Beregninger på 2. ordens båndpasfilter

Hejsa

Jeg har i forbindelse med et design-projekt brugt et diagram til en "lyssensor" som vist på det nederste diagram på siden

Jeg står nu og skal lave nogle beregninger på kredsløbet (hvordan de forskellige komponenter er beregnet) samt forklaring på hvordan det virker.

Hvis nogen kan være mig behjælpelig med dette, gerne med formler, forklaringer osv. ville jeg blive MEGET glad!

Jeg giver maks. point da det er en haster og niveauet ikke er helt lavt.

På forhånd tak.

Reply to
Mathias

Jeg syntes ikke helt jeg kan finde det båndpass filter.... hmmm...

som jeg ser det er det 2 inventerende forstærkere, hvor der i den første er en forstærkning på op til 1000 gange... udgangen af den bliver ensrettet og ladekondensatoren lader op.. (hmm ned.. det er jo negativt) den sidste amp bliver brugt til at comperarer spændingen i forhold til ref spændingen, jeg ikke helt kan se hvad kan justeres immellem.

den 220p cap er vel for at stabalisere forstærkeren....

så er vi henne ved den cap på indgangen og det har vel en overgangs frekvens på ca 3hz.. højpass filter.. det er jo noget med der er virtual stel på - indgangen og derved blvier Zin lig med de 100 ohm

nåja, den 22k er for at aflade lade lytten igen

Må man spørge hvilket niveu du snakker om? Håber mine informationer er korrekte :) Kasper

Reply to
Repzak

Mathias skrev i meddelelsen ...

Det ER nu et første ordens båndpass filter, og der gælder 1/(2*pi*R*C), så skal du bare lige finde ud af hvordan potentiometret er indstillet :-/

mvh Orla

Reply to
Orla Pedersen

"Repzak" skrev i en meddelelse

er det ikke denne konstruktion der er taget RLC ud af ?

                    Venlig Hilsen
            Michael Meidahl Jensen
www.tidsfaktoren.dk   mmj@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk
Reply to
Michael Meidahl Jensen

"Orla Pedersen" skrev i en meddelelse news:42a2b512$0$266$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk...

Hi, hvorfor bruge tid på et båndpasfilter når de skriver: "Replace the detector's RLC bandpass filter with a second order bandpass filter using two capacitors. This is a much simpler setup that is both cheaper and easier to implement correctly."

-- Hilsen Mikkel

------ A: Because it messes up the order in which people normally read text. Q: Why is it such a bad thing? A: Top-posting.

Reply to
Mikkel Lund

Jeg tror du tager fejl. Der skal da være to tidskonstanter for at lave et båndpasfilter og dermed en overførselsfunktion med to rødder = 2. ordensfilter?

Båndpasfilteret er tegnet pænt her:

(Simple Band Pass Filter with Op Amp)

Her er også angivet båndpasfilterets knækfrekvenser (w= 1/R1C1 og w=1/R2C2). Mellem disse to frekvenser er udgangsspændingens amplitude større end Vin*A/sqrt(2) og udenfor passerer mindre. A er filterets forstærkning. A = - R1 / (R2+R1C1/C2)

Pasfrekvensen er w0 = 1/sqrt(R1*R2*C1*C2).

Husk at frekvens (f) måles i Hz og f = w/(2Pi). w kaldes vinkelhastigheden.

mvh Nils Emil

-- My reply-address is valid.

Min svar-adresse er gyldig. Redning af døde BIOS'er

Reply to
Nils Emil P. Larsen

indeholder ..\proposal\.. : Projektbeskrvelse + oplæg + ønskeliste + forslag ..\final\.. : Rapporten med den endelige konstruktion

Der da er sket lidt med diagrammet undervejs...

Mvh Villy

Villy Jensen

Nils Emil P. Larsen skrev i meddelelsen ...

Nope ! Flankerne er 6dB/oktav såe.....

mvh Orla

Reply to
Orla Pedersen