Beregning af antal Lysdioder

Nogen der har erfaring?

Vi har et soveværelse med 3x40 Watt kerte pærer.

Det er for lidt.

Ny da vi bygger lidt om, har jeg designet en speciel lampe.

Den er rund og 1,5 Meter i diameter.
planen var at montere ca. 15 10 eller 20 watts halogen pærer rundt i kanten.

Men tænker nu på at bruge leds. 6 mm

Men hvordan skal de kombineres i farverne for at give et rimeligt naturligt
lys (ikke for koldt)
Og hvor mange skal der til???

Ved godt at spredningen ikke er så stor.. Men hvis man ser bort fra det..

Hilsen jan'

Re: Beregning af antal Lysdioder

du skal købe warm white lysdioder. den bliver 471cm i omkreds hvis jeg har
husket formlen rigtigt. r x 2 x pi. hvis du monterer en diode for hver 2 cm
skal du bruge 235 dioder. hvis vi antager at de hver har et spændingsfald på
3.6V og bruger 30mA så får du 25.4W det er fint til hygge belysning. led er
lidt mere effektivt end halogen.

Jacob

Re: Beregning af antal Lysdioder
kanten.

5mm er en standard størrelse, og nok nemmere at få fat på til en
overkommelig pris!

naturligt

Som allerede anbefalet er den nemmeste løsning nok at købe "warm-white"
lysdioder, f.eks;
http://www.dotlight.de/shop/product_info.php/cPath/217_1_23/products_id/501
Link til forside: http://www.dotlight.de

Jeg har selv købt en for at se den i aktion, og farven er som den fra en
glødepære, rigtig lækker!
Prisen er selvfølgelig halv-pebret hvis du skal købe et par hundrede som
Jacob foreslår...

Samme shop har sæt med 50 lysdioer (og modstande) til ca. 75 kr, de har både
røde, blå og grønne til den pris! - De har også low-price lysdioder til 16
eurocent/stk (8 euro for 50) - også hvide!

Så du kan jo enten kombinere nogle rød-grøn-blå, og lave en regulerbar lampe
så du helt selv kan bestemme farven! - Eller du kan f.eks. kombinere
hvid-gul eller hvid-grøn-rød for at opnå en varmere farve...

Evt. kan du prøve at søge på ebay.de eller ebay.co.uk for at se om du kan
finde nogen billige warm-whites! - Husk at lysdioder nærmest kan lyse for
evigt, så du kommer sandsynligvis ikke til at skifte nogen af dem foreløbigt
;)

Brian

Re: Beregning af antal Lysdioder

Den antagelse er ikke helt rigtig når vi taler om warm-white LED.
Jeg har undersøgt mange warm-white LED´s i forbindelse med et projekt og der
er utrolig stor forskel på levetiden. Til mit projekt var levetiden en af de
afgørende faktorer.

De dyre typer fra Luxeon her en levetid på 100.000 timer (11,6 år).
De billige warm-white LED´s, f.eks. NSPL510S fra NICHIA CORPORATION, har kun
en levetid på 2.000 timer (1/4 år). Til sammenligning havde den glødepærer
jeg skulle erstatte en levetid på 15.000 timer, det ville således være en
rigtig dårlig ide at erstatte den med en billig warm-white LED.

Re: Beregning af antal Lysdioder
der
de
kun

Æv, ja det havde jeg ikke lige tænkt på, jeg er vant til at lysdioder har
mindst 50.000 timer...
Men; hvis OP beslutter sig for at bruge Luxeons så får han både stor
spredning, og stor lysstyrke, og åbenbart også lang levetid! :)

Men det er da helt klart værd at undersøge inden man køber noget!

Brian

Re: Beregning af antal Lysdioder

De nicia lysdioder jeg har brugt gennem tiderne holder da fint. Men nu er
det heller ikke warm white jeg plejer at bruge. det er deres mere "normale"
hvide.

Re: Beregning af antal Lysdioder

Se det er nok det der gør forskellen.
"warm white" er en forholdsvis ny teknologi, og der er endnu ikke særlig
mange, der producere dem.

En levetid på kun 2.000 timer på deres NSPL510S er så dårlig at jeg trode at
der var en fejl i databladet.
En forespørgsel direkte til producenten viste dog at det *ikke* er en fejl.
Deres warm white LED´s er simpelthen ikke bedre (endnu?) .

Site Timeline