Beogram 1902

Jeg har en pladespiller (Beogram 1902) liggende, der ikke vil løfte
pickup-armen når en plade skal spilles. Ellers virker den fint, men den er
jo noget svær at bruge/sælge.

Der er SÅ få komponenter i (vel højest 20 elektroniske dele) at det bare må
være muligt at ordne den. Den ligger i stumper på mit bord, men jeg kan
ikke finde mekanismen der bør løfte armen.

Er der nogen der kan hjælpe?

--
M.V.H
Christian Iversen

Re: Beogram 1902

Jeg reparede på et tidspunkt en B&0, kan dog ikke huske hvad model det var.
Den havde nøjagtig samme problem. Problemet var at fedtet i løftemekanikken
var blevet sejt med tiden. Det skal bare renses og lægges i nyt fedt, så
spiller den igen.

Så vidt jeg husker var det ikke lige helt indlysende, indtil jeg opdagede
det, for fedtet var så stift at det ved første øjekast så ud som om delene
skulle sidde sammen.

Ved ikke om det er til hjælp :o)

Mvh
Morten

Re: Beogram 1902

Desværre ikke, armens gang er helt fri :-/

Men tak for forsøget!

Kan du huske _hvad_ der løftede armen?

--
M.V.H
Christian Iversen

Re: Beogram 1902
Skift det hvide kurvehjul, hvis du altså kan skaffe det.

Re: Beogram 1902

Er der nogen der ved hvor man kan skaffe det fra?

(og skulle det ikke være i stykker? det ser ikke ud til at fejle noget..)

--
M.V.H
Christian Iversen

Re: Beogram 1902
"Christian Iversen" skrev

Jeg har også haft et lignende problem for 15 år siden.
Armens gang var også helt fri.
Fejlen var at pickuparmen efter pladeslut, skulle
hæve sig og dernæst køre tilbage på plads.
Min hævede sig godtnok, men med forsinkelse,
så pickupen slæbte hen over pladen mens den blev ført på plads,
og eførst fter et stykke tid langsomt hævede sig.

Inde ved armens drejepunkt sidder der en lille
plastkrave i et 'rør' som ikke kunne bevæge sig (opad).
Da jeg rensede lejet funkede den igen.
Kraven skal kunne løfte pickuparmen.

Altså, jeg mener Morten's ide passer på dit problem,
men at du ikke endnu har lokaliseret løftemekanikken.
Det ser nemlig ud som om kraven er svejset fast til røret,
men den sidder i en aksel som skal kunne bevæge sig i røret.
Olien er størknet, så den ikke kan bevæge sig.

Prøv evt. at se en fungerende B&O pladespiller
i funktion - så er det lige pludselig indlysende.

Mvh
Thorkild Dalsgaard

Re: Beogram 1902

Øh pladespiller til vinyl - antikvariske - LP plader ?!
Troede jeg sku var afgået ved døden :)

Re: Beogram 1902
On Mon, 6 Dec 2004 23:09:34 +0100, "Jan Pedersen"

Er du da helt fra forstanden?   ;-)

Jeg hører mindst lige så meget LP'er som CD'er, og køber ofte nye
plader hjem fra London. (Kender en der bor der, og som sender dem til
mig).

En god plade spiller og Pickup, lyder mindst lige så godt som en god
CD afspiller, men i den billige ende. vil en CD afspiller nok oftest
lyde bedst.

Poul Erik
Fjern cykel i adresse

--
                                        == __o
Poul Erik Lindaa   === _'\ <_       E-mail: snipped-for-privacy@mail.tele.cykeldk

"Ja nu ved jeg jo pludselig hvad der er galt..." :-)

--
M.V.H
Christian Iversen

Re: Beogram 1902

Øh der er vist en der sover. Vinylplade salget er steget meget det sidste
årstid. Læste en stor artikel i JP Århus. Har også besøgt en butik i Aalborg
der kun solgte vinyl.

Og med indspillingskvaliteten på de nye CDer så er vinylen absolut
konkurence dygtig.

Benny

Re: Beogram 1902

Ja DJ´s elsker jo vinyl til deres "skratning" :)
Men indrømmet : vinyl LPér sammen med en god pickup og et godt grammofonværk
lyder jo bedre end CD...CD-teknologi indebærer jo at pga. NyQuist kriteriet
for sampling må man desværre afskære alle frekvenser hårdt der ligger under
fs / 2 :( Altså...ingen overtoner....en firkant ved f.eks. 15 khz er ikke
længere en firkant men nærmere en mellemting mellem en sinus og en trekant
:(
Nu vil nogle så sige "Jamen... vi kan ikke høre frekvenser højere end 20kHz
.. og er vi ældre end 30 kan vi knapt skelne noget over 15kHz fra
stilhed...." Tja, en audiometrirapport vil nok sige dette ... men af
uransagelige årsager er vi istand til at skelne en firkant fra en sinus ved
f.eks. 15 kHz .. så jo...vinyl kan subjektivt synes mere detaljeret...og
give en bedre lyd end CDer....hvis man kan leve med statisk støj :)

Re: Beogram 1902

Nejda

http://www.froerup.dk/jan/nostalgi/index.htm

--
snipped-for-privacy@Fedtegreven.dk

Re: Beogram 1902

Hvis du vil af med den Sony spolebåndoptager du har nederst på siden så er
jeg måske køber hvis prisen er rigtig.

Peter

Re: Beogram 1902

Er du da vimmer mand -  så hellere sælge arvesølvet ;)

(Jeg har i omegnen af de 150 bånd, med musik fra de tidlige 70'ere og
til nu, så sådan en kan jeg dælme ikke leve uden)

De dukker op med sjældne mellemrum i den blå -  der er en TC755
(forgængeren) i i øjeblikket fra den 23-12 ,  og et par ReVox

--
snipped-for-privacy@Fedtegreven.dk

Re: Beogram 1902

Har du gamle radiooptagelser liggende også? radioteater, montager og den
slags?

Ja. Jeg har også en sony magen til din købt igennem den blå for et par år
siden. Den står som ny, man skulle ikke tro den havde så mange år på bagen!
Og den kører klippe stabilt, en virkelig dejlig maskine.

Peter

Re: Beogram 1902

Vi er ved at være meget OT for gruppen -  så jeg holder det kort

nej - kun musik

--
snipped-for-privacy@Fedtegreven.dk