Beregning af forvrængning i opamp kredsløb.

Jeg har et kredsløb bestående af et buffertrin (1opamp) og et filtertrin (1
opamp). I begge trin er forstærkningen 0 dB i det relevante frekvensområde
og den samme opamp bruges alle steder. Der er tale om et balanceret system
hvor nævnte kredsløb sider på hver gren. Jeg vil gerne beregne THD i dBc kun
hidrørende fra operationsforstærkerne på det endelige balancerede signal.
Kan dette aproksimeres på denne måde, eller er det lige i overkanten?

Ved 200 kHz er forvrængningen fra en opamp  -97dBc (3. harmoniske)
og -108dBc (3. harmoniske)

Omregnet til spændinger bliver det 14,1uV og 3,48uV

Disse to spændinger lægger jeg så sammen og ganger summen med 2 da der er to
opamps pr. gren, begge med 1. gangs forstærkning. For at finde den totale
spænding fra de harmoniske ganger jeg med 2 igen da jeg antager bidraget er
det samme fra hver gren.

2*2* (14,1uV og 3,48uV) = 72,4uV => -82,8dBc

Går der for meget købmandsregning  i den?

--
Morten

Site Timeline