Beregning af støjfilter til Triac-styring

Hej Gruppe,

Jeg arbejder lidt med at lave en meget simpel triac-styring til
hastighedsregulering af en blæser.
(Motoren svare til en støvsugermotor altså det jeg kalder en komutator
motor)

Mit spørgsmål er: Hvordan beregner jeg et filter så denne simple styring
lever op til EMC-kravene.
Jeg går ud fra at det normale er at man laver en lav-pass filter af et
LC-led eller?

Ud over det skal der vel et snubber-filter i parrallel med triac'en, men er
det nok?

Når jeg skriver simpelt, ja så er det en triac en diac en modstand en
kondensator og et potmeter
sådan i store træk, der udgør styringen.

Håber nogen kan hjælpe mig med at blive lidt klogere. :-)

Mvh
Gert Klemmensen

Re: Beregning af støjfilter til Triac-styring
er

Typisk bruges bare en spole og en kondensator -  som du skrive LC-led. En
søgnin på google - Se her:

http://www.google.dk/search?hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=ac+dimmer+rfi+circuit&meta =

http://kitsrus.com/pdf/k19.pdf

Men omkring RFI, så er der sjældent andre veje end at måle det i et
laboratorie, hvis du skal overholde gældende "domestic" standarder.

Ellers, brug PSPice, simuler dig igennen, det kan lade sig gøre da du kun
har brug for et differential mode filter

/Klaus

Re: Beregning af støjfilter til Triac-styring

http://www.google.dk/search?hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=ac+dimmer+rfi+circuit &
meta=

Tak for dine links, det sidste af dem ligner meget det kredsløb jeg laver,
jeg har dog sat en kondensator og en modstand
parrallelt med triac'en (snubber) er det unødvendigt?

Som kredsløbet er sat op lige nu har jeg sat en dobbelt 2*33mH spole ind
(sådan en i plasthus hvor både nul og fase
løber gennem en spole) og en 220nF kondensator parrallelt over nul og fase.
(Det var lige hvad der var i skuffen :-)

Er det helt tosset?
Inden jeg satte spolen og kondensatoren ind kunne jeg "fange" støj på radion
både på AM båndet og FM båndet,
men det kan jeg ikke mere.

Mvh
Gert K.

Re: Beregning af støjfilter til Triac-styring
En
http://www.google.dk/search?hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=ac+dimmer+rfi+circuit &
kun

Det hedder en Common mode inductor

Det er helt fint - du overholder helt sikkert standarden til fulde :-)  Hvis
du vil optimere på det kunne du godt sætte en mindre spole i. Søg på google,
og brug hvad der er andre der har. Men hvis du har plads til den spole du
bruger nu, så behold den....

radion

Det er en god test. Se også om du kan se støj på dit fjernsyn, når du
regulerer på din dæmper - det giver en grov indikation om du har et problem

/Klaus

Re: Beregning af støjfilter til Triac-styring
Hvis
google,
problem
Jeg takker endnu engang,
Jeg regner med at smide en mindre spole på skal lige have den hjem.

Mvh
Gert K.

Site Timeline