Beregne størrelse på modstand til lysdiode

Hvordan kan jeg beregne størrelsen på en modstand der skal sættes på
41 lysdioder som er sat til en 12 - 14v strømkilde??

De dioder jeg har tænkt mig at bruge skal have en modstand på 430 Ohm
for ikke at futte af ved 12  volt...

Mvh. Morten

Re: Beregne størrelse på modstand til lysdiode

Det kommer an på hvordan du vil lave det. Hvis du vil have en modstand
per dioder skal du regne: (13V-dioder_sp_flad)/20mA
Man kan også bare bruge en modstand af samme størrelse(ohm) som ovenfor,
men den skal kunne klarer effekten afsat, og hvis en dioder går holder
de alle op med at lyse.
Du kan også sætte flere dioder i serie så: Antal_diode * dioder_sp_flad
< 12v-1v. Så bruger du samme ligning som før nu er dioder_sp_flad bare
Antal_Dioder større.

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: Beregne størrelse på modstand til lysdiode

En pr. diode har jeg sådanset nu, 430 Ohm pr. diode..

Havde en ide om at ville regne på bl.a. i flere serier, f.eks. 10 stk
pr. serie samt i en enkelt serie af 41 dioder...

Hvad er dioder_sp_flad??

Mvh. Morten

Re: Beregne størrelse på modstand til lysdiode

Diode spændingsfald (det gik lidt hurtigt), det må være 3.4 V hvis der
er 430ohm på 12V. Er det nogle særlige dioder?
--
Hilsen Mikkel Lund
Re: Beregne størrelse på modstand til lysdiode

Røde, 7000 mcd, det er faktisk alt hvad jeg ved om dem lige pt...

Mvh. Morten

Re: Beregne størrelse på modstand til lysdiode

En diode skal bruge en minimums-spænding for at lyse, ved røde er det typisk
2-2,5V... Hvis det er "mode-rigtige" blå lysdioder du har så skal de bruge
noget i nærheden af 3,5-4,5V pr. lysdiode!

Hvis du har 12V (husk i en bil er der noget mere 14-15V faktisk) og vi går
ud fra dine lysdioder bruger 20mA med den givne modstand så har du et
spændingsfald på 430 ohm * 0,02 Ampere = 8,6V over modstanden, dvs. der er
3,4V over lysdioden... Jeg gætter på de er blå!(?)

Lad os nu bare antage at dine lysdioder skal bruge 3,5V 20mA, ved 12V kan du
så maksimum sætte 3 lysdioder i serie...
3*3,5V = 10,5V. Du skal så have en modstand med et spændingsfald på 12-10,5
= 1,5V over den. Der skal gå 20mA igennem den... Ohms lov, U=R*I => U/I=R

1,5V / 0,02A = 75 ohm.

Brian

Re: Beregne størrelse på modstand til lysdiode

Og til Brian.
Jeg ville ikke nøjes med 75 ohm ved anvendelse i en bil. (bil = ca.14 v.)

Erling

Re: Beregne størrelse på modstand til lysdiode

Det ville jeg heller ikke! ;)
Jeg ville nok finde nogen data på lysdioden, bare spændingsfald over den
ville jo sådan set gøre underværker...

Brian

Re: Beregne størrelse på modstand til lysdiode

Er det ikke 20 mA, der er universalsvaret? Man må blot regne med, at
lysintensiten er forskellig ved de forskellige farver.
Karsten H. (7870)
Re: Beregne størrelse på modstand til lysdiode

Nej Lysdioder er forskellige. Jeg har f.x. nogle, der er bygget til
1.5Amp, så man kan ikke sige at 20mA er "universalsvar"

Bo //

Re: Beregne størrelse på modstand til lysdiode

Og er det 20 ma dioder, ville jeg helt sikkert ikke gå over, men snarere
sigte efter 15 ma.

Erling

Re: Beregne størrelse på modstand til lysdiode

I forbindelse med hvad ?

Blå/hvide lysdioder med 20mA strøm gætter jeg på ?

Re: Beregne størrelse på modstand til lysdiode
On Fri, 02 Feb 2007 17:46:43 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"

Er ved at konstruere et 3. bremselys..

Røde, 7000 mcd, det er faktisk alt hvad jeg ved om dem lige pt...

Mvh. Morten

Re: Beregne størrelse på modstand til lysdiode

Okay, en udefinerbar spænding mellem 10 og 14,5 volt.

Hvor har du dem fra ?

Konstantstrømgenerator (se min private hjemmeside) kan være det du
mangler, men så skal du maks have 4 dioder i serie på hver streng og det
giver dig i omegnen af 10 konstantstrømsgeneratorer......

Re: Beregne størrelse på modstand til lysdiode
On Fri, 02 Feb 2007 21:52:33 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"

Dvs. hvis jeg køber en flok LM317 og får dem begrænset til f.eks. 20mA
(skal lige have fat i ham jeg har dem fra, så jeg kan få lidt mere
info om dem) og sætter, lad os sige 3 dioder i serie på 13 LM'ere og 2
på den sidste LM, vil det så give samme lysstyrke i alle 41 dioder??

Mvh. Morten

Re: Beregne størrelse på modstand til lysdiode

Jeps.

Re: Beregne størrelse på modstand til lysdiode

-så lad være med at gøre det mere kompliceret end nødvendigt. Om der
løber 15 eller 20mA, kan man ikke se den store forskel. Jeg har skiftet
sådan en fætter i min bil, og der sidder de i grupper med 4 dioder og en
  2.7Ohms modstand.

Bo //

Re: Beregne størrelse på modstand til lysdiode

Det lyder fornuftigt, - men er det ikke 27 ohm i stedet?

Erling

Re: Beregne størrelse på modstand til lysdiode

Nej, når mit ohmmeter og ringene på modstandene begge siger 2.7, så er
det 2.7. Dioderne er dem der bruge i mange folkevogne, men jeg kender
ikke strømmen

Site Timeline