Beomaster 5500

Svigerfars Brum og Overspænding's udstyr er åbenbart ved at være
udtjent, for han kommer slæbende med det.

Nu er turen kommet til en Beomaster 5500 der dør, når den får det varm.

Jeg har fundet to modstande R431 og R231 der er helt opkogte, de har
ingen farveringe tilbage. Den ene måles til 2,7 Ohm, den anden til 3,8.
For mig at se, ser det ud til at være nogle på 1,5-1,8 ohm ud fra
placeringen, men er der en der kan fortælle det nøjagtigt ?

Kan jeg regne med at den har "lytsygen" ?
Eventuelt nogen ide omkring, hvilke der er kritiske, eller lidt om andre
fejl ?

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Beomaster 5500

Det er ofte tomgangsstrøms justerings potentiometrene i udgangsforstærkerne
som er dårlige i 5500/6500 serien. De afbryder og udgangsforstærkeren løber
varm hvilket får sikringskredsløbet til at slukke radioén. Potentiometrene
skal skiftes..ikke renses

mvh
JBH

Re: Beomaster 5500

Okay, det burde være nemt, har du nogen ide om størrelsen på R231 og
R431 ?

Eventuelt også lidt omkring tomgangsstrøm og hvor jeg kan måle den, når
jeg smider nye pot's i ?

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Beomaster 5500

udgangsforstærkerne
løber
Potentiometrene

I BM6500 er det 4,7 ohms modstande som sidder til stel og højttalerudgangen
gennem  2 * 220nF.

Det tyder på der har været noget HF sving på udgangen.

 Tomgangsstrøm justeres mens modtageren er kold og uden belastning på
udgangen.

Juster trimmer til 11mV mellem 2TP200 og 2TP201  (2TP400/2TP401)
Det må være over den ene eller over begge emitter effekt modstande)

mvh
JBH

Re: Beomaster 5500

Takker, fik lige diagrammer gennem:
http://WWW.tscomputer.dk/tsinding

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Beomaster 5500

Kan du siger _er_ ?

Den står med 155 Khz (løsligt måle med Fluke 87 eren, scopet kommer på i
morgen) og slæber 1/4 A gennem udganstransistorene. Jeg forstår at den
bliver noget lunken i tomgang og at modstandende var brændte !

Hvilket viser sig umuligt at gøre så længe den er i (selv)sving...

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Beomaster 5500
Hej Klaus,

Det koster let et sæt udgangstransistorer (been there), men et par
småkondensatorer anbragt på rette sted plejer at hjælpe.

--
Venlig hilsen,
Søren

Ja, det hjælper åbenbart specielt godt at skifte den 10u/16 volt der
sidder over -12 volt forsyningen!

Har fået fundet scopet frem fra hylden og det hjalp lidt. Det viste sig
efter lidt roderi i powertrinnet at 155kHz'en forsvandt, når der blev
kortsluttet der, hvor signalet kommer over i effektdelen. Så må man søge
tilbage. Der er pre-out/main-in på en sådan karl. Der har været et
kortsluttet stik i main-in i hele fejlsøgningstiden, så jeg var sikker
på at fejlen ikke var i indgangsdrivere.

Rode rode tilbage gennem tonekontroller (digitalt fnidder fnadder værk)
og tilbage til volumen (den der siger "pfft" hver gang man skruer et
trin op eller ned). I midten af volumenkredsløbet blev 155kHz'en
genereret, her siider der en opamp, og forsyningen hertil var fuld af
155kHz savtak.......

Såden et fjog, ikke at starte med småkondensatorer i poweren i stedet
for at fejlsøge   :-(
Men så gik der tid med det, har lige skiftet kondensatorer og vil nu
samle svinet igen. Svigerfars bageriarbejdere savner musik til
morgenarbejdet, så han skal have den igen i aften.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Beomaster 5500
Hej Klaus,

Ja, det lyder rigtigt at den ikke skal være alt for trist.

Jeps, morgenbrød bliver bedre med underlægningsmusik :)

--
Venlig hilsen,
Søren