Beosound 3000 fejlsøgning

Hej Gruppe,

Jeg mener at et relateret problem har været beskrevet her tidligere, men
prøver alligevel om der skulle være nogen der har oplevet et ligende
symptom.

Det drejer sig om et ældre beosound 3000 der ikke vil komme ud af standby.

- Pinkoden har aldrig været aktiveret - det har intet med det at gøre
- skydedørs automatikken fungerer perfekt
- "load" tasten fungerer
- standby dioden lyser, men intet kan "vække" systemet

jeg blev foreslået at R10 på transformatorprintet kunne være skyldig.
Hvis denne er strøget ville der ikke være så meget liv i systemet som
det er tilfældet.

Jeg har snakket med Hans der havde et lignende problem (jeg ved ikke
præcist om symptomer var de samme). Værkstedet han kontaktede ordinerede
  udskiftning af processorkort: 8 Kb EEPROM, 256k ROM og en H8 - pris
3000.- - det er ikke en løsning der tiltaler mig.

Kan det være en korrupt EEPROM ? Opfører systemet sig som beskrevet hvis
checksummen er dårlig ?

Jeg er desperat efter råd ! Håber nogen kan lede mig på vej,

hilsen
Janus

Re: Beosound 3000 fejlsøgning
Hej

Jeg har den anden med nøjagtig samme fejl, som lige har været indleveret til
en B&O butik, da jeg ikke selv kunne fremskaffe diagram.

Som Janus skrev, skulle de have hele 3000 kr.! Det er for udskiftning af
microprocessor modulet, og en EEPROM. Det lyder da total sindsygt... Han
sagde endda at det var billigt *gg*

Det har også kun taget dem 3 uger at finde fejlen, så de skal nok have deres
timer tjent ind :)

Deres service er nok også landets dårligste... De lover en hel masse, og man
bliver brændt af flere gange i forløbet. Da rep. hastede tænkte jeg at en
B&O butik ville være bedste sted, men det er ihvertfald ikke tilfældet. Tænk
at sådan et dyrt mærke, har så elendig service!

Jeg håber også som Janus, at andre måske kender til denne fejl, og kan give
et par tips.

Venligst
Hans

Re: Beosound 3000 fejlsøgning

Nu har jeg ikke set diagrammet på sådan en tingest, men mon ikke både
skydedørs automatikken og "load" tasten håndteres af microprocessoren. ?
Den må derfor formodes at fungere.
Det er sjældent at en cpu unit er defekt, oftest er det en sensor som laver
kage, sådan vil jeg også tro det er i dette tilfælde.

 Det er ikke sådan at der er en tast som "hænger"  eller ir modtageren
blokerer systemet (det burde den nu ikke kunne)  Hvad med bus-systemet
(Sikkert I2C)  i radioèn,  er der pulser.?

Hvis softwaren er skrevet korrekt, burde en defekt ee-prom vel ikke kunne
låse systemet, men blot køre videre med nogle default værdier.

Hvor i landet bor du ?

mvh
Johnny

Re: Beosound 3000 fejlsøgning
Hej Johnny,

Du har ret i at processoren kører - Jeg hev processor boardet ud,
hvorefter hverken skydedør eller load tast fungerede. Konklusionen må
være at fejlen ligger andetsteds. Busfejl ? Jeg ved desværre ikke meget
om opbygningen af BS3000, endsige har et diagram :-(

Okay, så det synes ikke som strømforsyningen og ej heller som processoren.

Jeg holder til lige nord for kbh.

hilsen

Janus

Re: Beosound 3000 fejlsøgning

Her er noget info omkring service og pinkoder :

http://www.beotech.co.uk/bs3200service.htm

Reagerer den på noget af det ?

Vestjylland :-(

mvh
JBH

Re: Beosound 3000 fejlsøgning
Hmm, nej. Der er kun en service kode, der tillader at man tester
apparatet uden at have den rigtigt PIN. Det har ingen effekt.

Er der nogen, der kan forklare hvordan en Beosound 3000 kommer ud af
standby ?

Jeg vil prøve at låne mig frem til en I2C tester og se om der kommer et
respons på tastetryk. Hvem kan forklare mig hvad der skal ske efter at
processoren har registerert et tastetryk. Hvilket kredsløb aktiveres for
at powere op ? Kan jeg tvinge det igang manuelt ?

Havde Elektor ikke engang en simpel konstruktion på en I2C tester /
monitor ?

hilsen

Janus

Re: Beosound 3000 fejlsøgning

[cut]

Det er enten defekt matrix (taster), nogle døde dioder (kan ikke helt huske
hvor de er), eller defekt clock  (springer instruktioner over i cpu under
opstart) / dårlig rom på cpu board. Jeg kan godt skaffe dig en service
manual, hvis det kan hjælpe dig.

mvh. Casper

Re: Beosound 3000 fejlsøgning
Hej Casper,

Det lyder  rigtigt interessant. Jeg har lige checket matrix'en og den er
iorden - iøvrigt, så responderer anlæget ikke på fjernbetjeningen.

Ville en stuck tast bevirke at man ikke kunne bruge fjernbetjeningen ?

Kan du finde ud af hvilke dioder det var jeg kunne kigge på ?

hilsen

Janus