Beregne formodstande til LED, eller måske noget ic til styring ?

Jeg skal have nogle hvide 10mm lysdioder tilsluttet i bilen.
Jeg regner med 13,5 volt i nedenstående.

Data på lysdioderne er.:
      Item  Condtitions Min. Typ. Max.. Unit
      Forward Voltage VF If10%0mA 3.00 3.40 3.80 V
      Reverse Current IR VR=5V / / 10 uA
      Dominant Wavelength / IF10%0mA / / / nm
      Luminous Intensity IV IF10%0mA / 280,000 / mcd
      50% Power Angle  / IF10%0mA / 40°  / degree

Spørgsmålet er om jeg skal sætte en 100 ohm modstand i serie med hver diode
eller sætte 3 dioder i serie med en 33 ohm modstand, hvis jeg husker min
ohm's lov korrekt så afsætter jeg ca. 1 watt i modstanden med 1 diode og kun
0,33 watt hvis jeg har 3 dioder i serie ?

Eller skal jeg gå "hardcore" og finde en ic som kan drive dem ?. Jeg mener
at have læst at man kan drive dem med lidt højere strøm i pulser på den måde
?
Og sådan en ic kan vel også kompensere for variationer i
forsyningspændingen.

Alle inputs er meget velkomne.

På forhånd tak.

Brian :ø)

Re: Beregne formodstande til LED, eller måske noget ic til styring ?

Jeg har tidligere erstattet noget loftslys i en bil
med lysdioder.(Pinolpære sprang hele tiden og var ikke til at skaffe) Jeg
satte 4 stk. i serie og direkte på 12V.
Det kørte udmærket.
Hvis det virker med dine dioder og du skal have mere end 4 kan du jo køre
dem 4+4+4 o.s.v.

--
MVH.
Finni

Re: Beregne formodstande til LED, eller måske noget ic til styring ?

Hvad begrænser så strømmer? Hvad med levetiden på dioderne?

PS: Er det bevist du skriver "kørte" i datid ;o)

Re: Beregne formodstande til LED, eller måske noget ic til styring ?

Spændingen

4x3,4 volt = 13,2 volt

4x3,8 volt (hvilket er maksimalt for dioderne) = 15,2 volt - eller over
den nominelle generatorspændigen.

Re: Beregne formodstande til LED, eller måske n oget ic til styring ?

Jeg tror ikke jeg vill løbe an på at strømmen i en bil, bliver forsynet
fra noget DC.
Batteriet er - men så er der tænding, og gud ved hvor mange relæer, og
et hav af andet udstyr, der lægger en masse oveni. Og det kan være
fatalt for lysdioder..

Enten en konstantstrømsgenerator, eller en modstand.

Birger

Re: Beregne formodstande til LED, eller måske noget ic til styring ?

og hvad bliver strømmen så når spændingen på akkumulatoren er 14 volt og der
ikke er nogen seriemodstand? Tja, i teorien uendelig høj.

Ja og lad os så beregne strømmen ved minimum Forward Voltage, som er 3 volt.
Akkumulatorspændingen kan fint være 14V i en bil.
Der er ingen formodstand, men det er noget "rod" at regne med modstande på 0
ohm, da det giver uendelig store strømme, så da os sætte den til 0,01 Ohm

14 - (4 x 3) / 0,01 = 200 ampere

Det tror jeg ikke dioderne holder til ret længe, derfor indskyder man
*altid* en seriemodstand ;o)

Re: Beregne formodstande til LED, eller måske noget ic til styring ?

Undskyld mig, men det var dog fanden til regnestykke.

Jeg får 14 - (4 x 3) / 0,01 = -1186, så du mener jo nok noget andet end
du skriver.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Det er ikke så ledt at lave brødstreger pr. mail, men / er en brødstreg.
Jeg kan også skrive det således, hvis det hjælper på forståelsen

(14 - (4 x 3))/ / 0,01 = 200 ampere

Re: Beregne formodstande til LED, eller måske noget ic til styring ?

Du mener sikkert
(14-(4*3))/0,0120%0

Men regnestykket passer bare ikke med de virkelige forhold. Som Klaus
skrev, vil spændingen over lysdioderne være større, og mon ikke også
ledningsmodstanden er større end 0,01 ohm.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Hvilken strøm løber der så I dioderne da?

Re: Beregne formodstande til LED, eller måske noget ic til styring ?

Har vi de fornødne data for lysdioderne?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Jeg fandt:

 >       Item  Condtitions Min. Typ. Max.. Unit
 >       Forward Voltage VF If10%0mA 3.00 3.40 3.80 V

Der er tale om spændingsfald ved en strøm på 100 mA hvor man ikke kan
afgøre på forhånd om spændingsfaldet er 3,0 V eller 3,8 V over den
enkelte lysdiode (fabrikationstolerance).

Vi har brug for at kende strøm/spændingskarakteristikken for denne type
lysdiode før spørgsmålet kan besvares. Hvis forsyningsspændingen er 15 V
  over fire lysdioder i serie (her ikke regnet med spændingsfald i
forsyningsledninger), vil spændingsfaldet i gennemsnit være 3,75 V pr.
lysdiode (i praksis kan der være forskelle pga. fabrikationstolerancer).

Strømmen vil være lidt højere end 100 mA; den nøjagtige værdi afhænger
af de konkrete lysdioders data, herunder
strøm/spændingskarakteristikken. Den kan i praksis godt være relativt
flad i det aktuelle område sådan at strømmen stiger en del med øget
spændingsfald (måske til 200 mA, men altså ikke til 200 A), så i praksis
vil man foretrække det sikre at begrænse strømmen f. eks. med en
formodstand.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Netop min pointe. Man aner ikke hvilken strøm der løber gennem dioderne, når
man ikke har en formodstand, for der er intet til at begrænse strømmen.
Mit regne eksempel med en uendelig stor strøm er naturligvis teoretisk, men
man kan være sikker på at strømmen bliver for stor uden formodstand og at
levetiden begrænses væsentligt.

Re: Beregne formodstande til LED, eller måske noget ic til styring ?

Strømmen begrænses stadig af lysdioderne, men den kan blive større end
de kan tåle.

Dit regneeksempel var det rene ævl.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

og der er ingen der ved hvor stor strømmen bliver når der ikke er en
modstand til at begrænse den.

Det er din mening.
Det illustrere fint problemstillingen, og du har endnu ikke været i stand
til at redegøre for *HVAD* strømmen bliver gennem dioderne bliver når man er
en fusker, der bare knalder 4 dioder direkte på en bilakkumulator uden
seriemodstand. Det ville også være fint, hvis du lige redegjorde for
levetiden på dioderne ved det stunt.

Re: Beregne formodstande til LED, eller måske noget ic til styring ?

Hvis du skaffer mig de fornødne data for lysdioderne, skal jeg gerne
gøre det. Jeg har fortalt hvilke data der mangler.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Og det skulle så give 800 watt i hver lysdiode, hvilket begrænser
levetiden væsentligt. LED'er har IKKE uendelig stejl kurve, og det vil
brgrænse strømmen. Men den vil være stærkt afhængig af produktions
variationer og temperatur. Derfor indskyder man en modstand til at jævne
det ud med. Eller endnu bedre: en egentlig regulator.

Bo //

Re: Beregne formodstande til LED, eller måske noget ic til styring ?

Nej.

Det smarte er netop at dioderne ved en højere strøm gennem sig får en
højere spænding over sig. De dioder som Brian har tænkt sig at bruge kan
holde til 3,8 volt.

Akkumulatorspændingen kan ikke være over 13,8 volt, men generatoren kan
forsøge at give mere. Sjældent over 15 volt (for så er det ikke kun
dioder, men også alle pærer der springer lystigt) og dermed at der maser
af plads (3,8x415%,2).

Men ud over det vilel jeg nu også bruge formodstande.

Re: Beregne formodstande til LED, eller måske noget ic til styring ?

Jo

Vrøvl, at VF ligger mellem 3.00 3.40 3.80 V betyder ikke "kan holde til 3,8
volt".

Overspænding og pærer med alt for kort levetid er netop problemet i mange
biler, og sikkert også årsagen til at Brian istedet prugte dioder.

Pyha, så er der da noget vi er enige om.

Re: Beregne formodstande til LED, eller måske noget ic til styring ?

Når jeg skriver i datid er det fordi jeg kørte med dioderne et halvt års tid
og derefter solgte bilen. Da lyste de stadig tilfredsstillende.
Til orientering en Hyundai H1 varevogn med diselmotor.

--
MVH.
Finni

Site Timeline