Beskyttelse af mic ingang på laptop

Hvordan beskytter jeg min indgang på min laptop(micindgangen) hvis jeg vil
recorde fra et piezoelektrisk element?

Jeg forestiller mig at smide to 4,7volts zenere over indgangen, og feks 10K
i serie med signalet ind.

Alt over 4,7V klippes så af.

Men er det tilstrækkelig beskyttelse, eller skal der helt andre sager til?

Mvh
Henrik

Re: Beskyttelse af mic ingang på laptop
Mig forekommer zener dioder at være lidt langsomme....har tidligere brugt
dem forsøgsmæssigt for at beskytte NMOS indgange på en 8051....virkede ikke
transienter brændte stadig 8051ére af :( Men nu er disse også endog meget
højomske ... det er mic indgange ikke.... jeg ville nok smide en kondensator
foran så er dc da fjernet.... men med zener dioder skal restspændingen jo
ligge et sted og det vil blive over udgangsmodstanden på transduceren om
dette er smart afhænger jo af om disse fungerer fint uden belastning ?

Personligt plejer jeg at beskytte min mic indgang på min bærbare med en mic
forstærker ( i mit tilfælde indbygget i en mixer...men de fås jo som endog
meget små boxe...evt. byggesæt man kan sætte foran) dette virker dog kun
hvis mic forstærkeren er batteriforsynet ellers giver det typisk stelsløjfer
og 50 Hz lyder fælt :(...men stelforbindelser gør nu underværker :)

Men ellers kan man vel bruge Schotky dioder...de er da vist en del hurtigere
end zener dioder ?! Det er i alletilfælde dem jeg plejer at bruge til f.eks.
SMSPU opstillinger hvor der arbejdes med hurtige signaler :) og så lige en
modstand ind før dem til at tage spændings faldet :)

Re: Beskyttelse af mic ingang på laptop

4,7 volt på en mic indgang ?
Så er den vidst vildt overstyret....

Re: Beskyttelse af mic ingang på laptop
Ok, men så kan man vel stakke tilstrækkeligt mange alm dioder, indtil jeg
har et passende niveau, men præcist hvad er det for et niveau(jeg er ikke
audiomand som du nok kan høre!)

Mvh
Henrik

Re: Beskyttelse af mic ingang på laptop

line niveau er noget der ligner ~1 volt, mic niveau ~0.1v
så line input, en serie modstand og to dioder i anti-parallel
sku vel ku' gøre det..

måske en spændingdeler til at dæmpe signalet først, ved ikke
hvad der normalt kommer ud sådan en sensor

-Lasse

Re: Beskyttelse af mic ingang på laptop
Hej Lasse,

Snakker du max. tolerabelt, er det en kommafejl eller har du bare nogle ret
gode mics ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Du kunne jo bruge fortrinet (frem til Q1 med) i den piezokontakt jeg lavede
til dig for ~3 års tid siden :)
Den skal blot ændres en smule for at køre AC.

Bedre at montere 1N4148 og en spændingsdeler.

                O V+

                _
                ^

Signal O--[R1]--*--[R2]--+
                |        |
                _       | |
                ^       | |<--O micindgang
                |       |_|
                |        |
                /        /

Dioderne sikrer at knudepunktet R1, R2 og dioderne ikke kommer mere end 0V6
over V+ og ikke under 0V6 under Gnd.
R1 hjælper dioderne og R2 kan du bruge eller lade være, den skal blot
forhindre at du kan skrue for langt op.
Tilpasses det til max. ~10mV ud skulle der ikke ske noget med dit lydkort.

--
Venlig hilsen,
Søren

Det kredsløb har jeg iøvrigt haft en masse skæg ud af. Det kan sgi bruges
mange steder!
Du skal snart have din hjemmeside bygget færdig, så der er en oversigt over
sjove kredsløb ;-)

0V6

Ok, det vil jeg lige prøve.

JEg regner med at forsøge lidt med en spektrumanalysator(vandfaldsmodellen)
og se hvordan sådan et element egentligt skaber sig ved forskellig
mishandling.
Men det skal jo helst ske uden at jeg får min kære laptop kvæstet, det ville
være trist!

Mvh
Henrik

Re: Beskyttelse af mic ingang på laptop
Hej Henrik,

Tjaa, jeg ved da hvad jeg ønsker mig til Jul... Tid ;)

Du kunne jo også sætte en (batteridrevet) hurtig op-amp imellem (med
begrænset udgang), så er der da slet ikke noget at bekymre sig om.

--
Venlig hilsen,
Søren