Beosound 9000: Spindel strejfer CDerne

Hej!

Jeg har et Beosound 9000 p=E5 arbejdsbordet. N=E5r man skifter fra =E9n CD til en anden, strejfer spindelen undersiden af CDerne, n=E5r sl=E6den k=F8rer hen til den =F8nskede CD. Apparatet fungerer ellers OK, men denne adf=E6rd afgiver en tr=E6ls st=F8j, og er nok heller ikke s=E5 god for CDerne.

Jeg har fors=F8gt alle indstillinger p=E5 bagsiden, hvor man med to skruer indstiller sl=E6den til forskellige monteringspositioner. Det kan godt lade sig g=F8re at indstille disse skruer s=E5ledes at spindelen ikke l=E6ngere rammer CDerne, men s=E5 ligger CDen til geng=E6ld s=E5 dybt nede, at kanten skraber p=E5 ved afspilning - og dette er en endnu v=E6rre st=F8j...

Jeg har servicemanualen til MKIII, men dette er en MKI eller MKII. De eksploderede tegninger har jeg stirret en del p=E5, uden dog at blive meget klogere.

Er der nogle der har et godt tip til dette problem?

// Morten

Reply to
dzr

"dzr" skrev

Jeg har et Beosound 9000 på arbejdsbordet. Når man skifter fra én CD til en anden, strejfer spindelen undersiden af CDerne, når slæden kører hen til den ønskede CD. Apparatet fungerer ellers OK, men denne adfærd afgiver en træls støj, og er nok heller ikke så god for CDerne.

Jeg har forsøgt alle indstillinger på bagsiden, hvor man med to skruer indstiller slæden til forskellige monteringspositioner. Det kan godt lade sig gøre at indstille disse skruer således at spindelen ikke længere rammer CDerne, men så ligger CDen til gengæld så dybt nede, at kanten skraber på ved afspilning - og dette er en endnu værre støj...

Nu har jeg aldrig rodet med en 9000, men en del af B&Oerne har det med at ældes i ophænget, naturligvis fordi de får lov at leve længe nok til at ældes.

Det var tilfældet med tangentialpladespillerne, hvor det var fjederstålet der sank med tiden. Løsningen var justering af ophænget.

Men også gummi ophænget i nogle af CDafspillerne, kunne langsomt mørne så værket kom til at hænge forkert. Løsningen var ofte nye gummi "dimser"

Andre gange kunne problemet løses ved et kitsæt fra B&O der bestod af en selvklæbende skive der blev klistret på spindeltalerkenen. Kitsættet var oprindelig en løsning på problemet med at CDproducenterne begyndte at lave centeret i CDen lidt tyndere end resten af disken.

Er man fingernem kan man selv skære en selvklæbende skive.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn