Beomaster 5500

I forbindelse med anden måling, kom jeg til at måle modstanden mellem plus
og minus på højtalerudgangs-stikket.
I henholdsvis højre og venstre side.

De har ikke samme stel.

Det der undrer mig er, at der er 900 ohm mellem plus og minus i højre kanal
(HT2)
og i venstre er der 2.5 Megaohm mellem plus og minus, også (HT2).

Nogen der kan give et bud på forskellen, ?

Evt kendte fejl i diagrammet, for jeg syntes ikke helt det passer, hvad
angår stel forbindelser.
Eksempelvis er det som om C236 og C436 ikke passer efter diagrammet til det
målte.

Forstærkeren er netop under reparation for en brændt udgang, så jeg vil
nødig sætte det sammen igen hvis der også er fejl på dette print (3)

MVH Hans

Re: Beomaster 5500

 - Typisk for Beomaster 5500 er, at transistorerne's pasta er tørret ud og
krakelleret, så der ikke er ordentlig termisk kontakt til kølepladerne,
hvilket resulterer i termisk run-away.

Mhp. din "mærkelige" måling...:  Højttalerrelæ???

Lars / Viborg

Re: Beomaster 5500
Hej.

Relæet har jeg skiftet da det ikke lavede ordentlig forbindelse. Sommetider
landede det på 100 ohm, andre gange på 10 eller 1Kohm...

Med hensyn til de 900 Ohm mellem plus og minus højre kanal, og 2.5 MOhm
mellem plus og minus venstre kanal, kunne det se ud som om det skal være
sådan. For hvis jeg følger højre kanals print-baner, møder de netop 2
modstande på hver 470 ohm i serie... Parrallelt med så meget andet skal det
nok give de 900....

De 2 kanlaer har jo ikke fælles stel. Hvilket diagrammet IKKE viser :(

Så følger jeg plus og minus fra venstre kanal, disse kan "kun" følges til
højtaler udgangen.... Ihvertfald har de ikke forbindelse til noget der har
indvirkning.

Iøvrigt har jeg løftet alle komponenter og målt dem ok... så jeg ved snart
ikke andet end at prøve og sætte strøm til ....
Det undrer mig bare der er den forskel, i ellers 2 ens udseende trin....
Diagram kan fåes ved mail til snipped-for-privacy@yahoo.dk fjern X

MVH Hans

Re: Beomaster 5500

 - Jeg har hele manualen fra B&O... - Kigger lige på det i morgen...
Lars / Viborg

Re: Beomaster 5500
Tak det må du gerne.
Måske kan du eller andre også fortælle mig om en anden fejl jeg har
observeret, efter at have fået strøm til igen.

Netstikket tilsluttes, 5500 står i stby - den røde lampe lyser, men den
reagerer ikke på hverken fjernbetjening eller tryk på step.
Til gengæld bliver 5 volt transitor 16 meget varm, og brænder af hvis ikke
der slukkes ved netstikket.

Hvis jeg løfter L2 på print C, er der ingenting der bliver varmt, men så
virker 5500 jo selvfølgelig heller ikke, da der derved er afbrudt for 5 volt
forsyningen 5Va. Altså kunne det se ud som om noget belaster denne.
Her er tilkoblet ROM og CPU samt en latch.
Så vidt jeg kan se......

/HG

Re: Beomaster 5500

Svigerfars ditto havde et problem med at den blev drF8%nvarm. Den
brE6%ndte RC leddet i udgangen pE5% grund af HF pE5% udgangen. PrF8%v lige =
at
mE5%l ripple pE5% DC til volumenchioppen. Det var svjh 15 volten der havde
"lytsygen", men jeg tror nok at jeg har skrevet om det enten her eller
i dk.teknik.lyd.......

Personligt ville jeg skifte alle smE5%lytter (eller i det mindste mE5%le
rippel) inden jeg gik videre......