Beskytte processor indgang...

Hej...

Jeg har et bette problem jeg har siddet med i et stykke tid nu og kan ikke
lige se nogen real løsning på... (med få komponenter)

jeg har indgang der skal trækkes til stel af et udvendigt relæ jeg har så
koblet en optocoupler med Anoden til 5V igennem 470R modstand og kathoden
direkte ud til klemmerækken og det virker rigtigt godt ... MEN ! når en
elektrikker skal montere det sker det jævnt tit at de kobler +24V ind på den
indgang og så eksplodere optocoupleren pga. revers spænding... så sad jeg og
tænkte ... jeg kobler sgu en smd diode i anti parallel men så vil der jo
løbe en led strøm igennem den diode ((24V-Vf-5V)/470R)*(24V-5V))95%9mW og
jeg har ikke plads/lyst/råd til at sponsorere 1W dioder på sådan noget...

Er der nogle som har nogle ideer ?

M.v.h.
Lasse

Re: Beskytte processor indgang...

Håber ikke jeg har overset noget :-)

             +5V

             .-.
             | |
             '-'
    1N4148    |
IND --|<-----|

              V  OPTO
              -

             GND
(created by AACircuit v1.28.4 beta 13/12/04 www.tech-chat.de)

\Lars G

Re: Beskytte processor indgang...
HAHA !

Selvfølgelig !

Jeg vidste jeg ville sidde og flå mig selv i håret når jeg så løsningen :O)

Takker Lars ...

/Lasse

Re: Beskytte processor indgang...
Hej

Hva' mæ og sætte en diode i serie med din LED'en i optokobleren, så kan du
nøjes med en lille diode som reverse beskyttelse, f. eks 1N4148  begge
steder?

Mvh

JG

Re: Beskytte processor indgang...

Denne løsning har jeg brugt meget.

Vin+ O----+

          +---O
                Load
          +---O

     g |--+ d
    +--|
    |  |--+ s
    |     |
    |    _|_
    |    | |
    +--->| |
         |_|

Gnd   O---+

Vin+ 3V-30V DC
BF256A   5 mA
BF256B   10 mA
BF256C   15 mA

MVH
SanMann

Re: Beskytte processor indgang...
Hej Sanmann,

Jeg forstår ikke lige hvordan denne opstilling kan løse mit problem ?

/M.v.h.
Lasse

Re: Beskytte processor indgang...
Hej,

Hvis du vil sætte de tal på, skal gate og source forbindes direkte sammen
(og til Gnd), ellers er det blot minimumværdier som kan øges med
potentiometret.

--
Venlig hilsen,
Søren

Det bør du altid gøre under alle omstændigheder, da optokoblerens emitter
ikke bryder sig om ret høje spændinger med den forkerte polaritet.
En enkelt burst- eller surge puls vil med sikkerhed enten kunne dræbe eller
skade din optokobler.

Jeg vil foreslå at du forbinder en stor fed tranzorber helt ude ved
klemmerne før formodstanden.
Tranzorberen kan feks. være en SMBJ5V0A eller en SMBJ6V0A.
Den vil på samme tid beskytte din optokobler mod reverse spændinger,
overspændiger samt Surge pulser.

Hvis der er tale om industriel elektronik ( du taler om elektriker ) bør du
under alle omstændigheder gøre dette, ellers lever din optokobler med
garanti ikke ret længe.
I øvrigt bør du dæmpe burst pulser med en 10nF direkte over optokoblerens
emitter ( anode og katode ).
Yderligere vil en 100nF kondensator og en passende modstand mellem basis og
emitter på optokoblerens udganstransistor, være godt.
Du bør også lave noget filtrering af signalet i din processors kode ( hvis
det er et microprocessor system ).
Hvis ikke vil burst signaler med garanti aktivere din indgang med jævne
mellemrum, hvilket vil vise sig som periodiske fostyrrelser af din
elektronik.

Simple midler til en samlet værdi af 10-15 kr.der ikke bør udelades.
I øvrigt er det nødvendigt med sådanne midler hvis din konstruktion dels
skal virke efter hensigten, og dels overholde gældende EMC lovgivning.

Hvis du fører et 5V signal ud af din konstruktion, og gennem et eksternt
relæ forbundet af elektrikkeren, bør du også sikre denne mod forstyrrelser.
En tranzorber og et T-filter vil hjælpe dig her.
I øvrigt bør du ALDRIG føre en microprocessors 5V forsyning ud af
konstruktionen på denne måde, da det er opskriften på katastrofe.

Hvad med at lave indgangen om til en 24V indgang i stedet.
Eventuelt som et lille 24V relæ på dit print, med spolens udtag ført ud i
stedet.
Forsyningen til at trække relæ eller optokobler kommer så ikke fra dit
kredsløb, men ude fra tavlen eller hvad det nu er der bliver tilsluttet.

Lars M. Johansen
Re: Beskytte processor indgang...
Hej Lars,

Emitteren på optocoupleren er forbundet til processorens stel, collector er
forbundet til 5V med en 10K modstand hvor på der tages output til
processoren.

Er det ikke vildt "overkill" ?

Ok jeg har bare aldrig haft problemer af samme skuffe før (hvad jeg ved af,
ihvertfald)

Den er noteret.

Basis er ikke ført ud på min optocoupler.

Det er lavet.

Der er intet sted ført +5V ud af styringen.

Det har der heller aldrig været tale om...

Kundens specifikationer... på noget hardware de har i forvejen ...
Indgangen trækkes til stel af et relæ på deres print ... dette kan jeg ikke
ændre på...

I mit system er det kun stel som er fælles i.o.m relæet trækker indgangen
til stel...

M.v.h.
L. Madsen

Re: Beskytte processor indgang...

Nej faktisk ikke.
Det er ret anvendt.
Den sættes over indgangen for, at kvæle "lyn pulser" ( surge ).

En surge puls kan være op til flere kV, og har et mægtigt energi indhold.
Pulsen kommer via dine kabler, og skal afsættes et eller andet sted.
Hvis ikke i en tranzorber eller varistor, bliver det i din optokobler/resten
af elektronikken.

Det er standard procedure at bære øjenbeskyttelse og høreværn når man i
laboratoriet laver surge tests, da komponenter kan eksplodre under testen.
Ved lavere niveauer af surge pulser ( 0,5kV ) , som nok ca. er det niveau
din elektronik skal kunne holde til, kan strømmene i nævnte tranzorbere i
nogle millisekunder komme op omkring 30A.

Problemet med optokoblere og burst pulser er, at de meget højfrekvente
pulser drøner lige igennem overførings kapaciteten mellem lysdiodesiden og
over i basis på den indbyggede transistor.
Dette medfører at transistoren kortvarigt lukker op hver gang der kommer en
flok burst pulser.
Dette kan af din processor opfattes som om indgangen har været aktiveret
kortvarigt.
Bursts pulser er meget hyppige i industriel elektronik, hvor induktive
laster hele tiden kobles til og fra.
Så har du feks en styretavle i nærheden der kobler ting og sager til og fra
nettet, kan du være helt sikker på at din elektronik bliver bombarderet
jævnligt.

Okay så er man jo lidt bundet her.

I øvrigt findes der en række kurser og gode bøger om emnet, hvis det der med
EMC har interresse.
Det er jo efterhånden et krav at man som professionel elektronik konstrutør
skal kunne beherske den slags.
I øvrigt giver kendskab til EMC langt mere pålidelige konstruktioner, da de
ikke på samme måde forstyrres af støj ude fra.

Lars M. Johansen
Odder