Beomaster 6500 problem

Har en Beomaster 6500 stående med et problem.

Den vil ikke reagere på fjernbetjeningen. Står i standby og kan tænde på
knapperne i højre og venstre side. Når den tænder viser den Radio og jeg kan
med venstre knap vælge mellem kanal 12 og 13 (somme tider mellem 12, 13 og
14).

Jeg har haft skiftet 8032'eren i den. Ingen ændring. Spændinger fra
strømforsyningen er checket OK. 50/60 firkant kører også sammen med
clock'en. Jeg kan måle signal ind på 8032'eren fra IR remote (så den fanger
altså fjernbetjeningen!)
Fjerner jeg den statiske timer/ram kreds får jeg flere kanaler at vælge
imellem via venstre frontknap, men stadig ingen reaktion når jeg bruger
fjernbetjeningen.
Jeg har haft EEPROM'en ude og i en brænder og læst data ud fra den uden
problemer.

Hvad kan der være galt?

Peter

Re: Beomaster 6500 problem

Kan du ændre option på den ?

mvh
JBH

Re: Beomaster 6500 problem

Option? hvad tænker du på?

Peter

Re: Beomaster 6500 problem

Du kan f.eks slå den indbyggede IR modtager fra (option 0)

Prøv at taste "SOUND"    "1"     "STORE"    "SOUND"  "5"  "STORE"
(Standard option 1.5) på din beolink 1000, mens radioen er i standby.
Display'et i fronten kvitterer med 1.5 eller noget i den stil.

mvh
JBH

Re: Beomaster 6500 problem

Ok, det vidste jeg ikke. Det må jeg prøve. Ud over på IR inputtet kan jeg
ikke måle nogen som helst signaler når fjernbetjeningen aktiveres. Er det
Beolink1000 der ud fra den sekvens udsender en bestemt kode, eller er det
mikroprocessoren der fanger sekvensen og skifter ændre option?

Mit næste gæt er fejl i EEPROM'en. Jeg må finde en og bytte ud med. Hvis
nogen har noget liggende jeg kan få en kopi af er jeg meget interesseret.

Peter

Re: Beomaster 6500 problem

Det er processoren i radioen som registrer sekvensen og stiller sig i den
option som tastes.

EE-prommen fejler næppe noget, men jeg har før set fejl i E-prommen i en
BM4500 men så vil radioen virke"DØD"pga. fejl i programafviklingen.
Nogle lidt ældre B&0 radioer gik i baglås (og skrev "code" i display'et)
hvis backup batteriet svigtede eller blev kortsluttet. Jeg kan ikke huske om
man stadigvæk kunne betjene apparatet direkte.Hvis backup batteriet er ok
(ca 3 Volt)  skal der tastes en 4 cifret kode mens radioen er i std.by
Derefter skal strømmen helt tages af  i 10 sekunder (sluk og tænd på
stikkontakten.) men jeg er ikke sikker på det også gælder BM6500. Jeg kan
ikke huske koden men kan finde den hvis det bliver nødvendig.

mvh
JBH

Re: Beomaster 6500 problem

I mit tilfælde er batteriet pillet ud af radioen! en eller anden har
simpelthen fjernet det engang, spørg mig ikke hvorfor. Men de 3V batteriet
leverer får radioen fra netorsyningen direkte på samme ben til NVRAM/TIMER
kredsen
Så jeg konkluderede at selvom batteriet mangler så har den kørt før uden
batteri (går jeg da ud fra!) så bruges batteriet nok kun til timer og
program indstillinger.

Du må meget gerne finde den kode (såfremt den skal bruges i 6500).

Peter

Re: Beomaster 6500 problem

Jeg prøvede den option 1.5 og det ville den overhoved ikke være med til.
Ingen reaktion overhoved.

Peter

Re: Beomaster 6500 problem

Det lyder underligt, Du foretager tastningen rimeligt hurtigt ?  Hvis du
tænder radio'en manuelt på fronten, spiller den så eller indikerer den bare
at den er tændt ?

mvh
JBH

Re: Beomaster 6500 problem
Jeg prøved et par gange. Et tryk i sekundet vil jeg tro jeg gjorde.

Den tænder og går til radio kanal 12. De kanaler er der ikke kodet noget ind
på, jeg kan ikke huske om der er kodet noget ind på den kanal eller ej, men
er ret sikker på der er "hul igennem", dvs. sus.

I princippet kan jeg jo ikke vide om det signal jeg kan måle på IR input på
8032'eren er rigtigt. Jeg kan bare se den kører et en række bit ind men om
de er rigtige eller forkerte ved jeg ikke. Dvs. kunne det være noget i
modtageren der går ind og ændrer periodetid e.l. på signalet? det havde
været rart med en eller anden reference man kunne måle ud fra og se at
Volume Up laver det bitmønstre og CD laver det osv.

Peter

Re: Beomaster 6500 problem

Hmm. Den Beolink 1000 du bruger, er naturligvis ok  ?

Jeg kan godt finde et nyt CPU modul og sende, men jeg er ikke sikker på
fejlen ikke ligger et andet sted.

mvh
JBH

Re: Beomaster 6500 problem
Det plejer den i hvertfald! ;-)

Heller ikke jeg. Jeg skal lige se hvad jeg kan finde ud af i dag, msåke kan
jeg også støve det modul op et sted. Ellers vender jeg lige tilbage til dig.
Tak!

Peter

Re: Beomaster 6500 problem

Fejlen er fundet. Det hjalp _betydeligt_ at sætte batteri på CPU boardet.
Der må simpelthen ha ligget noget garbage i den RAM kreds der har blokeret
kredsen fuldstændig ved opstart.
Det jeg så ikke fatter er, at radioen så vidt vides har kørt uden batteri.
Og hvem piller et batteri ud uden at sætte et nyt i!

JBH: tak for hjælpen. Det gav i hvertfald lidt erfaring med den Beomaster
6500.

Peter

Site Timeline