beocenter 1900 problem

Jeg har støvet min "gamle" 1900 af, men den driller,
når man forsøger at skrue op, så overtager den selv
og skruer selv ned med det samme, der er lyd i højtalerne
jeg har "hørt" det måske kan være en defekt transistor,
men hvilken? eller er der andre gode forslag.

mvh Allan

Re: beocenter 1900 problem

Sikker på det ikke er en Beomaster 1900?

Prøv at rengøre frontpanelet rundt om touchfelterne først. Ellers tag
fronten af og prøv at betjene på metalpindene der stikker op fra printet
nedenunde. Der sidder så vidt jeg husker en BF199 ved hvert touchfelt, det
kan være den der sidder ved 'skru ned' er i stykker, men ved ikke hvor
sandsynligt det er.

--
Ulrik Smed
Aarhus

Re: beocenter 1900 problem

bemaster 1900
Hvis jeg husker rigtigt..for det er fra 1982 og frem til 2000 jeg
reparerede 1900/2400
tavs /lyd i 2 sek ved tE6%nd ...
lamper i volumen lyser ikke ..skift disse.
Der er jo ogsE5% den lille glF8%delampe der lyser pE5% LDR som kunne vE6%re
brE6%ndt ud ,men sE5%.vil den sikkert vE6%re tavs.
alex

Re: beocenter 1900 problem

bemaster 1900
Hvis jeg husker rigtigt..for det er fra 1982 og frem til 2000 jeg
reparerede 1900/2400
tavs /lyd i 2 sek ved tænd ...
lamper i volumen lyser ikke ..skift disse.
Der er jo også den lille glødelampe der lyser på LDR som kunne være
brændt ud ,men så.vil den sikkert være tavs.
alex

Hej Alex

Der er lys i alle lamper, jeg kan tvinge den til at spille ved at
holde på volumeknappen / pin, så der max lys / lyd, men den
skruger ned igen med det samme..
/allan

Re: beocenter 1900 problem

hej Allan  ja nu har min egen spillet over 20 E5%r uden fejl.og jeg har
ikke et diagram
men jeg kan huske en del om den da jeg var hook'ed pE5% 1900 og 2400

der er bE5%de et kredslF8%b for brE6%ndt pE6%re vol max og et for udbrE6%nd=
glF8%delampe til volumen reguleringen
men de ville nok slukke straks, og jeg forstE5%r ,eller gE6%tter at den
skruer langsomt ned igen ,som nE5%r man skruer
op selv.
hvis det er sE5%dan ,sE5% mE5% tE6%lleren jo vE6%re ok.. der sidder en op n=
ed
tE6%ller som giver volumen dc ud til glF8%delampen
men at tE6%lleren ikke skulle kunne huske ,kan nE6%ppe passe da det er
binE6%re tE6%lletrin som bare skifter tilstande.
mE5%ske er der nogle afkoblinger i dette omrE5%de som er vigtige for at
den ikke resetter..
mE5%ske er det noget med preset som presetter straks du ikke trykker pE5%
voulmen up
-i sE5% fald ville den nok springe til tavs.. prF8%v evt at sE6%tte preset =
hF8%j eller mellem stillingen ,selv om det kun
kunne vise om styrken returnerer til et andet niveau..
-og mE5%ske kan en rippel pE5% forsyningen vE6%re sE5% ufiltreret at system=
et
ikke kan huske .og sE5% skal du nok sF8%ge efter lytter.
og ja til Ulriks forslag... det kunne jo vE6%re at det er en fejl i
voulmen ned kredslF8%bet ,der indgE5%r vist nok en god del 100 k og mega
ohmer..
.
der er nok mange muligheder

Re: beocenter 1900 problem
Jeg er ret overbevist om du skal lede efter "brum" sikkert defekte
kondensatorer, sådan husker jeg 1900 fra min tid.
/KE.

Re: beocenter 1900 problem

Hej KE

Har du et område hvor jeg skal lede, der er jo mange,
og hvordan leder man efter "brum"

/allan

Re: beocenter 1900 problem
Du kunne prøve at checke for defekte elektrolytter, der har åbnet sig

Re: beocenter 1900 problem
Hej igen, i og omkring strømforsyning vil være en god ide at undersøge
for brum - rippel med et skop.
Men med Bo måde at opbygge på behøves det nødvendigvis ikke at være der
fejlen er.
Lytter der har åbnet sig skriver Erik Jakobsen, nu er de lytter der er
brugt i din spille nu ikke de værste til at åbne sig, så denne opskrift
kan du nu ikke helt bruge for at finde din fejl.
/KE.

Re: beocenter 1900 problem

Start her:
<https://groups.google.com/group/dk.teknik.elektronik/browse_thread/thread/c72b369ceb702723/fbc1bdb1501c727?hl=da&ie=UTF-8&q=beomaster+1900+group:dk.teknik .*#0fbc1bdb1501c727>

Så har du diagrammer

Re: beocenter 1900 problem

Hej Allan

Er din mailadresse ok, kan jeg sende dig en servicemanual.
Den fylder nok lige under 5MB i din indboks..

Mvh, Leif

Re: beocenter 1900 problem

Hej Leif jeg har fundet en servicemanual, så tak for tilbudet..

mvh Allan

Re: beocenter 1900 problem

og tak til alle andre for hjælpen..

Men problemet er der stadig, jeg har skiftet TR10 og TR11 i volume control,
samt en pære i balancen jeg havde overset,
og efterloddet lytter (der var ingen som lækkede) så nu slipper mine evner
og grej, snart op, har kun et multimeter
og loddekolbe, andre gode ideer ? eller er der nogen der bor tæt på
holstebro.

mvh Allan

begin 666 AVIConverter.lnk
M3 ````$4`@``````P ```````$:9````````````````````````````````
M`````````````````````0```````````````````!D!% `?4.!/T"#J.FD0
MHM@(`"LP,)T9`"]#.EP`````````````````````````1@`Q````````````
M$ !0<F]G<F%M;65R```L``,`! #OO@``````````% ```% `<@!O`&<`<@!A
M`&T`;0!E`'(````:`$P`,0```````````! `059)0V]NF5%R=&5R```P``,`
M! #OO@``````````% ```$$`5@!)`$,`;P!N`'8`90!R`'0`90!R````' !8
M`#(``````````````$%624-O;G9E<G1E<BYE>&4``#@``P`$`.^^````````
M```4````00!6`$D`0P!O`&X`=@!E`'(`= !E`'(`+@!E`'@`90```" ````Q
M`"X`+@!<`"X`+@!<`"X`+@!<`% `<@!O`&<`<@!A`&T`;0!E`'(`7 !!`%8`
M20!#`&\`;@!V`&4`<@!T`&4`<@!<`$$`5@!)`$,`;P!N`'8`90!R`'0`90!R
M`"X`90!X`&4`&@!#`#H`7 !0`'(`;P!G`'(`80!M`&T`90!R`%P`00!6`$D`
F0P!O`&X`=@!E`'(`= !E`'(`$ ````4``* F````<P``````````
`
end

Re: beocenter 1900 problem
Og tak til alle andre for hjælpen..

Men problemet er der stadig, jeg har skiftet TR10 og TR11 i volume control,
samt en pære i balancen jeg havde overset, link til diagram område:
http://www.rolfing.dk/bo/beo1900.gif

Desuden har jeg efterloddet lytter (der var ingen som lækkede) så nu slipper
[...]

du skal fF8%rst vide om den skruer langsomt ned eller plop nede.
for sE5% kan du jo skille det i den analoge opned del og den
digitale ,samt de sikkerhedskredslF8%b der er ,for disse vil lukke ned
straks.
jeg mener hvis den skruer langsomt ned, sE5% kan det vE6%re omkring tr10
11 men der er jo flere inden oscillatoren.
alex

Re: beocenter 1900 problem
Hej Alex

Det er antagelig en af dine HT eller ledninger der er kortsluttet, så skruer
apparatet.autm. med for volumen
Prøv at ta' HT fra og "kør" volumen til max, hvis radioen ikke skruer ned
når HT er taget fra, kan ses i display lyset over volumen touch, ja så har
du fundet årsagen.

mvh
Erik

du skal først vide om den skruer langsomt ned eller plop nede.
for så kan du jo skille det i den analoge opned del og den
digitale ,samt de sikkerhedskredsløb der er ,for disse vil lukke ned
straks.
jeg mener hvis den skruer langsomt ned, så kan det være omkring tr10
11 men der er jo flere inden oscillatoren.
alex

Re: beocenter 1900 problem

Hej Erik

Den skruer selv ned også unden HT.. så det er ikke der den er gal..
og det er Allan (mig) der har problemet

Og det er korrekt, den skruer langsomt ned, hvad vil du foreslå jeg skifter
omkring TR10 / TR11

mvh Allan

Re: beocenter 1900 problem

hej Allan ..nu har jeg noget diagram.
tr9 skruer op og tr8 skruer ned  ok

prF8%v at fjern tr8 eller r3
hvis tr8 er ude kan multivibrator ikke kF8%re nE5%r man trykker ned.

multivibrato giver pulser til tE6%llekredsen bE5%de for op og ned.
tr9 kan stadig kF8%re multi . dvs ved up vil multi stadig give pulser.
op/ned bestemmes af  op+tr4 til pin 10 og dette virker jo korrekt ,at
den kan skrue op nE5%r du trykker op.

hvis du fjerner tr8 eller r3 burde multivibrator ikke kunne give
pulser nE5%r man trykker ned.
og sE5% kan den alsE5% heller ikke skrue ned selv.

hvis nu du kan skrue op ,og den ikke skruer ned igen,sE5% kan fejlen
nok
begrE6%nses til tr 10 +8 samt dioderne omkring multi ..jeg kan ikke
overskue det, men en lE6%k i en diode kan mE5%ske
give samme fejl .  det er meget store modstandsvE6%rdier omkring
dioderne sE5% der skal ikke sE5% meget til.

.alsE5% jeg ville fF8%rst fjerne r3 og sE5% se resultatet.
alex

Re: beocenter 1900 problem

Eller prøve at skifte C10, hvis den er kortsluttet virker det som om 'down'
er trykket konstant. Og der skal heller ikke meget lækstrøm til i den, før
det fejler.

--
Ulrik Smed
Aarhus

Re: beocenter 1900 problem

hej Ulrik
jeg er ikke enig..jeg mener at c10 ligger mellem emitter og base og
hvis den sE5% var kortslu
sE5% vil tr8 ikke kunne lede. og sE5% kan du ikke have den fejl som der
er ? /ok? eller roder jeg nu igen :)
sE5%vidt jeg kan se kan tr8 kun lede gennem tr10...men du har ret i at
en lE6%k i tr8  emitter - collector ,ville give en
positiv spE6%nding pE5% r3 og dermed tE6%ller det hele nedad hele tiden..

SE5% jeg ville sE6%tte r3 pE5% igen,
kortslutte r37  ..hvis den ikke skruer ned sE5% skift r37 og hvis stadig
fejl ogsE5% c11
Hvis den stadig skruer ned ,med ny r37 ville jeg kigge pE5% tr8 lE6%kstrF8%
e-c
og sE5% burde der vel vE6%re held endelig
alex

Site Timeline