Beregning af spoleværdi

Davs

I forbindelse med min AM radio (Se tidligere indlæg), anvender jeg to
svingningskredse med to ens spoler der er viklet på hver sin ferritstang, 80
viklinger pr. stang. Jeg er interesseret i at vide spolernes værdi [henry],
men da jeg ikke har et LCR meter, er jeg interesseret i at beregne værdien.
Man kan ved anvendelse af Wheelers formel beregne værdien på en luftspole,
men påvirkes spoles værdi ikke ved at indskyde en ferritstang, eller er det
kun godheden [Q] det forbedres?

Mvh
Carsten

Re: Beregning af spoleværdi
Hej Carsten

det

Værdien ændres meget når der sættes en ferritkerne i og Q forringes nok.
For at kunne beregne værdien skal du kende AL værdien på din ferritstav.

Lav en lille LC generator, så kan du beregne din spole ud fra den frekvens
din generator svinger ved. Du kan finde nogle kredsløb der kan bruges
i den orange bog.

Mvh Max

Re: Beregning af spoleværdi
Hej

Troede at godheden [Q] blev forbedret hvis spolen var viklet omkring en
ferritstang. Har Q ikke noget at gøre med følsomheden i en svingningskreds
til f.eks. en antennekreds?

Jeg kan selvfølgelig som du foreslår, lave en LC kreds med spolen, og udfra
formelen for fcutoff udlede spolens værdi. Men det kræver jo så en
opstilling, og jeg var mere interesseret i hvis værdien kunne beregnes udfra
spolens og ferritstangens fysiske data.

Nu nævner du en orange bog, hvad er det for en?

Mvh
Wind

luftspole,

Re: Beregning af spoleværdi

Grunden til at man vikler om en ferritstang er at indsamlet et
magnetfelt. Altså at den skal virke som antenne. Med stangen får du en
større spænding over spolen, ligesom den bliver retningsbestemt. Q
faktoren beskriver forholdet mellem impedansen af spolen (ved resonans)
og den tilsyneladende tabsmodstand.

Bo //

Re: Beregning af spoleværdi

Der er sgu også et Q ved andre frekvenser end ressonans, unge mand :) Q
er jo netop frekvens afhængig. Q=XL/r

--
Anders W. B.
2. års Elektronik fagtekniker lærling

Det ved jeg, men da det ofte er interessant at kende Q for en
svingningskreds fortalte jeg om det. Q'et siger jo noget om
selektiviteten af modtagerens afstemte kreds, og det var jo netop det,
der interesserede Carsten.

Q, for et svingende system, hvad enten det er mekaniske eller elektrisk,
er også det antal svingninger, der går inden amplituden er faldet til
1/e gang udgangsværdien.

Du behøver hverken skrive "sgu" eller "unge mand"

Bo //
-ingen signatur

Re: Beregning af spoleværdi

Ment i sjov. Glemmer at ironi gør sig dårligt på tryk.

--
Anders W. B.
2. års Elektronik fagtekniker lærling
Re: Beregning af spoleværdi
Hej Anders

Hvis man husker den lille :-) , ja så går det bedre :)

Mvh Max

Re: Beregning af spoleværdi
Davs igen

Kunne der være en ide i, ikke at vikle spolerne i svingningsskreden omkring
en ferritestang, hvis man vil anvende en ekstern antenne? I så fald ville
man vel kunne "nøjes" med en luftspole i svingningskredsen?
Grunden til mit spørgsmål er lidt at jeg gerne vil erstatte min hjemmelavet
spole på en ferritstang med en fabriksfremstillet. Spørgsmålet er så om ikke
en drosselspole vil være god nok, eller om jeg er nød til at anvende en
spole der f.eks. er bygget ind i et ferritehus.
Jeg har regnet min spole ud til at skulle have en værdi på 180uH, hvilket
jeg ikke i en ferritudgave har kunne finde nogen steder.
Men hvis jeg vælger en drosselspole, vil det vel også gå ud over det samlede
Q i svingningskredsen!

Mvh
Wind

svingningskreds

Re: Beregning af spoleværdi
Hej Carsten

udfra

Det er nu også rimeligt nemt at lave et L meter, kik på det her

http://geocities.yahoo.com.br/py2ohh/med/lcmeter/lcmeter.htm

50 FET Projects.