Beomaster 5500 overophedning af udgangstransistorer

Jeg har en Beomaster 5500 som bliver overophedet efter nogen tids
drift (ca BD% time).

Ved adskillelse er det konstateret at blE6%servingen kan stF8%de pE5%
blE6%serhuset.
Er der nogen der ved under hvilke omstE6%ndigheder blE6%seren skal kF8%re
(skal den kF8%re konstant eller er der en termostatstyring)?

Jeg har lagt et par billeder Beomasteren pE5%

http://surl.dk/3j1/ oversigt
http://surl.dk/3j2/ blE6%ser
http://surl.dk/3j3/ udgangstransistorer

Med venlig hilsen

Gitte Bager

Re: Beomaster 5500 overophedning af udgangstransistorer

Hej

Jeg har en Beomaster 5500 som bliver overophedet efter nogen tids
drift (ca ½ time).

Ved adskillelse er det konstateret at blæservingen kan støde på
blæserhuset.
Er der nogen der ved under hvilke omstændigheder blæseren skal køre
(skal den køre konstant eller er der en termostatstyring)?

Blæseren kører ved kraftig belastning, hastighedeen tilpasses temperaturen.
Det er ofte trimmepotentiometrene til at justere tomgangsstrømmen i
udgangstransistorerne som svigter.

mvh
JBH

Re: Beomaster 5500 overophedning af udgangstransistorer

Tjek lige om der er ripple på forsyningsspændingen til volumen IC'en.

Mine noter om sigerfars 5500:
Bagerens Beomaster 5500 havde sveden to modstande af, dem til at fange
HF på udgangen og så blev den hel... varm.
155kHz på udgangstransistorene - afsatte ca 25 watt i hver kanal !
Smålytter til +/- 12 volt der fejlede, udskiftning og alt var godt igen.

Ovenstående er hvad jeg noterede under reperation. Så tjek lige C8 og
C9, de sider ovre til højre bagerst ved kølepladen.

NTC modstand på kølepladen svjh.

Jeg har et diagram, hvis det kan hjælpe.

Re: Beomaster 5500 overophedning af udgangstransistorer

 - Og om der er god termisk kontakt mellem kølepladen og trnasistoren til
kompensering for 2nd. breakdown ( "varme-regulering af tomgang" )

 - Se vores nye hjemmeside på www.sound2vision.dk

Re: Beomaster 5500 overophedning af udgangstransistorer
re
rselstegn -

Tak for alle svarene alle sammen!
ForelF8%big har jeg renset trimpotmetrene med kontaktrens og justeret
blE6%seren sE5% den ikke skraber pE5%. Beomasteren har vE6%ret "testkF8%rt" =
hele
formiddagen, med godt resultat :-).  Dermed ser det ud som om det er
dem som er synderne.
De F8%vrige ting (check af C8/C9, ripple spE6%nding mv, tjekker jeg ogsE5%.

Er der i F8%vrigt nogen der ved hvad spE6%ndingsfaldet  over
seriemodstandene til udgangstransistorerne skal vE6%re ved tomgang? For
at kunne bestemme strF8%mmen ud gennem transistorerne?
(HF8%jeffektmodstand (grE5%) ved udgangstransistorerne , se http://surl.dk/3 =
j9/
)

Mvh
Gitte

Re: Beomaster 5500 overophedning af udgangstransistorer

Pas - diagrammet siger at der på colector på TR 209 skal være -1,1 volt,
hvilket trimmes med R226.

Skal du bruge diagrammet, mailer du bare, min adresse er at finde på en
af de 2 hjemmesiderjeg linker til i min signatur.....

Re: Beomaster 5500 overophedning af udgangstransistorer
jeg ville godt nok skifte trimpots'ene og C8 / C9...
på nogle ældre B&O fjernsynsmodeller falder nogle af trimpots'ene simpelthen
fra hinanden... jeg ved ikke om det er samme type, men det er der da risiko
for...

Rasmus

Re: Beomaster 5500 overophedning af udgangstransistorer

Det plejer vist typisk at være 10-15mV man lægger over dem, sådan helt
generelt for udgangstrin i den størrelsesorden. Svarer til 50-75mA i
hvilestrøm med de 0.22 ohm der sidder, sådan i runde tal. Man kan evt. lytte
sig til den bedste stilling med en 2-300 Hz sinustone, der er ofte et punkt
hvor forvrængningen er mindst. Tror også jeg ville skifte pot'sene som andre
har foreslået, hvilestrømspot er noget skidt at ha' ustabilitet i.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Site Timeline