs. at den altså tillader en transient at banke spændingen op på
53,5V før den sådan for alvor begynder at gå "loco"

Nu hvor jeg har et "uendeligt" antal af SM6T30CA liggende på mit lager
(hurra) bør jeg så anvende to i anti parallel for at lave en
"unidirektionel" tranzorber ?

Jeg kan se at SM6T18A laver "break down" ved 32V så var det jo nok denne man
burde have valgt men den kører med et spændings område fra 15 til 19V og så
er det vel ikke så smart hvis man sætter et 24V batteri ind (jeg går ud fra
at tranzorberen ikke ville kunne få et lastbil batteri til at smide
håndklædet i ringen hehe) ?

Findes der nogle alternativer til tranzorbere som evt. er bedre egnet ?

M.v.h.
Lasse

Re: Beskyttelse mod starter?

Afhængig af hvor meget strøm der kan afgives fra transientkilden - men ja
ved 75A ligger der 53,5V over den. de 30 i typen er driftspænding - der hvor
der går 1mA igennem den.

Nej det hjælper ikke noget - du skal bruge en alm (evt. schottky) diode til
at sikre imod reverse

Íkke ret længe ;-), men maks 39V er ikke ret meget i et 24V bilsystem - men
det har du jo opdaget ;-[

Ja du kan kombinere en pwrFET  med nogle zenerdioder. eller bruge transil
til grovbeskyttelse og så bruge noget der er noget "skarpere" i
karakteristikken, evt komme noget L (eller R) i serie, bare 1 ohm sænker
strømmen væsentligt og dermed også spændingen over transorben.

http://www.engin.umd.umich.edu/ceep/tech_day/2003/slideshows/ppt/2003PresentationShen.ppt
skriver lidt om det

/carsten

Re: Beskyttelse mod starter?
Faldt lige over denne også
http://www.audifans.com/archives/1995/09/msg00418.html
han skriver lidt om transientstørelser ( bare for at tage modet fra dig ;-)

Re: Beskyttelse mod starter?
Hej igen :D

Åhh ja det gør det jo ikke bedre hehe ...

Udgør D8 (dobbelt shottky dioderne) ikke også min revers protection der kan
vel ikke løbe en negativ spænding igennem dioden sådan som jeg har koblet
den op
 (så skal jeg da vidst have mit svendebrev inddraget !?)
( http://www.irf.com/product-info/datasheets/data/12cwq03fn.pdf )

/madsen

Re: Beskyttelse mod starter?

Kun delvis (statisk), iøvrigt har de kun en Vrwm på 30V + de har 590pF i
parallel, det kan stadig give et ordentligt hug hvis der kommer en transient
på -400V susende.
De _skal_ tværs over indgangen hvis du skal have mest glæde af dem¨

--
/carsten

Re: Beskyttelse mod starter?
Fandt iøvrigt den originale artikel

ftp://download.intel.com/design/auto/mcs96/applnots/21031302.PDF

/carsten

Re: Beskyttelse mod starter?
Hej Carsten

Fin artikkel ! så må jeg jo lige finde en billig og lille spole der kan
klare 2A i et 0603 footprint :-D

Værdien af spolen er vel underordnet hvis jeg har forstået det rigtigt ?

m.v.h.
Lasse

Re: Beskyttelse mod starter?
Ikke helt - og pas iøvrigt på at du ikke får ringninger når seriedioden
"slipper" ved en negativ transient

--
/carsten

Site Timeline