Beregning af "delay loop" på 8088 - Page 2

Re: Beregning af "delay loop" på 8088

alle
man

Næh de sælges godt nok som RISC der tager 1 clock cycle med pga. dens
pipeline så kan man dele osc. freq. med 4. Det vil sige at processoren reelt
kører med 5 MHz ved 20 MHz clock. Men de fleste instruktioner er bygget på
RISC arkitekturen så ved 20 MHz tager hver instruktion 200 ns (5 MHz).

--
Tom

Re: Beregning af "delay loop" på 8088

Om en instruktion tager en eller fire cycles ka' i de fleste henseende være
ret så ligegyldigt, hvis bare performance i den sidste ende er den samme.

-Lasse

Re: Beregning af "delay loop" på 8088
Hej Lasse

Det er jo netop det du misforstår ... i og med MHz fortæller ingenting om en
processor ud over at være et "Blære" ord ... skal man se på hastigheden og
færdighederne mellem processorere skal man kigge på MIPS og det er PRÆCIS
her det jeg skriver er vigtigt ...

Hvad er det fede i at have en PIC der kører 48MHz men kun udfører 48/4
instruktioner på det krystal !?!? dvs. 12 MIPS hvor en AVR på et 16MHz
krystal kører 16 MIPS ...

Get the point ...

Derfor betyder det ALT det jeg skriver :o)

/Madsen

Re: Beregning af "delay loop" på 8088

en

Jeg syntes eller det betyder en del, men man skal selvfølgelig ikke
sammanligne på tværs af processorer, men indenfor samme familie.

MIPS fortæller heller ikke alt, der er stor forskel på hvor meget
forskellige processorer klarer på en instruktion. Nogle eksempler er MULT og
DIV instruktioner kontral software versioner, men også noget så simpelt som
adresseringsmode kan have stor betydning.

Selvom jeg er glad for AVR, så vil jeg ikke give dig ret. Hvis jeg lige står
og skal bruge et RF interface, så vil jeg helt klart foretrække en langsom
pic med indbygget RF interface, fremfor en hurtig AVR uden RF interface
(Hvis ellers pic'en kan klar resten af jobbet).

Spørgsmålet er ikke hvor hurtig processoren er, men om den kan klare jobbet
og om du kan arbejde med den.
Hvis du ikke kan arbejde med den optimale processor, må du vurdere:

Pris for dyrere hardware
Pris for at lære processoren
Pris for at hyre en konsulent.

og vælge den løsning der passer dig bedst.

PS: Pris vil selvfølgelig ikke altid være eneste parameter.

Re: Beregning af "delay loop" på 8088
Hejsa...

Enig men hvis man skal ud og vælge processor på baggrund af hastighed ville
jeg da altid vælge den med flest MIPS
frem for den med flest MHz som f.eks. i PIC/AVR slagsmålene ...

Hvorfor ikke bare tage en Hurtig AVR med RF interface de har været på
markedet længe ...
jeg mener endda at microshit kom med deres RF pic efter AVR kom med deres
...(men er dog ikke helt sikker!)

Helt enig ! netop derfor syntes jeg også at AVR serien er smartere end PIC
serien hvor der er omtrendt lige så mange varianter af deres processorere
som der er vand i havet
hvorfor ikke have et par processorere med alt indbygget til en fordelagtig
pris frem for 1000000 forskellige man skal ligge inde med på lager der hver
især kan lige en bitte ting mere end den forrige...
ressurce spild syntes jeg ...

/Madsen

Re: Beregning af "delay loop" på 8088

MULT
ville

Så må det være en AMD eller sådan noget, de har masser af mips. Du er nød
til at være væsentlig mere nuanceret når du vælger processor.

Er det ikke en anden Atmel serie?
(Da jeg ikke har haft brug for RF interface har jeg ikke set på dem)

hver

Det er derfor jeg bruger Mega8 og Mega16 til det meste, men det betyder ikke
at jeg er blind for PIC serien (eller andre fabrikater), men til det jeg
laver er AVR bedst egnet (Især fordi jeg kan lide at arbejde med den,
jævnfør min pris-liste fra før).

Re: Beregning af "delay loop" på 8088

    Og hvis du lige fulgte med dine facts her... så vil du vide at ALLE
pic18 chips, bruger en 10MHz crystal, for at lave 10MIPS.

    Eller intet, som skrevet fra anden side, så har PIC fammilien bunkevis
af valgmuligheder for funktioner som køre i Hardwaren, ala Rf, PWM, I2C,
USB, 485, dsp, diverse motorstyrings funktioner, analoge indput,
comperatore osv... altså rigtig meget, som derved gør at de kan klare
opgaverne med mindre hardware, og mindre krav til selve koden, og derved
kan de klare sig med både mindre kode, som med mindre regnekraft.

--
VH
Lars Molnit

Sorry men en PIC vil aldrig kunne måle sig med en fuldendt DSP. Men
måske omvendt :-). Dog er DSP'er en "lille" smule dyere :-9.
Mvh
  Klavs.

Re: Beregning af "delay loop" på 8088

    I de app. hvor en dspPIC kommer ind, vil en fuldendt DSP være for dyr,
og rent overkill. så det er slet ikke i samme markeds segment dspPIC er,
som en fuldendt DSP.

    eksemplerne er f.eks. motorstyringer, og diverse sensor interfaces, som
med enkelte dele fra en DSP kan gøre at en mindre MPU kan klare opgaven,
så længe den kan lave disse få simple DSP funktioner.

--
VH
Lars Molnit

Du kan købe DSP'er ned til 75,- - 100,-. Klart hvis du så skal lave
1000 unit af et eller andet er det jo mange penge i forhold til en
PIC, men samtidigt falder prisen på DSP'en også. Så jeg vil stadigt
bruge en DSP til de op gaver hvor den er bedst, en PIC der hvor den
passer og en "rigtig" processor der hvor den passer ind.
Til et lille MP3 projekt købte jeg en enkelt DSP for 85,- og det er da
ikke alverden.

Re: Beregning af "delay loop" på 8088

    Nø, men der ville en dsPIC ikke kunne klare opgaven heller :) men en
dsPIC, til 10-30Kr... er velegnet i følere osv. da de tit ikke kræver
den vilde signal behandling, men kan forbedres enormt med en lille smule
dsp funktionalitet, frem for en ren MPU :) Men det er ikke til
privatbrug, med 1-5 stks. test boards :)

--
VH
Lars Molnit