Beosound 9000: Spindel strejfer CDerne

Hej!

Jeg har et Beosound 9000 pE5% arbejdsbordet. NE5%r man skifter fra E9%n CD
til en anden, strejfer spindelen undersiden af CDerne, nE5%r slE6%den
kF8%rer hen til den F8%nskede CD.
Apparatet fungerer ellers OK, men denne adfE6%rd afgiver en trE6%ls stF8%j,
og er nok heller ikke sE5% god for CDerne.

Jeg har forsF8%gt alle indstillinger pE5% bagsiden, hvor man med to skruer
indstiller slE6%den til forskellige monteringspositioner.
Det kan godt lade sig gF8%re at indstille disse skruer sE5%ledes at
spindelen ikke lE6%ngere rammer CDerne, men sE5% ligger CDen til gengE6%ld
sE5% dybt nede, at kanten skraber pE5% ved afspilning - og dette er en
endnu vE6%rre stF8%j...

Jeg har servicemanualen til MKIII, men dette er en MKI eller MKII.
De eksploderede tegninger har jeg stirret en del pE5%, uden dog at blive
meget klogere.

Er der nogle der har et godt tip til dette problem?

// Morten

Re: Beosound 9000: Spindel strejfer CDerne

Jeg har et Beosound 9000 på arbejdsbordet. Når man skifter fra én CD
til en anden, strejfer spindelen undersiden af CDerne, når slæden
kører hen til den ønskede CD.
Apparatet fungerer ellers OK, men denne adfærd afgiver en træls støj,
og er nok heller ikke så god for CDerne.

Jeg har forsøgt alle indstillinger på bagsiden, hvor man med to skruer
indstiller slæden til forskellige monteringspositioner.
Det kan godt lade sig gøre at indstille disse skruer således at
spindelen ikke længere rammer CDerne, men så ligger CDen til gengæld
så dybt nede, at kanten skraber på ved afspilning - og dette er en
endnu værre støj...

Nu har jeg aldrig rodet med en 9000, men en del af B&Oerne har det med at
ældes i ophænget, naturligvis fordi de får lov at leve længe nok til at
ældes.

Det var tilfældet med tangentialpladespillerne, hvor det var fjederstålet
der sank med tiden.
Løsningen var justering af ophænget.

Men også gummi ophænget i nogle af CDafspillerne, kunne langsomt mørne så
værket kom til at hænge forkert.
Løsningen var ofte nye gummi "dimser"

Andre gange kunne problemet løses ved et kitsæt fra B&O der bestod af en
selvklæbende skive der blev klistret på spindeltalerkenen.
Kitsættet var oprindelig en løsning på problemet med at CDproducenterne
begyndte at lave centeret i CDen lidt tyndere end resten af disken.

Er man fingernem kan man selv skære en selvklæbende skive.

Mvh. Uffe Ravn

Site Timeline