Beregne tværsnittet på en ledning med en given tykkelse

Er der nogen af jer der lige kan formlen i hovedet for beregning af
tværsnittet på en ledning af en given tykkelse...

Jeg skal bruge tværsnittet på en ledning med ø4mm og en med ø2mm...

På forhånd tak,
Morten Trab

Re: Beregne tværsnittet på en ledning med en given tykkelse

Ja, men jeg er doven og henviser til miscel.
http://www.miscel.dk/MiscEl/miscel.html

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: Beregne tværsnittet på en ledning med en given tykkelse

Det er ikke entydigt. Det afhænger af hvordan ledningen er placeret. Om
enkelt leder eller flere sammen, omgivelsestemperatur osv.

Mvh.  Jørgen

--
http://www.aktiveforbrugere.dk /

Re: Beregne tværsnittet på en ledning med en given tykkelse

Sikke noget vrøvl, tværsnittet er fuldkommen entydigt, men hvor meget
strøm der kan sendes igennem ledningen er afhængig af de faktorer du nævner.
I MiscEl har jeg lagt normen ind for hvor meget strøm et kabel kan bære,
men ikke kompensation for afkøling og mange kabler sammen.

Re: Beregne tværsnittet på en ledning med en given tykkelse

Det må vel være en cirkels areal, forudsat at dine ledninger er runde.
Areal = pi gange radius i anden.
ø4 giver radius 2. Areal er da pi x 2 x 2 = ca. 12 mm2
ø2 giver radius ca. 3 mm2

venligst
tomov

Re: Beregne tværsnittet på en ledning med en given tykkelse

Kan man mon være heldig at finde en netshop der har sådanne ledninger
i metermål?? El-Supply har dem tilsyneladende ikke...

Mvh. Morten

Re: Beregne tværsnittet på en ledning med en given tykkelse
Hej Morten

Prøv en autoudstyrsforretning, 12mm2 ledning bruges ikke i
almindelig elektronik sammenhæng, men til startkabler og
den slags.

Re: Beregne tværsnittet på en ledning med en given tykkelse

Hvis du kan nøjes med under 3m så har Harald nyborg 3 meter startkabler i 16mm2
til kr. 129,-
og 3,5 meter i 25mm2 til kr.169,-
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr87%10&n10%&KundeID =

16mm2 er af en eller anden grund ikke online men med i deres trykte katalog.

http://www.carsound.dk/kategori.asp?id72%9&pk72%0
10mm" til 40 kr pr. meter eller 25mm2 til 70 kr pr. meter :-)

Jan Rasmussen

Re: Beregne tværsnittet på en ledning med en given tykkelse

Jo der var de sku.

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr84%39&grp60%&n60%100

De nosser lidt rundt i kvadrat og mm :-)

med det er 16 eller 25mm²

Jan Rasmussen

Re: Beregne tværsnittet på en ledning med en given tykkelse
16mm2 til kr. 129,-

Hvis 3m ikke er nok så har biltema 6m rød 16mm2 til 199,-
men ikke sort ! doh,,

http://www.biltema.dk/archive/documents/catalog/dk/bil_118.pdf side 37
alm. kabelsko til 16mm2 side 27, 10 stk kr. 20,-

Jan Rasmussen

Re: Beregne tværsnittet på en ledning med en given tykkelse

Danke :)
Farven er for mig underordnet, skal bare have trukket et kabel fra
generatoren på min '88 Transporter om til et nyt forbrugsbatteri omme
ved forsæderne, og regner med at smide et flet-stelkabel fra - polen
til karossen...

Mvh. Morten

Re: Beregne tværsnittet på en ledning med en given tyk kelse

Smid det endelig ikke - skru det ordentlig fast med en ordenlig
stelforbindelse - hele vejen igennem karossen - altså det der med at smide
om sig med tingene - bvadr.

Re: Beregne tværsnittet på en ledning med en given tykkelse
On Sat, 25 Aug 2007 13:36:42 +0200, "Karsten H. \(7870\)"

*LOL*

Selvfølgeligt skal det laves ordentligt...Når nu resten af bilen er
lavet ordentligt skal det her selvfølgeligt også :D

Mvh. Morten

Re: Beregne tværsnittet på en ledning med en given tyk kelse

Ja, hvis den ikke også blot er kastet sammen med alle stumperne smidt efter
sig - lige som opfattelsen af Philips radioer i gamle dage. De så netop ud
som man havde stillet chassiset oversmurt med lim og så kastet alle
stumperne hen mod det, og der, hvor stumperne så sad fast, loddede man
stumperne sammen til en radio.:-)
Karsten H. (7870)
Re: Beregne tværsnittet på en ledning med en given tykkelse

Direkte fra generatoren til batteriet, unden om noget lade elektronik
og et batteri ved forsædet, lyder i mine øre ikke sundt.

er der ikke fare for overopladning og 'outgassing' ?

Jan Rasmussen

Re: Beregne tværsnittet på en ledning med en given tykkelse

Ladelektronikken sidder i generatoren.

Batteri under forsædet er brugt i mange varevogne.

Re: Beregne tværsnittet på en ledning med en given tykkelse

Og under bagsædet i mange personbiler.

/Hauge

Re: Beregne tværsnittet på en ledning med en given tyk kelse

Bl.a. i BMW. Samtidig sidder en relativt stor kontaktpol direkte fra
batteriet, så man kan lade eller jumpe fra det punkt uden at skulle rive
møbleringen ud.
Karsten H. (7870)
Re: Beregne tværsnittet på en ledning med en given tykkelse

Det eneste "elektronik" der kommer imellem er et skille relæ der
aktiveres af D+ på generatoren, dvs. batteriet oppe foran kobles først
ind i kredsløbet når motoren kører.

Overopladning skulle generatoren selv klare, det klarer den jo fint
nok med startbatteriet som i alle andre biler :)

Mht. gas, det skal jo selvfølgeligt være et lukket, vedligeholdelses
frit batteri der skal bruges :)

Mvh. Morten

Re: Beregne tværsnittet på en ledning med en given tykkelse

Jeg ville bare lige sikre mig at du hade styr på tingerne,,, :-)
jeg har ikke meget forstand på biler.

Men hvorfor ikke bare køre det parallelt med start batteriet ?

Jan Rasmussen

Site Timeline